Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tippsa mig om ätbart att odla  (läst 5084 gånger)

dragonstar

• Södermanland
Tippsa mig om ätbart att odla
« skrivet: 31 okt-11 kl 13:53 »
Som vissa av er kanske vet så håller jag på att isolera en friggebod på min pappas tomt. Detta innebär jatt jag får odla där och hoppas ävne på att få ha höns. Han har ite satt några frukträd buskar elelr anant finns inte ens gräsmatta. det är en tilljämnad skostomt.

vi tror att jodren är väldigt sandig och att den sänka där jag har friggeboden och där det rinenr en å är ett gammalt sandtag i litet fromat. Marken där stugna står är Lera som täckts av mossa ormbunkar harsyra och likande växter.

Nu planerar jag att på billiga sätt få in mer frukt och ätliga växter. Ska till våren kapa ltie mer träd så att solen kommer.

Hallon, rabarber, jordgubbar kan jag få och sätta dit. Dessutom finns det massor med hassel på tomet och smultronplantor.
Jag hoppas att jag kan få en bit av olika bärbuskar och kanske att jag köper ett eller två äppelträd och sätter dit.

Potatis, lök, tomat, ärtor och olika kryddor kommer ochså att sättas.

Har ni tipps på vad jag kan plantera?
Buskar blommor örter ja altl som ät ätbart och som skulle kunna trivas.

sydtobak

• Skogstorpare
SV: Tippsa mig om ätbart att odla
« Svar #1 skrivet: 31 okt-11 kl 16:29 »
Satsa på mycket kål och rotfrukter. Lätt att odla och håller sig långt fram på vintern.
Min bästa ägodel är min vedspis!

kiml

• Svensk lantras
    • Lappland
« Svar #2 skrivet: 31 okt-11 kl 17:00 »
Lättskötta perenner är skönt att ha när det handlar om fritidshus. Bärbuskar, fruktträd, rabarber, jordgubbar, smultron etc.

christelle

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 31 okt-11 kl 17:08 »
beror ju lite på vad för marktyp du har. Vilka träd växer där? Om det är tall kanske du kan sätta amerikanska blåbär och spara någon/några tallar. Sandjord går bra att odla i - problemet är att hålla jorden på plats om den ligger i slänt. Där kan buskar typ vinbär och krusbär och fruktträd hjälpa till att "binda" jorden eller kan du kanske terassera med hjälp av pallkragar eller stenar? Inget fel på hassel men det är inte så mycket mat på dom  ;). Spara hassel som inhägnad runt dina odlingar om du vill ha dem - och har du tur kanske du hinner före ekorrarna när nötterna är mogna  ;D (jag hinner aldrig :P ) Rabarber vill ha mycket gödning och kraftig jord - de kanske kan stå där du har lerjord jämte stugan?
Tror du kan plantera och odla precis det du vill om du förbättrar jorden eller kanske du provar täckodling.
« Senast ändrad: 31 okt-11 kl 17:31 av christelle »
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

dragonstar

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 31 okt-11 kl 19:10 »
Tack för svaren. Låter som att de ni nämt innefattar mycket av de jag planerar själv super=)
Vet faktiskt inte exsakt vad de är för träd som växer där.(dåligt på sorter)
Några få björkar och granar finns kvar en hel del hassel växer lite överallt i slänterna Sen är det en jäkla massa träd som jag inte helt vet vad dom heter misstänker att det är Hägg men vet inte säkert. ska fråga pappa han är lite bättre på dem. Men dom lever som sagt nära på en fuktig platts, Vissa står halv i ån.
Här inen kan ni se bilder på lite av stugna ska tänka på att ta bättre bilder vid nästa tillfälle men kanske de avslöjar något om marken.

http://moongodess.wordpress.com/category/sommarnojet/

Händig Man

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 31 okt-11 kl 19:12 »
Morötter kan du ju odla i kruka, jag har morötter i sovrummet ;) De växer som ögräs och goda är de med

Znibban

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 01 nov-11 kl 16:28 »
jag har ju förmånen att bo i Skåne och vill prova att odla så mycket som möjligt.
Träd:
 äpplen plommon, päron, valnötter, hassel, mullbär (ganska nyplanterat), Persika (nytt i år), körsbär (nytt -09), klarbär, fläder (jävla ogräs), ginko bilboa (nytt -09)

Buskar & klängeväxter:
fikon, vindruvor, Kiwi, minikiwi, schizandra, aronia, vinbär, jordgubbar, hösthallon(enklare än sommarhallon), tagglösa björnbär, tayberry (nytt taggigt elände), rabarber, krusbär, bockhorn (men den blommar alltid för sent för att få bär)
har idag skördat ingefäran  :D, inte mycket mer än det jag satte i somras men väl helt färsk och spänstig. Rödkål, vitkål har också skördats idag, samt de sista paprikorna.
Jordärtsskockor, kronärtsskockor, sparris(både planterade och en förvildad, mer än 60 år gammal planta i rosorna)
purjolöken står kvar i jorden hela vintern, tar när jag behöver. Mangolden står också kvar fortfarande, likaså vintersalladen.
allehanda örter; persilja, dill, dragon, malört, timjan, rosmarin, vitlök, gräslök, topplök, citronmeliss, myntor, basilika, (en del annuella men de frösår sig), johannesört,

det är ju så himla spännande att försöka odla det man äter, såväl vanliga som ovanliga saker.
« Senast ändrad: 01 nov-11 kl 16:43 av Znibban »

dragonstar

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 01 nov-11 kl 16:42 »
Woov vilken lista! Får ta och se vad ajg kan sätta i vår.
Är det gäller bärbuskar och friktträd när ska dom planteras? Tänket att jag sätter under våren när frostnätterna är förbi.

Znibban

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 01 nov-11 kl 16:47 »
Woov vilken lista! Får ta och se vad ajg kan sätta i vår.
Är det gäller bärbuskar och friktträd när ska dom planteras? Tänket att jag sätter under våren när frostnätterna är förbi.
Jag tror man kan plantera träd och buskar så länge det inte gått tjäle i marken. Kolla med plantskolorna, men de flesta har tomt och utsålt nu.
I november ska man kunna ta sticklingar på bl.a vinbär. Tror det stod om det i tidningen Land.

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
« Svar #9 skrivet: 01 nov-11 kl 17:20 »
Hmm...efter att ha kikat på bilderna så blir jag lite tveksam till att det alls går att odla där. Växterna du nämner brukar växa där det är mörkt, fuktigt, näringsfattigt och lite surt. Motsatsen till vad våra vanliga grönsaker, frukträd och bärbuskar vill ha. Ofta kan man utgå från att om det någon gång har varit åker på en plats så kan man odla där, men om det "alltid" har varit skog eller bete så beror det på att jorden helt enkelt är för näringsfattig/sur/blöt/torr och inte lönar sig att bruka.

Men om ni har tagit bort en del skog så att ljuset når ner så kanske det går bättre. Lövträden tyder ju ändå på att det borde finnas lite näring i jorden. Granen och ormbunkarna tyder däremot på att det är lite surt.

Nu menar jag inte att krossa dina planer, jag tänkte bara varna dig lite. Det är ju inte särskilt kul att investera i buskar och träd för tusentals kronor första året för att sen inse att man aldrig kommer att få någon skörd.

Ett tips kan vara att börja med en jordanalys för att få reda på vad du har att jobba med, vet man bara det så finns det alltid något man kan odla. :) Och skulle det visa sig att jorden är olämplig för just det du vill odla så kan man alltid odla i pallkragar som man ställer ovanpå marken och fyller med näringsrik jord.

Lycka till!

dragonstar

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 01 nov-11 kl 17:26 »
Jag tycker det är bra att höra om farorna. Ska ta och kolla i vår vad som komerm upp och då även se hur mycket ljus som kommer ner mellan träden. får ta och kolla vad jorden innehåller då. och så sak jag fråga de två grannar vi har hur de gått för dem att odla. Vet att potatisen växte jättebra uppe vid huset så jodren borde var okej där i allafall =)

Men får fundera lite och återkomma.

Znibban

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 02 nov-11 kl 08:58 »
Jag tycker det är bra att höra om farorna. Ska ta och kolla i vår vad som komerm upp och då även se hur mycket ljus som kommer ner mellan träden. får ta och kolla vad jorden innehåller då. och så sak jag fråga de två grannar vi har hur de gått för dem att odla. Vet att potatisen växte jättebra uppe vid huset så jodren borde var okej där i allafall =)

Men får fundera lite och återkomma.

Det smartaste du kan göra är att ta kontakt med permaodlare i sverige. Du får då tips om hur du kan omvandla ditt ställe till en skogsträdgård. De vet precis vad du kan göra för att få en perfekt samodling i balans med skogen.

freitag

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 06 nov-11 kl 10:49 »
Om du är osäker på jorden så kanske du kan göra såhär istället:

Spika ihop ett par "odlingslådor" redan nu i höst. Vi har tagit gammalt spillvirke och gjort 120*80 cm lådor som är ca 40 cm höga. Sen sätter du ner dem på marken på något hyfsat plant ställe där ljuset är ok. Finns det en grässvål kanske du kan lägga tidningspapper underst. Sen kan du ösa på med löv (ser ut att finnas gott om!), gödsel, jord, halm, hö, lite kvistar eller annat kompostmaterial. Till våren kan du grepa runt i lådorna och se om mikroorganismer och maskar har arbetat på och förberett en fin jord. Har det sjunkit ihop fullständigt kan du alltid fylla på med lite mer jord. Gräsklipp är super om du kan få tag på.

Sen kan du säkerligen odla lite vad som helst där. Ärtor är inte så kräsna, likaså potatis (men behöver lite djup). Tidiga grönsaker såsom rädisor, sallad och spenat är också tacksamt. Vi hivade ut potatis i en hög av gräsklipp i år (i full skugga!) och det blev potatis ändå. Squash kan du odla direkt i en kompost eller gödselsäck. Så nog kan du säkert odla om du förhåller dig till förutsättningarna på ett bra sätt! Ni kanske kan röja lite sly och träd också, så att ljuset kommer ner bättre?

Lycka till!

dragonstar

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 08 maj-12 kl 14:08 »
Vi har nu satt upp en liten odling ute hoss min pappa för sommaren. Jag ksa byga en friggebod där i år och då sja jag ju ha odling vid den samt bärbuskar träd och annat. Med det är skogstomt och 3 rotvältor och ett bar rejäla trän att ta itu med först så i år blir odlingen vid pappas bakgård. 
Som det ser ut nu blir det potatis ärtor bönor frilansgurka och örter som basiklika, Pappa och jag delar på odlignen och därmed delar vi på ansvaret. Har som sagt en hel del att göra endå då jag ska föröka ta i tu med rotvältorna och fälla träden och så gräva fördigt dreneringen innan jag kan sätta upp stugan.

Vi har även pratar om att vi ska ja körsbär och jag vill ha äpplen, sen tänkte jag röda vinbär och rabarber. Men sätter det i sommar eller till hösten om det klarar sig. Vill inte att det råkar ut för något när vi går lös med motorsåg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

713 gäster, 3 användare
köksträdgård, Assa, Genomsnittswannabe

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser