jag har ju förmånen att bo i Skåne och vill prova att odla så mycket som möjligt.
Träd:
äpplen plommon, päron, valnötter, hassel, mullbär (ganska nyplanterat), Persika (nytt i år), körsbär (nytt -09), klarbär, fläder (jävla ogräs), ginko bilboa (nytt -09)
Buskar & klängeväxter:
fikon, vindruvor, Kiwi, minikiwi, schizandra, aronia, vinbär, jordgubbar, hösthallon(enklare än sommarhallon), tagglösa björnbär, tayberry (nytt taggigt elände), rabarber, krusbär, bockhorn (men den blommar alltid för sent för att få bär)
har idag skördat ingefäran

, inte mycket mer än det jag satte i somras men väl helt färsk och spänstig. Rödkål, vitkål har också skördats idag, samt de sista paprikorna.
Jordärtsskockor, kronärtsskockor, sparris(både planterade och en förvildad, mer än 60 år gammal planta i rosorna)
purjolöken står kvar i jorden hela vintern, tar när jag behöver. Mangolden står också kvar fortfarande, likaså vintersalladen.
allehanda örter; persilja, dill, dragon, malört, timjan, rosmarin, vitlök, gräslök, topplök, citronmeliss, myntor, basilika, (en del annuella men de frösår sig), johannesört,
det är ju så himla spännande att försöka odla det man äter, såväl vanliga som ovanliga saker.