Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ge oss friheten tillbaks!  (läst 20654 gånger)

Existens?

• Gäst
SV: Ge oss friheten tillbaks!
« Svar #60 skrivet: 06 okt-11 kl 18:04 »
Det är enkel logik om hur människor fungerar. Första gången är man noggrann och allt går bra, nästa gång vill man tjäna lite mer och drar in på nåt moment, det gick ju bra förra gången. Sådär håller det på tills det rätt vad det är händer nåt.
Naturligtvis är inte alla såna, men tillräckligt många för att det inte skulle fungera.

Jag förstod inte riktigt var nätverkskorten kommer in i bilden.

Varför skulle man inte kunna få ehec av hemslaktat kött såväl som annat?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #61 skrivet: 06 okt-11 kl 18:14 »
Nätverkskorten motbevisar påståendet att utan myndighetskontroll av varor degenererar kvaliteten tills de blir oanvändbara. Det är helt enkelt inte sant.

Varför skulle hemslakt ge ehec? Det hemslaktas överallt i landet, både lagligt och olagligt, och kvaliteten är högre än det du köper i affären. Det vet väl du också? Enda effekten av att göra handel med hemslaktat kött lagligt är att, eh, det blir lagligt. Och beskattat.

Broberg

• Gäst
« Svar #62 skrivet: 06 okt-11 kl 18:23 »
Lopt
Detta är svaret
eddie meduza - eleganten från vidderna

Svaret på vad? Vad har jag skrivit?

Imp

Broberg

• Gäst
« Svar #64 skrivet: 06 okt-11 kl 19:34 »

Imp

« Svar #65 skrivet: 06 okt-11 kl 19:34 »
Nätverkskorten motbevisar påståendet att utan myndighetskontroll av varor degenererar kvaliteten tills de blir oanvändbara. Det är helt enkelt inte sant.

Nej, det bevisar faktiskt inte det. Det bevisar möjligen att återförsäljaren vill fortsätta ha nöjda kunder.
men ett skitbilligt dåligt fungerande nätverkskort hade den säkert kunnat göra sig en hacka lite snabbt innan ARN rycker in.

Om du köper nåt av grannen däremot så kan du spöa på grannen om det är fel på det.

och eftrsom folk gilalr youtubeargumentering så tar vi en klassiker i sammanhanget
De lyckliga kompisarna Riksbanken
   ..4 döda hästar och en halvrutten gris...
Och en annan klassiker på samma ämne
Fred Åkerström - Sådan är kapitalismen

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #66 skrivet: 06 okt-11 kl 21:36 »
Nej, det bevisar faktiskt inte det.

Jo, det gör det. Påståendet var att varor utan myndighetsövervakning degenererar intill och över oanvändbarhetens gräns. Det behövs bara ett enda exempel på motsatsen för att påståendet skall vara felaktigt. Klart.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #67 skrivet: 06 okt-11 kl 21:40 »
Existens? Jag håller med i det mesta du säger, även om jag kanske skulle kunna peta i någon obetydlig detalj. Jag skulle inte köpa hemslaktat (eller hemskört heller) av någon okänd.
Som jag uppfattade det avsåg TS leverans till grannar och närstående, i ej yrkesmässig verksamhet. Då kommer det i lite annan dager........tycker jag.

Såväl köpare som säljare får väl ansvara lite själva för sina göranden. Bara att välja om man vill sköta det snyggt utan inblandning av halva ämbetsmannasverige eller om man inte har is i magen; luta sig mot den andra halvan.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #68 skrivet: 06 okt-11 kl 22:05 »
Varför då? Jag har i min ryggsäck två nätverkskort som kommer att fungera utmärkt för sitt syfte utan någon myndighetskontroll alls. Och faktum kvarstår ju: ingen får ehec av hemslakt. Det är bara en myt.

SMC FEAST och RTL 8139 bevisar motsatsen anser jag.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Existens?

• Gäst
« Svar #69 skrivet: 06 okt-11 kl 23:27 »

Som jag uppfattade det avsåg TS leverans till grannar och närstående, i ej yrkesmässig verksamhet. Då kommer det i lite annan dager........tycker jag.

Jo, självklart.. Men sånt är rätt ointressant för mig..jag kan inte försörja mig och betala lån på 3 miljoner på att sälja grejer till vänner och bekanta..då måste det vara yrkesmässigt. Och jag skulle inte sova gott om jag sålde svartslaktat kött för 4-500 000 om året..

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #70 skrivet: 07 okt-11 kl 07:03 »
Men Existens?, du resonerar hela tiden som om hemslakt skulle bli obligatoriskt. Det finns det ju ingen som förespråkar. Om inte annat så är det orimligt av ekonomiska skäl, som du själv påpekar.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #71 skrivet: 07 okt-11 kl 07:35 »
Jo, självklart.. Men sånt är rätt ointressant för mig..jag kan inte försörja mig och betala lån på 3 miljoner på att sälja grejer till vänner och bekanta..då måste det vara yrkesmässigt. Och jag skulle inte sova gott om jag sålde svartslaktat kött för 4-500 000 om året..

Men för mig skulle kött från 10 lamm x 15 kg x 75 kr bli 11.250 kr, plus 2 grisar x 70 kg x 65 kr = 9100 kr bli totalt 20.350 kr. Sen kan jag betala skatt på det också, så då har jag kvar ca 15.000 kr kanske. Det skule betala mina 200.000 i lån varje år. Lägg till en 10-15 ungtuppar varje år, en kalv, tre bockkillingar, 5-6 ankor och kanske nån kanin så skulle jag dessutom ha pengar till deb lilla bensin vi använder också.

Och som sagt, man MÅSTE ju inte hemslakta.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Existens?

• Gäst
« Svar #72 skrivet: 07 okt-11 kl 08:58 »
Nej, jag förstår ju naturligtvis att ni inte menar att hemslakten skulle bli obligatorisk :).. Men var ska gränsen dras för när det är ofarligt att slakta som man vill? Om vi säger att det är vid Jonas 10 lamm och 2 grisar per år, det kan ju tyckas rimligt, det tycker jag också.
Hur länge dröjer det då innan de som slaktar 20 lamm om året blir förbannade på att dom måste följa regler som inte gäller för Jonas?
För om vi sätter gränsen vid 100 lamm och 50 grisar, då har vi ju en kommersiell verksamhet och kan lika väl släppa reglerna helt. Är det önskvärt?

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #73 skrivet: 07 okt-11 kl 10:43 »
Nej, jag förstår ju naturligtvis att ni inte menar att hemslakten skulle bli obligatorisk :).. Men var ska gränsen dras för när det är ofarligt att slakta som man vill? Om vi säger att det är vid Jonas 10 lamm och 2 grisar per år, det kan ju tyckas rimligt, det tycker jag också.
Hur länge dröjer det då innan de som slaktar 20 lamm om året blir förbannade på att dom måste följa regler som inte gäller för Jonas?
För om vi sätter gränsen vid 100 lamm och 50 grisar, då har vi ju en kommersiell verksamhet och kan lika väl släppa reglerna helt. Är det önskvärt?

Men varför inte släppa det helt? Man kan väl ändå ha en regel som säger att köttet måste veterinäbesiktigas innan man får sälja det "i komersiell verksamhet". Då finns ju ingen risk för ehec, salmonella eller alla andra hemska saker som kan drabba köttet. Är ju precis sama sak som gäller för slakterierna, de slaktar köttet och sedan vet besiktigas det.

Sen är det väl upp till var och en om de vill köpa hemslaktat kött från nån helt okänd människa de aldrig varit hem till, eller om de väljer en person de kanske känner, har besökt och vet har bra djurhållning.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Birgit

« Svar #74 skrivet: 07 okt-11 kl 10:49 »
Problemet är att vet. besiktningen kostar en del! Det förutsätter att alla av samma sort slaktas vid ett tillfälle. Man får inte blanda djurslagen vid slakt heller.

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #75 skrivet: 08 okt-11 kl 15:48 »
Slakthygien är extremt viktigt! Sker försäljning av slaktat kött godtyckligt så är det förenat med livsfara pga sjukdomar som sprids via dålig kötthantering. Därför är regelverket strikt eftersom människor i allmänhet är dumma. Vi bor i Sverige alltså kan vi inte bli sjuka via mat, alltså kan vi tillreda mat hur vi vill, eller..........
För att människor ska kunna bete sig på det sättet så är regelverket nödvändigt och då kan man egentligen inte sälja nått. Men personligen tycker jag att man som konsument har ett ansvar att se till att man inte blir smittad, de flesta bakterier finns i naturen och man bör därför förstå att livsmedel kan bli kontaminerat. Därför bör man hetta upp mat ordentligt innan man äter.

Men som sagt, människor måste skyddas. Vårt samhälle bygger på att man inte ska ta ansvar för sig själv utan staten ska se till att allt funkar. Då måste allt regleras så att även de dummaste (kanske dåligt ordval men jag hoppas ni förstår) människorna klara sig  :( Tyvärr

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #76 skrivet: 10 okt-11 kl 08:50 »
Godkända slakterier kontrolleras och uppfyller förhoppningsvis reglerna. Det innebär ingen som helst garanti för att köttet är ofarligt. Jag har varit inne i flera godkända slakterier, och sett att de både är ohygieniska och har okunnig personal. Människor med kraftig förkylning hostar och torkar snor i sin skyddshandske, och fortsätter sedan att hantera slaktkroppar med sin nu mycket bakteriefyllda handske. Avfall som päls/fjädrar och avföring skvätter precis intill där de såkallat rena slaktkropparna hanteras. Bara några exempel.

Själv skulle jag aldrig drömma om att hosta i min skyddshandske, och skulle jag behöva slakta när jag var förkyld så skulle jag tvätta händerna grundligt varje gång jag nyst eller snutit mig (vilket givetvis görs i ett papper som slängs på behörigt avstånd från kötthanteringen). Minsta misstanke om någon smuts på arbetsytan medför grundlig rengöring, även om det bara är två minuter sedan senast. De flesta slakterier rengör bara ytorna vid arbetspassets slut. Jag vet vilket kött jag helst äter, med eller utan den mot allt ont skyddande veterinärbesiktningen...

Däremot äter jag inte kött som någon jag inte sett hantera slakt har hemslaktat. Det finns såklart de som är helt inkompetenta, främst, enligt min erfarenhet, inom jägarkåren. De tror att de vet allt om kötthantering, och skämtar med de enligt deras sätt att se saken okunniga icke-jägarna och att passa det döda djuret. Sällan har man sett mer slarviga urtagningar och flåningar, mer smutsiga slaktkroppar eller mer ohygienisk utrustning än vad några av dem brukar och anser vara god mathygien och kvalitetskött.

Allt bygger på kunskap, men utöver kunskap krävs respekt för råvaran och för den som ska äta produkten. Det krävs omsorg och vilja att göra ett bra arbete, inte bara ett arbete som precis klarar sig ifrån att bli totalt underkänt. Detta finner man oftare hos engagerade djurägare som slaktar sina egna djur än hos t ex gruppen slakteribiträden...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #77 skrivet: 26 okt-11 kl 17:21 »
Fick svar idag från Eskil :)

Hej Jonas!

Tack för ditt e-brev och dina frågor!

Jag håller helt med om att det är viktigt att underlätta för våra lantbruksföretag, så att vi kan ha en levande landsbygd med arbetstillfällen, en god djurhållning samt goda och sunda livsmedel. Av handlingsplanen för Sverige – det nya matlandet framgår att konkurrensvillkoren för svensk primärproduktion ska förbättras. Förstärkt rådgivning till primärproducenter om regler, stöd och åtgärder för ökad lönsamhet samt förbättrade administrativa rutiner och administrativt stöd är några exempel på hur konkurrensvillkoren kan förbättras.

En av regeringens viktigaste insatser för att skapa fler jobb och tillväxt är arbetet med regelförenklingar för att minska företagens kostnader för administration. Om reglerna utformas på ett enklare och mer ändamålsenligt sätt kan företagarna ägna mer tid och resurser till att driva och utveckla sin verksamhet, så att företagen kan växa och anställa. Regeringen arbetar aktivt med lagar och regler, uppdrag till myndigheter och andra styrmedel som bidrar till att uppnå visionen Sverige – det nya matlandet.

Länsstyrelsen i Västra Götaland har fått i uppdrag att kartlägga och hitta lösningar för att minska regelbördan för små företag med kombinationsverksamhet inom jordbruks-, livsmedels-, restaurang- och turismområdet. Genom att se var regler och kontroller överlappar varandra och föreslå förändringar, kan företagarens administrativa börda minskas. Jag har nyss fått rapporten som innehåller många goda förslag att ta ställning till och jag har bett mina tjänstemän på departementet att jobba vidare med dem. Även Näringsdepartementet håller i flera projekt om regelförenkling med syfte att underlätta företagares vardag.

Jag anser att det är viktigt att se till alla möjligheter till jobb och företagande på landsbygden och däri ingår att stärka det småskaliga. Sänkta kontrollavgifter för de minsta slakterierna är en åtgärd som stärker utvecklingskraften i Sveriges landsbygder. Detta har fått till följd att antalet små slakterier har ökat.

Inom ramen för Landsbygdsprogrammet finns åtgärder till stöd för småskalig livsmedelstillverkning som t.ex. stöd för förädling, logistik, distribution och marknadsföring. Du kan hitta mer information om Landsbygdsprogrammet på Jordbruksverkets webbplats  www.sjv.se och även kontaktuppgifter till Leader-områden.   

Jag är stolt över våra lantbruksföretag och gör vad jag kan för att förutsättningarna att vara lantbrukare ska vara så goda som möjligt.

Med vänlig hälsning
Eskil Erlandsson
Landsbygdsminister

www.backforsgard.se

Existens?

• Gäst
« Svar #78 skrivet: 26 okt-11 kl 22:39 »
Fina ord...många ord...  Nu väntar vi bara på handling också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

298 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser