Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Detta med köttpriser IGEN! Nybörjare, förklara!  (läst 30414 gånger)

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Detta med köttpriser IGEN! Nybörjare, förklara!
« Svar #80 skrivet: 06 nov-11 kl 08:05 »
Så frågan är då vem vi skall hålla som ansvarig. Jag tycker att vi köttproducenter är ansvariga för att göra vår affärsidè lönsam. Inte slakteriet, de kan vi inte hålla ansvariga, inte staten, eskil eller någon annan heller.

Problemet ärbara att vissa säljer köttet för 55 kr / kg, då är det liksom svårt att konkurrera med dem prismässigt. Visst kan man försöa marknadsföra att man har bra djurhållning osv men den tora massan bryr sig mer om att det ska kosta så lite som möjligt. Dock verkar trenden vända och folk blir mer medvetna, eller kanke rättare sagt "det blir lite mode i att säga att man handlat kött i en gårdsbutik hos byns bonde".

Räknade lite snabbt på alla våra kostnader på fåren minus bidrag, kom då fram till ungefär en kostnad på 1000 kr / tacka. Om vi då skulle få 2 lamm / tacka som väger 12 kg blir det 220 kg för oss. Säg sen att vi skickar det på slakt och där får vi betala ca 40 kr / kg + 10 kr / kg i frakt och sedan säljer det för 115 kr / kg. Då gör vi en vinst på totalt 14.300 kr på våra tio tackor. Inte så jäkla pjåkigt.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #81 skrivet: 06 nov-11 kl 08:09 »
Problemet ärbara att vissa säljer köttet för 55 kr / kg, då är det liksom svårt att konkurrera med dem prismässigt. Visst kan man försöa marknadsföra att man har bra djurhållning osv men den tora massan bryr sig mer om att det ska kosta så lite som möjligt.

Nu är det ju så att det bara är någon promille (inte ens procent) av alla fårägare som missköter djuren.
Övriga har bra djurhållning, så det är ju ett väldigt dåligt för att inte säga lögnaktigt sätt att marknadsföra sig.  :(
« Senast ändrad: 06 nov-11 kl 09:58 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #82 skrivet: 06 nov-11 kl 09:48 »
Nu är som tur är ett lamm mer än bara kött för mig.

Det finns ju fler delar på djuret som kan inbringa lite pengar, ull och skinn + betesbidrag för att dom håller landskapet öppet allt detta måste räknas in i budgeten. Jag håller också med om att det är fel att sälja kött till underpris och att man gemensamt skulle gå samman och riktpriser.

Nu är det svårt att diskutera priset för köttet då man tydligen räknar olika, en del räknar slaktvit och en del den faktiska vikt som går ut till kund och det blir skillnad.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #83 skrivet: 06 nov-11 kl 11:13 »
Att klaga på konkurrenternas priser måste ju vara en dödfödd affärsstrategi. Jag tycker takes tabell i det här inlägget ger en tydlig indikation på var problemet ligger:

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=121854.msg1109763#msg1109763

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #84 skrivet: 06 nov-11 kl 16:50 »
Nu är det ju så att det bara är någon promille (inte ens procent) av alla fårägare som missköter djuren.
Övriga har bra djurhållning, så det är ju ett väldigt dåligt för att inte säga lögnaktigt sätt att marknadsföra sig.  :(

Kan väl inte vara ett lögnktigt sätt att marknadsföra att man har bra urhållning? Hur menar du då?
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #85 skrivet: 06 nov-11 kl 21:55 »
Kan väl inte vara ett lögnktigt sätt att marknadsföra att man har bra urhållning? Hur menar du då?
Nej men det beror på hur det görs..
att marknadsföra sitt lammkött som unikt på så vis att "-dom här har minsan levt i en bra djurhållning" och då spela på att köparen tror att här är djur som haft det unikt bra och att köpetillfället är unikt (underförstått att majoriteten av andra lamm dom lever i en såå dålig djurhållning).
Men eftersom 99% av fåren i Sverige har det bra/lever i bra djurhållning känns den marknadsföringen som "spelar på köparens okunnighet" som en lögn..
Men det är väl sånt som kallas "försäljningsteknik" kanhända.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Existens?

• Gäst
« Svar #86 skrivet: 06 nov-11 kl 22:14 »
Räknade lite snabbt på alla våra kostnader på fåren minus bidrag, kom då fram till ungefär en kostnad på 1000 kr / tacka. Om vi då skulle få 2 lamm / tacka som väger 12 kg blir det 220 kg för oss. Säg sen att vi skickar det på slakt och där får vi betala ca 40 kr / kg + 10 kr / kg i frakt och sedan säljer det för 115 kr / kg. Då gör vi en vinst på totalt 14.300 kr på våra tio tackor. Inte så jäkla pjåkigt.

Jag tycker tvärtom att din uträkning visar var problemet med köttproduktion och lönsamhet ligger. Om vi räknar bort momsen på det du sålde, 1500 kr och sen egenavgifterna, så är vi nere på i runda slängar 10 000 på 10 tackor. För att sköta om 10 tackor i ett år, sälja 20 lådor kött, så har du alltså skrapat ihop en halv månadslön för en vanlig industriarbetare..
Då tänker vi oss att man multiplicerar upp vinsten för att få ihop en hyfsad lön på 200 000 så är vi uppe i 200 tackor. Det blir då 400 lådor kött som ska säljas, dvs 8 lådor i veckan, året runt.
Vi har nu alltså 200 tackor som ska skötas, klippas osv.. 400 lamm ska ses till. Detta samtidigt som du ska ha kontakter med kunder, köra lamm till slakt och marknadsföra dig
Om vi vidare tänker oss att varje familj köper 2 lådor kött per år, så behöver du alltså 200 trogna familjer som stadigt köper sina lådor för 115 kr/kg istället för affärens 70 kr.
Detta går inte att få ihop, och där är problemet med småskalighet.
Som hobby, att sälja 20 lådor och få en liten sidoinkomst, absolut. Men att leva på det blir genast mer komplicerat.

Vi har hittills betalat 2 kr mer/kg för lammen än scan till de som vi köpt av då vi behövt mer till butiken 

Jag kan inte se hur 2 kr/kg skulle göra nån avgörande skillnad för en lammproducent. Ingår transport till ditt slakteri då, eller måste folk köra dit djuren själva? En hyra av transport äter ju upp den merbetalningen.

Problemet med Scan är inte att det heter Scan, eller är stort. Problemet är att det misskötts i grunden. Slakteriföretag ska inte ägas av bönder, det finns flera exempel på det.

Att säga att man har bra djurhållning är helt ok. Däremot är man ute på hal is om man påstår att man har bättre djurhållning än andra.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #87 skrivet: 06 nov-11 kl 23:07 »
I det fall som du beskriver, Existens, så kan man nog inte lita helt på att bara sälja till privatpersoner utan även satsa på att leverera till t.ex. affärer och restauranger. Förtjänsten blir då mindre men säkrare. Man kanske även satsar på mer vidareförädling som korv, burgare....? Jag tror helt klart på att det går att leva på en småskalig lammproduktion, även om det är mycket jobb och inte den högsta av löner.

I förfjol var vi på stuidebesök på en gård som levde på sina lamm genom att göra återtag, stycka själva och sälja direkt till kund. De hade ju iofs en del andra sidoinkomster också, som skinn, vidareförädling m.m. Det gäller att vara påhittig och hitta olika möjligheter.

Du skriver att affären tar 70:- men det kan ju inte alltid stämma. Jag säljer till en affär och får ett högre kilopris, momsen borträknad... :)
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Mångsysslare

• Värmland
    • Sörgården
« Svar #88 skrivet: 07 nov-11 kl 06:45 »
Existens?: Nej, 2 kr/kg kommer kanske inte att göra någon avgörande skillnad, men är trots allt en merbetalning. Nu har vi bara köpt 9 lamm, då vi inte haft egna att slakta just nu. Men har någon 10 lamm á 20 kg x 2 kr blir det iaf 400 kr, utan att behöva göra något mer. Vill du inte ha det...? Så länge matpriserna hålls nere så kan vi inte ge mer. Vi försöker iaf ta ut den extrabetalningen i butiken. Sedan har tyvärr en del butiker lammlådor som lockvara. En som vi slaktade åt levererade sedan till en icabutik som sålde lammlådor till kund för 55:-/kg på slaktvikten. Nu vet jag inte vad han fick för dem, men om han skulle ha överhuvud taget någon krona för besväret behöver han ta MINST den summan +moms=61,60 (det var helfall). Och då är det fortfarande väldigt billigt!
Ja, de får köra hit dem. De har kört hit i egna hästtransporter eller en djurkärra efter traktor. Då tar vi heller inte betalt för några transporter, som många andra gör. Dessutom bor våra leverantörer och slaktkunder nära, det är liksom det som är vitsen med ett litet småskaligt slakteri... ;D
60 tackor, en del köttdjur, höns och kaniner, hundar o katt. Skog och mark. Godkänt gårdsslakteri och -butik, och har alltid självhushållning som grundtanke.

Existens?

• Gäst
« Svar #89 skrivet: 07 nov-11 kl 09:42 »
Du skriver att affären tar 70:- men det kan ju inte alltid stämma. Jag säljer till en affär och får ett högre kilopris, momsen borträknad... :)

Det är ju det jag försökt förklara ett otal gång i olika sammanhang, men tyvärr sparkar folk ofta totalt bakut vid tanken på att sälja till affärer, för affärsinnehavare, det är ena giriga rackare som lägger på hundratals procent..
Så är det ju inte, påslaget på kött är kanske runt 10-15 %, om ens det. Får du alltså 70 kr av en affär, så är utpriset kanske runt 85-90 med momsen.
Och då har man tillgång till tusentals kunder som ser köttet.
Vill man sen komma närmare kunderna, så är det ju bara att stå i en butik på fredagar och dema sin produkter.

Jag tror inte på köttlådor när det kommer till att leva på det och försöka få fram 2-300 000 om året, det är ju ändå en högst måttlig gård som kräver de intäkterna för att gå runt.
Jag såg ju själv när jag satte mig och räknade på mina egna köttlådor av gris, och kom fram till att jag behöver sälja 10 st i veckan året runt, för att klara mig. När jag räknat ut det, så var det ett enkelt beslut att lägga ner. Det fanns helt enkelt inte praktiska möjligheter att få ihop en sån produktion. För intäkterna räcker ju ändå bara till en person.
Nu satsar jag på ägg, och det är ett självklart val att rikta sig mot affärer i första hand, dom betalar 20 kr/kg, samma som jag får ut av privata köpare..

Ja, de får köra hit dem. De har kört hit i egna hästtransporter eller en djurkärra efter traktor. Då tar vi heller inte betalt för några transporter, som många andra gör. Dessutom bor våra leverantörer och slaktkunder nära, det är liksom det som är vitsen med ett litet småskaligt slakteri... ;D

Jag vet ju inte hur det brukar vara med lamm, men när vi säljer grisar till slakteriet, så ingår transporten i avräkningen, något man lätt glömmer bort.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #90 skrivet: 07 nov-11 kl 15:41 »
Apropå det där med obruten kylkedja. Om man slaktar på hösten är det ju sällan varmare än 10 grader ute så att transportera då i lådor och utan värme i bilen garanterar ju i princip en obruten kylkedja.

En reflektion jag gjort när det gäller allt som bönderna äger kooperativt är att det verkar som om tänket att det gör inte så mycket om jag inte får så mycket för mina varor för jag säljer ju ändå till mig själv.  ::) För mig är det obegripligt att mycket av maten kan vara så billig. Att en liter mjölk är billigare än en liter flaskvatten eller läsk är banne mig helt helt sjukt.  >:(
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Existens?

• Gäst
« Svar #91 skrivet: 07 nov-11 kl 17:11 »
Man tar väl igen det som inte tjänas på mjölk, på mindre priskänsliga varor..som läsk. När hörde man senast nån yla om att läsken blivit 1 krona dyrare per flaska?
Sen finns det en del taktik-prissättning också. När jag undersökte äggpriserna i affären så visade det sig att en förpackning med ekoägg, 6-pack såldes för ungefär samma pris som den köptes in för. Förklaringen var att när PRO gör sina priskollar, så tar dom en 6-pack. Och då hamnar affären bättre i prisligan. vanligt folk köper ju sällan 6-pack ägg, så förlusten blir försumbar.

hursomhelst

• Småland
« Svar #92 skrivet: 08 nov-11 kl 20:13 »
Falin- Jag har ingen klassning faktiskt på mina lamm, då jag slaktade på ett mindre slakteri, och jag frågade faktiskt inte om klassning. Utan bara i ord hur de upplevde köttet. Och det var UTMÄRKT..

Har själv provätit det i söndags, (jag som inte äter lamm  :P) gjorde en stek. Och den var ju faktiskt inte sååå dum... nja, sen är det ju det är med lamm-smaken, men man kasnke lär sig?!

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #93 skrivet: 09 nov-11 kl 01:58 »
Det är ju i fettet som "fårsmaken" sitter, välputsat kött från rygg och bakben smakar inte får medan bogarna med mycket insprängt fett smakar desto mer.

Har man detta i åtanke så kan man tom göra god på mat av såväl 14 åriga gammeltackor som bagge direkt efter betäckningssäsong.

Rätt slaktat och tillagat så är lamm ett i särklass bra kött, bättre än både nöt och gris och i klass med ren.

Tyvärr så när man talar om lammkött så är det många som ser bog från gammeltacka kokt i kål framför sig... det är ju så att man skulle se till börja bjuda folk på riktigt vällagat lamm så dom lär sig sanningen.

Och för guds skull, se till att slaktarna upphör med barbariet att skiva upp hela lammet i "kotletter". Ytterfilet från lamm, dvs kärnan i de "riktiga" kotletterna som friskurits, är ett fenomenalt bra kött som endast får konkurrens av innerfilet från lamm och ren. Att skiva upp hela lammet i bandsågen är ju så urbota fånigt att man borde skjuta den som uppfann oskicket... att det sen blir lättstyckat om man inte gör några kotletter öht är ju bara grädde på moset.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #94 skrivet: 09 nov-11 kl 05:15 »
Falin- Jag har ingen klassning faktiskt på mina lamm, då jag slaktade på ett mindre slakteri, och jag frågade faktiskt inte om klassning. Utan bara i ord hur de upplevde köttet. Och det var UTMÄRKT..

Har själv provätit det i söndags, (jag som inte äter lamm  :P) gjorde en stek. Och den var ju faktiskt inte sååå dum... nja, sen är det ju det är med lamm-smaken, men man kasnke lär sig?!

Klart de har en klassning, det är ingen frivillig sysselsättning att klassa köttet.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

hursomhelst

• Småland
« Svar #95 skrivet: 09 nov-11 kl 09:11 »
Klart de har en klassning, det är ingen frivillig sysselsättning att klassa köttet.

Det är möjligt att de klassade det, jag vet inte! Jag frågade inte..... för mig var inte det så viktigt, då jag själv inte är så insatt i klassningar. Och varför jag skulle ha en klassning på det förstår jag inte riktigt heller... Köttet var bra, jag kommer ändå inte påverka min uppfödning på något vis, oavsett.
Dom är betesuppfödda, och ja, betet kan jag inte påverka så mycket, mer än att byta hagar...

Och måste man ha en klassning när man gör återtag?!

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #96 skrivet: 09 nov-11 kl 09:14 »
Det är möjligt att de klassade det, jag vet inte! Jag frågade inte..... för mig var inte det så viktigt, då jag själv inte är så insatt i klassningar. Och varför jag skulle ha en klassning på det förstår jag inte riktigt heller... Köttet var bra, jag kommer ändå inte påverka min uppfödning på något vis, oavsett.
Dom är betesuppfödda, och ja, betet kan jag inte påverka så mycket, mer än att byta hagar...

Och måste man ha en klassning när man gör återtag?!

Det är jag rätt säker på, det är därför vi har sån fin statestik kring kött.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

ardagan

• Ångermanland
    • HeLe Gård
« Svar #97 skrivet: 09 nov-11 kl 09:20 »
Beror ju lite på hur mycket man får sälja också. Säljer men 4 lamm / år är det inga problem att få ågon att betala 150 kr för ett helt lamm med ben. Säljer man 200 lamm kan det ju bli svårare.

Jag personligen tycker det är jättekul att det kommer fler och fler fårbönder, nackdelen är bara att det tyvärr även där drar sig mot stordrift och då trycks priserna ned och tillsist måste alla ha 200 tackor för att gå runt...

Det går inte runt på 200 tackor heller utan man pratar oftast om 300-400 tackor för att kunna ta ut en heltidslön.

Vi har "stordrift" på 150-180 tackor och tar 120 kr ink moms styckat enligt önskemål och vakumpackat och det är för lite. Slakten kostar oss 275 kr, styckningen 355 kr = 630 + moms = 787,5 kr

Många av våra kunder vill ha lamm på ca 15 kg. Det blir en kostnad bara i slakt och styckning på 52,5 ink moms. Jag vill i alla fall ha 30 kr/kg till grundläggande drift (foder, kraftfoder, träckprover, mediciner, ev veterinär, strö, mm) och då är vi på 88,50 kr/kg. Transportkosnader till och från slakteriet vill jag också ha betalt för, ca 10 kr/kg. Bor i Norrland och glest om slakterier. Dessutom vill jag ha en slant för att täcka marknadsföringen, lagerhållningen, mm. I alla fall 10 kr/kg vill jag ha för det så då är vi på 108,50 kr/kg. Till detta kommer att underhålla byggnader, hagar, foderhäckar, grindar, sorteringssystem, mm samt avskrivningar och det landar nog på 10 kr/kg. Ska man därutöver investera i något för djuren eller vallmaskiner så landar det också på en gode slant.

Och vola! 120 kr/kg styckat och klart räcker inte riktigt.... :(

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Nybörjare, förklara!
« Svar #98 skrivet: 09 nov-11 kl 16:25 »
Det är möjligt att de klassade det, jag vet inte! Jag frågade inte..... för mig var inte det så viktigt, då jag själv inte är så insatt i klassningar.Och måste man ha en klassning när man gör återtag?! Köttet var bra, jag kommer ändå inte påverka min uppfödning på något vis, oavsett.

När man hämtar återtag får man ett kvitto.
På kvittot står vad djuren vägt och vilken klassning de fått.
Sen står kostnaden för slaktning vikt a pris, styckning vikt a pris och vad man skall betala.
Inte kan slakteriet slakta o stycka utan att skriva ett kvitto till kunden.

Dessutom ÄR det VIKTIGT att man som djurägare noterar vad återtagen väger och klassningen! (Djurjournalen passar bra till det.)

För detta registreras i slakteriernas dator och uppgifterna får användas av djurskyddet!
Skickas djur som klassas som magra ligger det djurägaren till last vid t.ex en anmälan om misstanke om vanvård av djur. Man skall enligt djurskyddet lära av att djuren varit för magra och justera skötsel och utfodring av dem!

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Nybörjare, förklara!
« Svar #99 skrivet: 09 nov-11 kl 18:23 »
När man hämtar återtag får man ett kvitto.
På kvittot står vad djuren vägt och vilken klassning de fått.
Sen står kostnaden för slaktning vikt a pris, styckning vikt a pris och vad man skall betala.
Inte kan slakteriet slakta o stycka utan att skriva ett kvitto till kunden.

Dessutom ÄR det VIKTIGT att man som djurägare noterar vad återtagen väger och klassningen! (Djurjournalen passar bra till det.)

För detta registreras i slakteriernas dator och uppgifterna får användas av djurskyddet!
Skickas djur som klassas som magra ligger det djurägaren till last vid t.ex en anmälan om misstanke om vanvård av djur. Man skall enligt djurskyddet lära av att djuren varit för magra och justera skötsel och utfodring av dem!

Det där står inte på kvittot vi får från vårt slakteri. Där står det antal och och pris. Tveksamt om de har någon dator över huvud taget.  ::) Däremot står det slaktvikten på lådorna som de ligger i och även deras nummer. Så jag skriver upp det den vägen. Är jag med vid styckningen skriver jag själv upp det.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

469 gäster, 3 användare
Berberis, Erik Forsman, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser