Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HJÄLP! Vad ska vi göra för att komma på fötter igen?  (läst 27071 gånger)

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: HJÄLP! Vad ska vi göra för att komma på fötter igen?
« Svar #60 skrivet: 21 sep-11 kl 16:15 »
Jag har FA-skatt och betalar i efterskott, helt beroende på om jag får in några pengar. Om man inte utför några uppdrag får man ju inte in några pengar och behöver således inte skatta... Prata med din rådgivare på skatteverket! Dom brukar vara jättehjälpsamma.
//Lina

anemone

« Svar #61 skrivet: 04 dec-11 kl 18:19 »
Det kan vara bra att komma ut bland folk. Om du har gått hemma alltför länge och grubblat och grottat ner dig så tror jag att det är bra att du tar jobb som personlig assistent för att komma ur rundgången. Du får hjälpa någon annan som har helt andra problem och helt andra behov. Du får tänka ut bra lösningar åt någon annan ett tag.
(det enda du riskerar med att pröva på att jobba inom vården är att det kan ju faktiskt visa sig att du trivs så bra där att du väljer att stanna kvar i det yrket i framtiden)
Sen tror jag att det blir lättare för dig att söka mer välbetalda arbeten inom skogsbruket när du väl är på banan igen och ekonomin inte tynger lika svårt.

Försök inte att lösa ALLA problem samtidigt. Prioritera tillsammans i familjen. Välj ut ETT område att spara in på och EN av skulderna att betala av på,( den med sämsta räntan,) bearbeta dessa prioriterade områden med maximal fantasi så ska ni se att när det väl släpper och ni ser att det är möjligt att göra förbättringar då kan ni greppa över fler tänkbara möjligheter för då har ni ju fått till ett användbart mönster, en mall. Synliggör era framsteg med tabeller eller bilder. När dottern plockade bär för att få ihop till vinterdäck till bilen då hon var arbetslös för ett par år sedan, då lade vi pengarna i en  stor glasburk så det blev mer konkret att det ökade i kassan och att pengarna fanns på riktigt.
Min erfarenhet är att när det tar stopp så beror det på att det blivit FÖR mycket av allt. Då blir det ingenting av nåt för man finner ingen början hur man än försöker.
Men sanningen är att även små steg framåt är steg framåt!
Tack för att du så generöst bjudit in oss att delta i denna del av din resa i livet.

Neiklot

• Gäst
« Svar #62 skrivet: 13 dec-11 kl 11:32 »
Jag förstår dig Grankotte.

När flytet i företaget går åt fel hål, familjen kräver sitt och vardagen ska rulla på, så är det ganska lätt att trilla ner i hålet.

Har själv varit i en djuphåla, företagsmässigt och privat.

Lycka till!

/Neiklot

Grankotte

• Småland
« Svar #63 skrivet: 14 dec-11 kl 18:59 »

Har inte varit inloggad på ett tag, ursäkta.

Nu är det såhär att jag fick ett jobb som personlig assistent och trivs jättebra!
Ok lön!

Har pratat med KF och inkassobolag och gjort upp en plan och betalar 3000kr var månad + mer om vi har möjlighet.

Det går alltså framåt och jag ser äntligen en ljusning på det här eländet!

Tack!

Grankotte

• Småland
« Svar #64 skrivet: 14 dec-11 kl 19:04 »

Fortsätter lite till.

Jag har lagt ner firman.
Kände att den mest tog kraft och energi från mig.

Och det känns också bra!

/Lasse

Jennyt

• Västergötland
« Svar #65 skrivet: 14 dec-11 kl 19:06 »
HEJJA, HEJJA  :-*..... och god jul :)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #66 skrivet: 14 dec-11 kl 19:22 »
Instämmer till fullo med föregående talare & som vi säger i Ljusate Småland:
LÖCKA TEE! :D :D :D
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Neiklot

• Gäst
« Svar #67 skrivet: 14 dec-11 kl 19:42 »
Instämmer till fullo med föregående talare & som vi säger i Ljusate Småland:

Ja, det är bara att haka på, trots att jag är Blaejking!
:)

eremit

• Gäst
« Svar #68 skrivet: 15 dec-11 kl 18:05 »

Det finns dessutom en massa annat som man inte behöver-ex.vis.cigaretter och öl och vin och sprit och kött och morgontidning och TV och  en massa onödiga tidskrifter och...you name it.
Det är tusentals kronor per månad som man kan skala bort.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #69 skrivet: 15 dec-11 kl 18:40 »
Från mej me'!

Det finns dessutom en massa annat som man inte behöver-ex.vis.cigaretter och öl och vin och sprit och kött och morgontidning och TV och  en massa onödiga tidskrifter och...you name it.
Det är tusentals kronor per månad som man kan skala bort.
Ja, fast det är oftast redan gjort när man börjar förtvivla ...
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #70 skrivet: 15 dec-11 kl 18:46 »
Gott att höra  ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #71 skrivet: 16 dec-11 kl 01:17 »
Blev väldigt glad av att läsa, det går åt rätt håll!

Personlig assistent är ett bra jobb när man har mycket annat i sitt huvud tycker jag... Inte så stressigt vanligtvis =). Jag jobbar också som det.
//Lina

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #72 skrivet: 16 dec-11 kl 10:55 »
Har inte varit inloggad på ett tag, ursäkta.

Nu är det såhär att jag fick ett jobb som personlig assistent och trivs jättebra!
Ok lön!

Har pratat med KF och inkassobolag och gjort upp en plan och betalar 3000kr var månad + mer om vi har möjlighet.

Det går alltså framåt och jag ser äntligen en ljusning på det här eländet!

Tack!

Härligt! Superhärligt att höra att du hittat en lösning och att livet känns lättare.
elliha.blogspot.com

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #73 skrivet: 16 dec-11 kl 11:20 »
Har funderat så mycket hur det gick för dig.  Roligt att det löser sig ( sa syramördaren  ;D  ).

Anso1971

• Dalarna
« Svar #74 skrivet: 16 dec-11 kl 12:23 »
En riktigt "bli-glad"-tråd!

Har inte läst den tidigare utan började läsa den idag, och kunde riktigt känna hur tungt allt var för ts! Men vilken underbar vändning på sluttampen.

Grattis till jobbet!!
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #75 skrivet: 17 dec-11 kl 22:29 »
Grattis till jobbet!
Fjäderfän och kaniner

Vivendi

• Västergötland
« Svar #76 skrivet: 14 jan-12 kl 19:57 »
Måste bara få stämma in i hurraropen! :) Det är underbart att se alla uppmuntrande, kreativa, omtänksamma och kloka råd i tråden, och att se trådstartaren växa in i besluten och hitta självförtroendet! :D

Här är jag långtidssjuk och har åkt från sjukpenning till sjukersättning till utförsäkring till omförsäkring. Vad det gör med ekonomi och psyke... ja. Ni fattar. Den 26 januari är det tolv år sedan jag fick gå hem från jobbet och jag är inte tillbaks än. FK är inne på att jag ska ha sjukersättning, men jag är i för dåligt skick för att arbetsträna, så det är inte helt lätt att "uttömma alla rehabiliteringsåtgärder" så som krävs. Jag har försörjt mig och min dotter på mellan 6-8 000 kronor i månaden under långa perioder. (104 000 i årsinkomst före skatt, och som sjuk kan jag liksom inte utöka inkomsterna eller släppa för mycket bekvämligheter heller, då jag fungerar för dåligt för att klara vardagen i så fall).

Särbon har just fått klartecken på skuldsanering. Då uppgår skulderna till över en halvmiljon kronor, har sin upprinnelse i huvudsak för 15-20 år sedan, och det finns inga möjligheter för honom att bli skuldfri under sin livstid utan sanering. Det är rätt hårda krav för att få igenom en skuldsanering. MEN skuldrådgivaren på kommunen och kronofogden har varit suveräna att ha att göra med, så... nu ska han bara komma ur sin sjukskrivning (det blev en överbelastningskollaps under hösten) så att han får igång inkomsterna igen, så ska saneringen påbörjas.

Så småningom kommer vi säkert att landa och få ordning på allt också, tills dess gäller en dag i taget och att inte dra på sig onödiga kostnader.

Jag tycker det låter som om Grankotte har fått jättebra struktur på tillvaron och att det bara är en tidsfråga innan allt är ekonomiskt i balans. Och med de nya förutsättningarna som skapats på vägen kommer framtiden vara riktigt ljus! Lycka till! :D

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #77 skrivet: 14 jan-12 kl 21:07 »
Dags för en"Klubb Fattiga Riddare" här på alternativ?  Så att vi kan peppa varann?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

donderboss

• -
« Svar #78 skrivet: 14 jan-12 kl 21:22 »
ridderne af den tomme potmon'e
Jeg var inte klar på ,at dom dage der bare kom och gik ,var sjalve livet

anemone

« Svar #79 skrivet: 15 jan-12 kl 21:59 »
jag gillar verkligen den här tråden.
Nu ska jag bjuda på min egna upptäckt. Jag som tror att jag har koll på räkningarna, upptäckte nyligen en lite oskyldig rad på telia-räkningen. Något om "gruppsamtal" som kostar 10:- per räkning. Hm? Det har jag aldrig bett om.
 Den lilla posten blir 120:- /år för mig men sen är vi ju 3st i familjen som har sån räkning = 360:-
Dessutom har de börjat skicka månadsräkningar utan att jag bett om det heller.
Och när jag ändå tog kontakt för att stoppa "gruppsamtal" frågade jag om varför jag får månadsräkningarna istället för kvartalsbetalning. Dessutom tar de betalt för aviseringen visade det sig.Det kunde åtgärdas genom E-faktura för oss alla tre, gratis numera för det som innan telefonsamtalet kostade  15för min 19 för mannens och 29 för dotterns(fråga inte hur det kommer sig att vi dessutom har olika månadsaviseringsavgifter) =756 :- / år
Sammanlagt slipper jag nu betala 360+756= 1116 skattade kronor per år !
god fortsättning på det nya året allihopa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

851 gäster, 1 användare
FlygandeJenny

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser