Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Växter från 1800-tal -tips?  (läst 3629 gånger)

Fia Maria

• Södermanland
Växter från 1800-tal -tips?
« skrivet: 16 okt-11 kl 21:10 »
Jag försöker hitta växter och nyttoväxter som går att odla på min balkong och som klarar att stå där året runt med ev lite extraskydd på vintern.
Är främst ute efter nyttoväxter och växter från 1800-talet då jag helt snöat in på denna tidsperiod och intresserar mig för det mesta och så även växter från denna tid. I synnerhet framåt slutet av 1800-talet.

kurt

SV: Växter från 1800-tal -tips?
« Svar #1 skrivet: 17 okt-11 kl 08:11 »
De flesta växter som vi odlar idag fanns också på 1800-talet, speciellt de växter som tål att stå ute året om.

Fia Maria

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 17 okt-11 kl 08:33 »
...Fast de vi har idag är oftast förädlade på olika vis. Så hallonbusken Preussen (bara för att ta vilken random sort som helst) skiljer sig förmodligen en hel del mot hur den var på 1800-talet...om just den sorten ens fans då.

Händig Man

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 17 okt-11 kl 09:00 »
Bärmålla även kallad "strawberry sticks" och "smultronspenat" latinska namnet är Chenopodium foliosum

Har en grotid på 10-50 dagar

Odlades förr i klosterträdgårdar och man kan äta både bär och blad, bladen passar bra som spenat eller i en sallad och bären är underbart goda och söta och lämpar sig väl till saft ;)

Händig Man

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 17 okt-11 kl 09:04 »
Kinesisk rättika "read meat" latinska namnet är Raphanus sativus kinesiska namnet är Lo Bok och den lämpar sig för sådd i både kruka och friland, en god grönsaksväxt med spännande mönster, ser ut som en skiva salami eller prickikorv när man skivar den, god i sallad eller istället för potatis.

Händig Man

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 17 okt-11 kl 09:08 »
Sen kan jag även tipsa om ett bra besöksmål om man gillar växter och örter och hur de användes förr:

http://www.stenegard.com/show/object.asp?oid=2

Fia Maria

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 17 okt-11 kl 11:49 »
Supertack! Ska absolut undersöka  :)

Händig Man

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 17 okt-11 kl 20:55 »
Berätta gärna vad du hittar för spännande saker sen ;)

Jenny på Stora Väsby

• Aspirerande torpare
    • Södermanland
    • http://www.jennyklemming.se
« Svar #8 skrivet: 17 okt-11 kl 21:13 »
Hej! Kolla in moroten James Scarlet intermediate (Daucus carota ssp. sativus) på runåbergs fröer. Belägg från 1870 tydligen. Den är riktigt god kokt! Jag klarade mig ifrån morotflugan också men det kanske berodde mer på att James trängdes med vitlöken?

http://www.runabergsfroer.se/?p=51
Som man skördar får man skafferi

Dela detta:

* Inloggade just nu

769 gäster, 3 användare (2 dolda)
Jepsson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser