Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Har jag saltat skinnen för sent?  (läst 2117 gånger)

Ipidia

Har jag saltat skinnen för sent?
« skrivet: 23 sep-11 kl 09:31 »
Hej!
Vi har slaktat några lamm hemma och tänkte skicka skinnen på beredning. Pga att allt blev lite stressigt så hade vi inte läst på så noga om hur vi skulle göra med skinnen (vi är nybörjare). Nu läste jag på tranås skinns hemsida att skinnen skulle saltas max 2 timmar efter slakt. För oss dröjde det ca ett dygn, pga att vi inte hade salt hemma och att vi sen haft fullt upp med jobb och annat. Är det kört nu tror ni? Skulle kännas väldigt trist om vi har klantat till det såpass med våra första skinn....

Tord_Lj

• Gäst
SV: Har jag saltat skinnen för sent?
« Svar #1 skrivet: 23 sep-11 kl 12:17 »
Kört.

Skulle vilja påstå 1 timma efterslakt, inte 2...

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 23 sep-11 kl 12:23 »
Nja, jag har iofs bara slaktat och berett kaninskinn, men har inte märkt någon skillnad om det gått 1 timme eller 5 innan saltning. Kanske är skillnad på lamm...?
Landsflykting i storstan...

Charlotte

• -
« Svar #3 skrivet: 23 sep-11 kl 12:34 »
Det måste variera väldigt beroende på vilken temperatur det är där skinnen ligger.
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Ipidia

« Svar #4 skrivet: 23 sep-11 kl 13:02 »
Så här svarade Tranås Skinn när jag ställde frågan till dem:
"Låt dem ligga saltade en vecka med ett cm-tjockt lager med salt. Då kan ni titta på skinnen och se om de är röda/lila i lädret,
vilket inte är ett bra tecken. Dra lite i ullen på undersidan. Lossnar det mycket ull så är saltningen för sent. Då kommer ullen
att släppa i beredningen. Om skinnen verkar ok så skaka av det gamla saltet och lägg på ett nytt lager en vecka till. Sedan
kan ni skicka. Jag tror nog att de ska gå bra."

Det lät ju inte helt hopplöst i alla fall :-)

hallstabonden

« Svar #5 skrivet: 23 sep-11 kl 15:30 »
jag har jämt saltat skinnen dagen efter slakt!!brukar slakta i slutet av september,mitten oktober.6-8plusgrader.aldrig problem med skinnen.

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
« Svar #6 skrivet: 28 sep-11 kl 09:52 »
Mina skinn väntade nästan ett dygn på salt men det var kallare då.  De blev iaf bra!
Brinner för Naturlig Dressyr och Natural horsemanship. Uppfödare av Brittisk Korthår. Kindahöns och ryafår!

Dela detta:

* Inloggade just nu

501 gäster, 2 användare
kretslopp, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser