Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  OSB-skiva som golv?  (läst 14454 gånger)

BELLAS LANTLIV

• Lever livet på landet med sambo, hund och höns.
    • Gästrikland
    • Bellas lantliv
OSB-skiva som golv?
« skrivet: 26 sep-11 kl 19:22 »
Funkar det med osb-skiva som golv i hönshuset och isåfall hur tätt behöver jag regla?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: OSB-skiva som golv?
« Svar #1 skrivet: 26 sep-11 kl 19:40 »
OSB-skiva är lite ojämn och därför lite svår att hålla ren. Dessutom är den i lite klenaste laget om du ska ha ett hönshus som du själv kan gå i.

Gör du däremot ett litet hus som du inte kan gå in i så funkar det men då bör du nog lägga en plastmatta på golvet. Hur tätt du behöver regla beror lite på hur tunga höns du ska ha  ;) men om bara hönsen ska gå på golvet räcker det med 60-80cm mellan reglarna.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Misse

• nr 9424
« Svar #2 skrivet: 26 sep-11 kl 20:27 »
Om jag hade använt skiva så hade jag lagt 40 eller 30 c-c.  Det hade nog hållit för min decitons manskropp o:)

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 26 sep-11 kl 20:56 »
Enkel OSB-skiva tror jag blir för tunt och dessutom svårt att städa, som sagt. Hellre i så fall en OSB-skiva plus en spånskiva med förskjutna skarvar. En regel var 600 mm.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 26 sep-11 kl 21:07 »
Om du ska använda något av dessa material bör du absolut lägga in en plastmatta.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Skogsola

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 26 sep-11 kl 21:15 »
Använd riktiga 22 mm golvskivor. Då kan du regla 60cc och dansa på golvet om du skulle vilja.

rackarns

• Närke
« Svar #6 skrivet: 26 sep-11 kl 23:30 »
tänk på att trä sväller när det blir fuktigt. Så det reser sig gärna i skarvarna, det har det gjort i mitt ena hönshus. Plastmatta ovanpå låter som en god idé.

BELLAS LANTLIV

• Gästrikland
    • Bellas lantliv
« Svar #7 skrivet: 27 sep-11 kl 11:21 »
Ok, låter som jag får tänka om lite då...
Har tänkt att måla skivan, så då blir den iof mer lättstädad och står emot fukten bättre, men jag vill gärna kunna gå på den oxå. :-)

pålle

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 27 sep-11 kl 11:26 »
 För står inte var för du inte lägger in riktiga golv skivor som håller att gå på så som skos Ola skrev och sen lägger in en plast mata .

BELLAS LANTLIV

• Gästrikland
    • Bellas lantliv
« Svar #9 skrivet: 27 sep-11 kl 12:38 »
För står inte var för du inte lägger in riktiga golv skivor som håller att gå på så som skos Ola skrev och sen lägger in en plast mata .

Som sagt så får jag tänka om och då blir det nog golvskivor....
Har en massa osb-skivor sen ett tidigare bygge som jag tänkte skulle komma till användning, men dom får duga till väggar o tak istället då!

hen

• extremt mycket frågor...
    • Småland
« Svar #10 skrivet: 27 sep-11 kl 13:20 »
lägg ett flytande golv .... frigolit osb-skiva och sedan plastmatta... så får du det isolerat och så slipper du regla :D

bengarn

• Blekinge
    • Kullarps äoch fä
« Svar #11 skrivet: 27 sep-11 kl 21:49 »
Jag hade skaffat 16, 19 eller 22mm V313 spånplatta (impregnerad spånplatta), reglat cc 600 och kortlat under i alla skarvar. Det är snabbt och enkelt att lägga, stabilt att gå på och det tål fukt! Måla OSB är enligt mig ingen bra idè, dom har ibland en vaxad yta som färg inte fäster på och om den inte är vaxad och man målar så är risken ändå stor att fukten tränger in bakom färgen.
Bor på gård på landet så långt bort från civilisationen men kan komma plus en kilometer med sambo, 2 barn, hund, katt och en hel hoper av höns, ankor och några kaniner.
Hemsida: http://kullarps-fjader-och-fa.webnode.se/

blizzard

« Svar #12 skrivet: 27 sep-11 kl 22:18 »
Jag skulle som flera andra här stark avråda dig ifrån att använda OSB skivor till golv.
Använder aldrig OSB skivor själv då jag inte gillar dessa.De har inga fördelar annat än ev pris,men det uppväger inte deras nackdelar tycker jag.
Om du nu har en massa skivor som du vill bli av med så vore det ju ett sätt att regla bjälklaget cc600 och lägga först ett OSB varv.
Sedan delar du en skiva på mitten och börjar med den att lägga ett varv till,men då med förskjutna skarver.
Ovanpå detta behövs det då sedan något som går att hålla rent,tex plastmatta eller oljehärdad masonit.

Men då har du iaf blivit av med några skivor,själv skulle jag inte heller vilja ha skivorna till väggar heller.Jag skulle då klä dem med tex
masonit eller plywood.
Att väggen består av ett varv OSB och sedan ett varv till av tex plywood,helst den sk form/lagårds plywooden innebär att väggen blir förhållandevis stark att tex sätta hyllor eller krokar i.Sedan blir den ju också lättstädad och snygg.

Plywooden är tyvärr kostsam om det är ett budgetprojekt men den behöver ju inte målas och den blir inte heller påverkad av fukt.

BELLAS LANTLIV

• Gästrikland
    • Bellas lantliv
« Svar #13 skrivet: 05 mar-13 kl 09:41 »
Tänkte jag skulle uppdatera den här gamla tråden och berätta hur jag gjorde golvet.
Efter mycket funderande fram och tillbaka så bestämde jag mig att iallafall lägga in OSB-skivor som golv, jag reglade tätt cc40.
Sen målades hela golver med oljefärg och jag tänkte sedan lacka det också men det blev inte av.
Nu nästan ett och ett halvt år senare så är golvet fortfarande fint, färgen sitter som berget och ingen har trampat igenom.
Så jag är supernöjd med mitt golv.

queer

« Svar #14 skrivet: 05 mar-13 kl 11:42 »
OSB är ett bra val ... starkt och lättbearbetat ..

Har nästan helt ersatt plywood i Nordamerika ...

Finns i olika tjocklekar och grov eller helt slät yta ...

Samuel Johansson

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 05 mar-13 kl 20:40 »
Hej!
Jag har en vidare fundering angående OSB på golv... hjälp mig att bolla ideer.
Jag jobbar som snickare och har nu fått massvis med OSB skivor över. :-)
Sen är det så att jag har en altan som är ca 40 kvadrat. Den är 8 år och har nu glasat in den samt lagt på ett kanal plast tak för att inte få kondens.
Jättetjusigt är det med utekök och soffgrupp. Golvet är stabilt på plintar, tryckta reglar och 28x120 brädor på.
MEN nu vill vi ha ett "plant" golv och lägga en exklusiv svart heltäckningsmatta på.
Frågan är KAN jag lägga OSB skivor på brädorna, skruva fast dom och sen matta på. Eller sväller det och blir som hela havet stormar tro? OSB skivor rör ju sig inte jättemycket. Dom rör ju sig med den fuktigheten som är utomhus men det kommer aldrig in fukt eftersom det är "nästan" inomhus. Dock aldrig någon inomhus värme.
Svår fråga men det har nog med mig girighet att göra..... använda det som ligger...

Jennyt

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 06 mar-13 kl 19:11 »
Det är väl självklart att du ska använda OSB-skivora!!

.... eller jagmenar... du kan nog inte ha de till det, så du kan ge dem till mig :P ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

blizzard

« Svar #17 skrivet: 08 mar-13 kl 21:03 »
Tänkte jag skulle uppdatera den här gamla tråden och berätta hur jag gjorde golvet.
Efter mycket funderande fram och tillbaka så bestämde jag mig att iallafall lägga in OSB-skivor som golv, jag reglade tätt cc40.
Sen målades hela golver med oljefärg och jag tänkte sedan lacka det också men det blev inte av.
Nu nästan ett och ett halvt år senare så är golvet fortfarande fint, färgen sitter som berget och ingen har trampat igenom.
Så jag är supernöjd med mitt golv.
:) Vad roligt att du är nöjd med ditt golv,och det bästa av allt är ju att du blev av med dina OSB-skivor :D

blizzard

« Svar #18 skrivet: 08 mar-13 kl 21:18 »
OSB är ett bra val ... starkt och lättbearbetat ..

Har nästan helt ersatt plywood i Nordamerika ...

Finns i olika tjocklekar och grov eller helt slät yta ...
OSB har inga fördelar gentemot andra skivmaterial än priset :(
Den är svagare än en likvärdig plywood och är inte heller mer lättarbetad...
Att den används i Amerika är pga av att den är billig,de har dålig ekonomi och eftersträvar därför billigt material.Dessutom har de aldrig skämts över att ha en tex synlig innervägg av enbart obehandlad plywood eller liknande.Hela affärsinredningar kan i Amerika vara gjorda i trelagers obehandlad plywood utan att någon tycker illa vara...
Det skulle inte fungera i Europa ;)
En OSB-skiva blir aldrig lika slät som en plywoodskiva i ytskiktet ,utan den är väldigt "grov"

Dela detta:

* Inloggade just nu

486 gäster, 1 användare
Kallvreten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser