Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Räv/Rävskinn  (läst 8975 gånger)

kennetshöns

Räv/Rävskinn
« skrivet: 14 okt-11 kl 22:23 »
Hej

Har börjat att köra lock på räv men frågan om det är någon kan göra nått med räven sen?
Annars blir det ju bara att kasta den

Bättre om micken kommer till användning

Kenneth

rackarns

• Närke
SV: Räv/Rävskinn
« Svar #1 skrivet: 15 okt-11 kl 12:23 »
Snälla kan vi inte hålla oss till huvudämnet?

Jag undrar samma sak, kan man använda skinnen till något?

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #2 skrivet: 15 okt-11 kl 12:49 »
ja, rävskinn är väl fina. skicka dem till beredning och sy nåt fint av dem, mössa, vantar, etc. eller så säljer du dem, eftersom det är många som uppskattar fina rävskinn, ffa om man är duktig på att flå och får bort svansen helt. rävskinn är ju ömtåliga, så det är svårt att flå utan att få hål i skinnen och får man tag i ett korrekt flått rävskinn med hel svans och utan hål har man fått leta länge.

det jag undrar över är vad man gör med rävkroppen. jag tycker att det känns dumt att bara gräva ner det, skulle vilja att det kom bättre till användning än så.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

hustran

« Svar #3 skrivet: 15 okt-11 kl 13:06 »
Ja,förlåt att jag kom från ämnet. Vinterskinnen är vackra men det är knepigt att flå dem.(har varit med om det 1 gång). Kroppen bör man lägga ut till örnar tex. synd att bara slänga.Jag har för mig att det luktade :-X dessutom.

Fiat

• -
« Svar #4 skrivet: 15 okt-11 kl 13:09 »

det jag undrar över är vad man gör med rävkroppen. jag tycker att det känns dumt att bara gräva ner det, skulle vilja att det kom bättre till användning än så.
[/quote
Häng upp den under en liten gran. Uppskattas som fågelmat är borta på några dagar. 
MVH FIAT....

rackarns

• Närke
« Svar #5 skrivet: 15 okt-11 kl 13:21 »
ja, rävskinn är väl fina. skicka dem till beredning och sy nåt fint av dem, mössa, vantar, etc. eller så säljer du dem, eftersom det är många som uppskattar fina rävskinn, ffa om man är duktig på att flå och får bort svansen helt. rävskinn är ju ömtåliga, så det är svårt att flå utan att få hål i skinnen och får man tag i ett korrekt flått rävskinn med hel svans och utan hål har man fått leta länge.

Kräftbete, åtel, ..?..

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #6 skrivet: 15 okt-11 kl 13:30 »
kräftbete var bra. jag själv åtlar med hundfoder och vill inte åtla med räv då jag har åteln vid lagårn. kanske som bete i div fällor? ja, annars hänga ut till fåglarna som det skrevs nedan- är väl uppskattat under vintern kan jag tänka mig. en lite annorlunda talgboll mao. ;D men jag får väl hänga den lite längre ut i skogen och inte runt knuten.
« Senast ändrad: 15 okt-11 kl 13:34 av LillaSophie »
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

regnpipan

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 15 okt-11 kl 21:02 »
Räven rundflår man. Därefter tanar man den.

Rundflåning: Enklast genom att skära utefter bakbenen ner mot analen (men lämna en trekant runt anus + testiklar/slida) Samt försiktigt skära utefter svansen. Skär rung tassarna och flå av bakkroppen. Egentlgien behöver man inte använda kniv förrän man kommer fram till framtassarna samt öron, nos och läppar.

Tag skinnet med köttsidan utåt och sätt det på en tana. På den är det lätt att skrapa skinnet. Därefter får det torka ett par dagar med köttsidan utåt innan man vränger det och låter det sluttorka med pälssidan utåt.

Måtten på en rävtana är: Längd 1500 mm. Tjocklek 20 mm.
 Breddmått: A=64 mm. B=110 mm. C=127 mm. D=139 mm. E=141 mm. F=145 mm. 

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #8 skrivet: 16 okt-11 kl 00:24 »
japp, de flesta skinn man ser är inte rundflådda. jag tror att jag letar i över ett år innan jag hittade ett enda fint, rundflått rävskinn på öland - ett utan hål och med nästan hela svansen kvar.

regnpipan

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 16 okt-11 kl 15:00 »
Sedan skall man ju givetvis ringa SVA (018-67 40 00) och fråga om de är intresserade av räven. Helst innan man börjar karva i den.

Som jag förstår det är SVA nu intresserade av:
-Skabbangripna rävar
-Spridda rävar för att kolla efter rävens dvärgbandmask.

kennetshöns

« Svar #10 skrivet: 19 okt-11 kl 01:54 »
Mycket bra tips =) Tack nu alla

Får ringa SVA och fråga sen så får vi se om jag får någon nytta av skinnet eller om man kan ge det till någon

Kenneth

Körven

• Värmland
« Svar #11 skrivet: 20 okt-11 kl 10:37 »
japp, de flesta skinn man ser är inte rundflådda. jag tror att jag letar i över ett år innan jag hittade ett enda fint, rundflått rävskinn på öland - ett utan hål och med nästan hela svansen kvar.

Hur fasen flår dom då om dom inte holkflår eller rundflår som några kallar det.Förmodligen så har dom öppnat det efter dom garvat det.Man skall ha en vass liten kniv och avbitartång,samt sågspån och gott om tid,när man skall flå pälsdjur.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #12 skrivet: 20 okt-11 kl 11:33 »
Hur fasen flår dom då om dom inte holkflår eller rundflår som några kallar det.

nja, de brukar se ut som om de är flådda som man brukar flå kaniner.

Körven

• Värmland
« Svar #13 skrivet: 21 okt-11 kl 08:30 »
nja, de brukar se ut som om de är flådda som man brukar flå kaniner.

Ja det är ju så man brukar flå en räv.Jag har visserligen sett att någon flått räven framifrån,samma princip som att flå en ekorre.Skinnet blev väldigt vackert,det såg ut som räven hoppat ur skinnet.Jag har ingen erfarenhet av att flå på det sättet,så jag vet inte hur kompliserat det är.

regnpipan

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 21 okt-11 kl 09:18 »
Ja det är ju så man brukar flå en räv.Jag har visserligen sett att någon flått räven framifrån,samma princip som att flå en ekorre.Skinnet blev väldigt vackert,det såg ut som räven hoppat ur skinnet.Jag har ingen erfarenhet av att flå på det sättet,så jag vet inte hur kompliserat det är.

De får jag ta och testa nästa gång. Då borde man rimligen öppna upp vid läpparna, en del knivarbete i början men sedan i princip knivlöst. Tål att tänkas på.

Körven

• Värmland
« Svar #15 skrivet: 22 okt-11 kl 09:34 »
Jag har för mig att han sätte två spikar i kors under nosen,förmodar att det var för att hålla undan skinnet.
Indianer och Eskimoer har jagför mig andvänder sig av denna metod att flå.

Dela detta:

* Inloggade just nu

584 gäster, 2 användare (1 dolda)
simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser