Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fråga ang vaktlar  (läst 3874 gånger)

linisgirl

• Ångermanland
Fråga ang vaktlar
« skrivet: 05 okt-11 kl 12:15 »
Hejsan! Ja är så sugen att kläcka vaktelägg vad är bäst att kläcka och få sälja bort?
Och vad ska dom ha för temp å luftfuktighet??
Är sugen å kläcka såna nu för ja tycker dom är så söta!

MVH/Lina

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Fråga ang vaktlar
« Svar #1 skrivet: 05 okt-11 kl 13:00 »
De ska kläckas under samma omständigheter som hönsägg. Vilka som säljer bäst beror på var man bor och vilka kunder man har. Många gillar vaktelägg som matägg, och då är det de japanska som värper bäst. För kött är jättevaktlar, som ibland kallas franska, de som växer bäst.

Det är ganska svår att föda upp vaktlar, de är känsliga som små. Vuxna vaktlar däremot, är tåliga och ganska lättskötta.

Jag säljer avelsägg av såväl japanska som jättevaktlar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

shimibi

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 24 okt-11 kl 18:30 »
Har en liten fråga, kan inte vaktlarna själva ruva fram kycklingarna eller måste man kläcka i maskin

Xoot

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 24 okt-11 kl 19:15 »
Har en liten fråga, kan inte vaktlarna själva ruva fram kycklingarna eller måste man kläcka i maskin

Jo, men det blir inte speciellt många som ryms under varje vaktel och sen ska man räkna kläckresultat.
Sen vågar jag påstå att det är snudd på sällsynt iaf oerhört svårt och ovanligt med vaktlar som ruvar.

Då är frågan var man vinner mest. Via kläckmaskin eller under en ruvande vaktel.

shimibi

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 24 okt-11 kl 20:00 »
Är inte kläckmaskiner rätt så dyra?

Xoot

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 24 okt-11 kl 20:07 »
Är inte kläckmaskiner rätt så dyra?

Beror ju på vad man kallar dyrt. Finns ett par för 2.500:- som är rätt okej.
Men kan man tänka sig att handla på ebay så får man ju större vinst.

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 25 okt-11 kl 19:18 »
Eller så köper man från utlandet de är billigast :)
Dom har jättebra maskiner

David97

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 25 okt-11 kl 19:54 »
Jag har inga vaktlar, men jag har läst och vaktel kycklingar får ABSOLUT INTE bli blöta, då dör dom snabbt. O ska man käna på det, ska man nog ha maskin, för vaktlar ruvar inte jättegärna (o tar ännu sämmre hand om kycklingarna) jag köpte en jätte bra maskin, den heter R-com 20, kommer inte ihåg vart,, men den är bra och väldigt billig, gick inte på mer än 2000 med både maskin och frakt, (den är ifrån england eller liknande)

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 13 mar-12 kl 09:11 »
Hejsan!
Ja vill jättegärna testa att kläcka små vaktlar men bor i lägenhet så måste ha någon i västernorrland som kan ta hand om dom små efter att ja kläckt dom någon??

MVH/Lina

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #9 skrivet: 13 mar-12 kl 09:15 »
Om du är beredd att städa i deras bur ofta, och helst har dem i en ganska tät bur, typ större terrarium, så att det dammar så mycket, så kan du säkert ha dem i lägenhet. Och har du en balkong så kan du ha dem där.

Fördelen med vaktlar är att de inte tar så stor plats.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #10 skrivet: 13 mar-12 kl 09:25 »
Hejsan!
Jag har en hamsterbur och nej jag har inte tänkt ha kvar dom utan vill kläcka åt folk under tiden ja bo i lägenhet kan tänka mig ha vaktlar senare om ja bor på landet men vill testa kläcka dom !

Dela detta:

* Inloggade just nu

429 gäster, 2 användare
Mikael Jalonen, köksträdgård

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser