Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad kan man göra?  (läst 3896 gånger)

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
Vad kan man göra?
« skrivet: 04 okt-11 kl 17:03 »

Vad tycker ni ?  Ska man göra något och hur och vad ?

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=120697.msg1095028#msg1095028

pålle

• Gäst
SV: Vad kan man göra?
« Svar #1 skrivet: 04 okt-11 kl 19:11 »
Vad tycker ni ?  Ska man göra något och hur och vad ?

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=120697.msg1095028#msg1095028
Min åsikt är ju att sådana personer inte ha bössor  hur som hällst så ska polis in formeras så dom vet om att sådan person kan vara för förbereda  vid ett skarpt läge  för vad ja vet så är det väldigt svårt att få licenserna indragna.

regnpipan

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 04 okt-11 kl 20:26 »
Jag instämmer i stort sett med pålle i denna fråga.

Om personen är lämplig att inneha vapenlicens bör absolut utredas igen. Jag tycker att polisen bör kontaktas, i värsta fall genom ett anonymt brev. Polisen där jag bor prioriterar indragandet av licenser (oftast från personer som åkt fast för rattfylleri) framför utfärdandet av licenser vilket innebär att väntetiden för handläggning vid licensansökan i polisdistriktet där jag bor är över två månader.

Alkohol och jakt HÖR INTE IHOP!
Alkohol och vapen HÖR INTE IHOP!

Men jag kan kolla med en jaktkamrat jag har som jobbar i polisledningen på Skånegatan, vad han tycker att man skall göra i det specifika fallet.

pålle

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 04 okt-11 kl 20:45 »
Jag instämmer i stort sett med pålle i denna fråga.

Om personen är lämplig att inneha vapenlicens bör absolut utredas igen. Jag tycker att polisen bör kontaktas, i värsta fall genom ett anonymt brev. Polisen där jag bor prioriterar indragandet av licenser (oftast från personer som åkt fast för rattfylleri) framför utfärdandet av licenser vilket innebär att väntetiden för handläggning vid licensansökan i polisdistriktet där jag bor är över två månader.

Alkohol och jakt HÖR INTE IHOP!
Alkohol och vapen HÖR INTE IHOP!

Men jag kan kolla med en jaktkamrat jag har som jobbar i polisledningen på Skånegatan, vad han tycker att man skall göra i det specifika fallet.
Ja vet inte men för några år sen var det väldigt svårt att få en viss pesona att bli av med licenserna då per sonen var både allvarligt psykiskt störd och hot full mot folk  samt ofta alkohol påverkad ofta  men till slut så tog dom bössorna i vart fall  så det är inte så lätt att att bli av med licenserna  kanske det har blivit bättre nu? .

SecretQ

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 04 okt-11 kl 23:21 »
Ska ta ett snack med polisen i morgon de är inte helt ovetande men det vet inte allt om hela denna historia.

Tännlappen

• -
« Svar #5 skrivet: 04 okt-11 kl 23:58 »
Ett sätt är ju också att hälsa på hos honom en gång till och kolla läget,fråga om synerna och om det verkar lugnt. Kan ju vara så att liksom friheten att vara med grabbarna i jaktlaget gjort så han borstat dygnet runt,sprit är ju liksom ingen bristvara,återställare på morgonen i kaffet, helt enkelt en kaffegök :D, kan ju göra så att klättringen uppför jakttornet blir lite behagligare,kanske flyger upp. Tar en stund att läka en veckas supande helt enkelt. Vad jag läste så hade an ju inget vapen i handen när du stötte på honom, om han haft det så hade det varit en solklar polissak.Naturligtvis tycker jag inte om supande i samband med jakt eftersom olyckorna då naturligtvis ökar,kanske kan jaktkvinnor höja moralen.  8)

Körven

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 05 okt-11 kl 14:25 »
Jag vet en som fick licensen indragen efter två rattfyllor.En kille som varit och övningsskjutit hade väntat på sin fru på puben,någon uptäckte att han hade vapen med sig och kallade på polis.Han fick sina licenser indragna.Så inte är det svårt att bli av med licensen.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

SecretQ

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 05 okt-11 kl 14:41 »
Polisen informerad och jag fick ett bra gensvar :)

Halte

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 05 okt-11 kl 14:48 »
Nå.. Vad sa de då? På ett ungefär..

Tännlappen

• -
« Svar #9 skrivet: 05 okt-11 kl 16:18 »
Sedan det här med jaktfyllor,ganska lätt att komma till rätta med. Jaktledaren som har ansvaret låter helt enkelt dom som ska deltaga i jakten blåsa i en alkomätare. Dom flesta vet ju att man ska låta bilen stå dagen efter,borde vara likadant med jakt eftersom vapen är inblandat i leken. Har man festat hårt så är man knappast nykter tidigt på morgonen. Får man inte deltaga i jakten om man blåst promille så tänker man sig nog för innan man dricker sig redlös dagen innan jakten.  8)

SecretQ

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 05 okt-11 kl 17:48 »
Nå.. Vad sa de då? På ett ungefär..

Ringde LKC i det län och område personen bor i  och  att det omedelbums skulle rapportera detta till tillsyningmyndigheten, kolla ev. vapenlicens......

Det skulle ju kunna vara så vilket jag hoppas att denna person inte har vapen inte jagar alls utan endast va med och "tittade på" och bara levde jägarliv !

Hagbard Handfast

• -
« Svar #11 skrivet: 05 okt-11 kl 18:01 »
Sedan det här med jaktfyllor,ganska lätt att komma till rätta med. Jaktledaren som har ansvaret låter helt enkelt dom som ska deltaga i jakten blåsa i en alkomätare. Dom flesta vet ju att man ska låta bilen stå dagen efter,borde vara likadant med jakt eftersom vapen är inblandat i leken. Har man festat hårt så är man knappast nykter tidigt på morgonen. Får man inte deltaga i jakten om man blåst promille så tänker man sig nog för innan man dricker sig redlös dagen innan jakten.  8)

Alkotest kan man inte göra lite som man känner för!!
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19761090.htm

Tännlappen

• -
« Svar #12 skrivet: 05 okt-11 kl 19:53 »
Alkotest kan man inte göra lite som man känner för!!
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19761090.htm
Vet det är lite restriktioner angående alkotest,men man kan kanske ha det som typ "frivilligt". Kan ju vara så att många skadeskutningar är dagen efter skott, när alkoholen fortfarande finns i kroppen.

Hagbard Handfast

• -
« Svar #13 skrivet: 06 okt-11 kl 06:50 »
Vet det är lite restriktioner angående alkotest,men man kan kanske ha det som typ "frivilligt". Kan ju vara så att många skadeskutningar är dagen efter skott, när alkoholen fortfarande finns i kroppen.

Javisst, det kan ju vara så att man har en jaktledare som är villig att bryta mot laget och är villig att genomföra "frivilliga" alkosetster, det kan ju vara så...

AlnöKrister

• Lycklig med fru och många barn och barnbarn
    • Ångermanland
« Svar #14 skrivet: 06 okt-11 kl 09:02 »
Är alla överens om det innan säsongen börjar så är det ju nästan lagligt.
Äger äntligen gård med härlig hustru som är lika knäpp som mig.
Har 1 son och 3 döttrar sedan tidigare som tyvärr inte bor med mig.
3 små  killar och 2 små tjejer.

Dela detta:

* Inloggade just nu

534 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser