Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ge oss friheten tillbaks!  (läst 20621 gånger)

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
Ge oss friheten tillbaks!
« skrivet: 14 sep-11 kl 08:14 »
Nu får det banne mig vara nog! Att det finns lagar och regler är jättebra, men nån måtta med allt får det ju faktiskt vara. Att jag inte får slakta ett av mina får här hemma, stycka upp det i köket och sedan sälja till grannen tycker jag är ett hån mot oss människor. Varför ska staten(eller vem det nu än må vara) bestämma vad min granne ska äta? Varför anses mitt kött som "möjlig miljöfara" bara för att jag slaktat det hemma? Varför får man på ICA/Konsum sälja cigaretter som bevisligen dödar tusentals varje år, men de får inte sälja hemslaktat kött. Skulle det vara farligare med hemslakt än med tobak? Någon som har svar på det?

Varför får jag inte sälja hembakt bröd utan att först bygga ett separat kök som måste miljögodkännas? Varför får jag inte baka bullar och sälja till ålderdomshemmet, varför får jag inte göra egen marmelad och sylt hemma i köket och sälja till brorsan? Är det farligare med hembakta bullar än att sälja alkohol på systembolaget?

Förstår inte hur vi kan acceptera detta och bara lulla runt tysta och snälla, eller smygsälja så ingen ska få veta något om de där hemska syltburkarna. Nej nu är måste vi säga ifrån! Varje människa måste väl själva få bestämma vad de stoppar i sig. Jag vill kunna gå till grannbonden och köpa mjölk direkt från kon för en femma litern! Det tjänar ju både bonden och jag på!

Vi måste ju kunna göra något, eller är det bara oljeindustrin, alkoholbranchen och tobaksindustrin som har nog med pengar för att få sälja "möjligt miljöskadliga produkter"? Har bullbakarna helt enkelt inte stålar nog för att driva sin sak mot storebror?
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
SV: Ge oss friheten tillbaks!
« Svar #1 skrivet: 14 sep-11 kl 08:33 »
Varför får man på ICA/Konsum sälja cigaretter som bevisligen dödar tusentals varje år, men de får inte sälja hemslaktat kött. Skulle det vara farligare med hemslakt än med tobak? Någon som har svar på det?
Och det i en tid där man talar om at ta hand om miljöet.. "Kortrest mat" är populära ord, men handlar ägentligen om mat som har rest många mil for att bli godkänd på slakteriet.
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

machoman

« Svar #2 skrivet: 14 sep-11 kl 08:56 »
Bra skrivet utav TS, men detta är ju inget nytt. Demokraturen Sverige har varit verklig i årtionden. Och vi som yttrar oss hamnar troligtvis i SÄPOS arkiv. Svårt att se en lösning på det här, när detta är en kultur inom makteliten där svågerpolitik och korruption är ledord.

Broberg

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 14 sep-11 kl 09:14 »
Undrar detsamma som TS.

Eddie Meduza - Sverige vart É vi på väg

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 14 sep-11 kl 09:20 »
Det startar som en vettig och smart lagstiftning for att rada bot pa reella problem som skitiga kok, ohygienisk matvaruhallning och smittspridningsskydd. Sedan kommer det mer och mer detaljer och industrin lobbar for att det ska bli striktare och striktare for att fa ner konkurrensen.

Det borjar bra men urartar med andra ord.

Mina rad ar att

1. Idka bytesekonomi sa langt du bara kan.
2. Om mojligt ga ihop med flera andra i trakten och dela pa nodvandig utrustning eller lokaler.
3. Starta en intresseorganisation och lobba fram forenklingar och undantag i vissa lagar for mindre producenter, detta for att motverka storforetagens lobbyister.

pålle

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 14 sep-11 kl 09:28 »
Byt tig och ät .

Existens?

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 14 sep-11 kl 10:00 »
Kan hålla med om att det har spårat ur, men tyvärr är det ju en konsekvens av att folk inte kan sköta sig.

Sen är ju problemet att tjänstemännen på kommunerna, som är de som har den verkliga makten här i landet, ofta består av folk helt utan erfarenhet av annat arbete eller företagande. och därmed inte har några referenser till vad som är sunt förnuft.

lejf

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 14 sep-11 kl 10:09 »
Allting du rabblar upp är ypperliga exempel på hur storföretagen utnyttjar staten för att döda små företag och göra monopolvinster. Trodde någon att stora starka staten skulle rädda oss från ondo? Problem med smutsiga restauranger kunde istället lösas med en certifiering. Om folk fortfarande vill äta mat gjord i ett smutsigt kök skall de ju får göra det, och om de inte vill det så gör de bäst i att gå till certifierade restauranger. Fuskar en restaurang kommer det slå rätt hårt mot dess affärer när allting uppdagas. Mitt råd är att folk engagerar sig i en alternativ ekonomi: LETS, Ripple, Bitcoin eller kanske silver. Bara valutan accepteras av de som är med i nätverket så är allt frid och fröjd.

FinaStina

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 14 sep-11 kl 10:15 »
Absolut!

Det får vara nog!
Civil olydnad, det är vad som gäller. Tyvärr blir man säker hårdare straffad för att sälja hemslaktat kött till grannen än om man skulle gå och våldta någon. Det viktiga är att vi är många som ställer upp för det "civilt olydige" och protesterar. Vi måste också protestera och jobba för att det ska bli ändring. I april deltog jag i ett möte som handlade om att återta makten över maten. Det är både att vi ska kunna kontrollera vad vi stoppar i oss och hur det produceras osv. Det här med att organisera sig och ta upp en kamp är något som jag gärna är med om. Är väl kanske inte någon som är så värst duktig på att "ta tag i" en sån sak ensam men tillsammans med andra  :)

Här står det lite om mötet

http://www.jordensvanner.se/2011/15-17-april-i-ramsele-aterta-makten-over-maten-och-naturbruket
Har höns, Gotlandskaniner, hund, två barn och man....och drömmer om att hitta en gård där vi kan ha fler djur och odla mer....leva mer helt enkelt!

eremit

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 14 sep-11 kl 10:16 »

Pålle har delvis rätt.
Byt eller ge bort.Hemslakt ska väl i första hand vara till för familjens egna behov.Varsågod och ät men låt inte maten tysta munnen!
Kapitalet tjänar pengar på dom som röker.numer verkar det mest vara unga kvinnor-alltså får vi ännu större problem i vården framför och behöver ännu fler invandrare som kan jobba där!

Nina W

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 14 sep-11 kl 10:28 »
Angående hemmaslakt så har jag hört att den som ska ha köttet kan köpa djuret levande. Han blir då reggad som djurägare med allt vad det innebär, men så snart som möjligt så slaktar man djuret. Då är det konsumenten som bär hygien-ansvaret och inte säljaren. Men det måste självklart skötas snyggt. Ingen gård kan ha ett stort, illegalt slakteri som slaktar åt andra heller.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #11 skrivet: 14 sep-11 kl 10:43 »
Hej!

Rubriken och några  inlägg får mig att skratta denna stormiga morgon och det i sig är positivt.

ge mig friheten... .. .. varken staten eller multinationella koncern är intresserade av att ge dig frihet, inte i dina beslut och inte i dina val och inte i idevärlden heller. Den måste tas. Som friheten måste försvaras så måste den erövras tillbaka där den hade släppts.

Och allt gnäll om staten och tjänstemän, hur ofta har vi hört/läst detta? Vart har det lett oss? Har man gnällt färdig är det dags att skrider till handling.

Byteshandeln, JAK, pengar istället för plastkort, livsmedelskooperativ, gamla mobiltelefoner utan spårning, ja allmänt mera återanvändning...  osv.. det finns  många vägar att inte ger sig in systemet tanklöst och helt och hållet. Sunt förnunft kan gör skillnad jag är helt övertygat om det.

Och Jonas, skänk köttet till grannen.. han kommer säkert med ett present tillbaka ;)

/Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #12 skrivet: 14 sep-11 kl 10:59 »
Håller väl med till viss del..

.. men det är väldigt svårt att dra gränser.

Ta t ex den ena bonden har 2 kor, slaktar två kalvar hemma och säljer till grannarna för förslagsvis en billig peng utan statens inblandning.

Den andra bonden kanske försöker livnära sig ekonomiskt på ett småskaligt jordbruk, börjar med 10 kor och skickar alla 10 kalvarna till slakteriet för legoslakt, för att slakta 10 kalvar hemma är ju inte lätt...tar återtag, har betalt slakteriet för slakten och hygienkontrollen, säljer hemifrån (har sökt och betalt tillstånd för detta), lägger på moms och skatter, säljer till sina kunder till kanske dubbla priset mot bonde 1 gjorde för att få täckning för kostnaderna och för att få något för jobbet..

tror ni bonde 2 skulle få sålt sitt kött om det fanns hur många bonde 1 som helst?

Sen får man faktiskt koka sylt, baka bröd mm och sälja på den lokala marknaden i mindre mängd utan tilstånd, ring din kommun och prata med dem så får du höra!
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Existens?

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 14 sep-11 kl 11:02 »
Var i hela friden kommer JAK in i bilden? På vad vis får man sälja kött hursomhelst för att man använder JAK?

Det är närmast naivt att prata om att man ska skänka bort sitt kött, och vänta på att grannen kommer med en present som betalning. Nu lever vi huvudsakligen i ett samhälle där man använder pengar som betalningsmedel, då är det nog enklast trots allt att hålla sig till det, om man vill överleva på sin gård. Bankerna är inte helt positiva till att få in en halv gris som avbetalning, inte ens JAK, vågar jag gissa.

Inga regler är oöverstigliga, det är inte på nåt vis omöjligt att följa de regler som finns och få sälja sitt kött/whatever vitt och lagligt. Det finns absolut ingenting som hindrar en att tillverka riktig mat och sälja. Vill du slakta ett djur och stycka det och sälja köttbitarna inlindade i gammaldags papper, gör det, ingen kommer att hindra dig, om du gör rätt.

Jag ser inte kopplingen som görs här mellan storindustrin och hygienregler, den grundar sig enbart på paranoida föreställningar om en överstatlighet.
Problemet är att kunna tillverka en produkt på ett konkurrensmässigt sätt, och sälja tillräckligt för sin försörjning. Inte hygienregler.
Det finns massor med exempel på folk som har en småskalig livsmedelstillverkning helt lagligt. Men dom grundlägger med företagsekonomiska synsätt, och grottar inte ner sig i teorier om att staten och storföretagen vill ha ihjäl dom.

Har man en produkt som säljer, så går det att följa regler.

Suresh

• -
« Svar #14 skrivet: 14 sep-11 kl 11:05 »

Suresh

• -
« Svar #15 skrivet: 14 sep-11 kl 11:09 »
Var i hela friden kommer JAK in i bilden? På vad vis får man sälja kött hursomhelst för att man använder JAK?

Ett långskott kanske, men JAK var huvudfinansiär bakom EKO-kött, ett slakteri på Orust, som ingen annan ville ge lån till. Givetvis kursade det med tiden.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #16 skrivet: 14 sep-11 kl 11:17 »
Ett långskott kanske, men JAK var huvudfinansiär bakom EKO-kött, ett slakteri på Orust, som ingen annan ville ge lån till. Givetvis kursade det med tiden.

Vaddå givetvis kursade de med tiden? Varför var det självklart?
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Kolvaktare

• Försöker överleva på en liten gård i Sörmland.
    • Södermanland
    • Från Stockholm till vägens slut
« Svar #17 skrivet: 14 sep-11 kl 11:51 »
Har svårt att bli lika upprörd som övriga i den här tråden. Det är väl inga problem för dig att sälja ett slaktat lamm till grannen. Så länge både är nöjda finns det väl ingen anledning att blanda in livsmedelsverket. Problemet uppkommer den dag din grannes familj blir sjuka för att du du misskött hygienen. Då tycker jag det är fullt rimligt att du får ta konsekvenserna - precis som alla andra som tjänat pengar på att ta risker med andras hälsa. Sköter du allt som du ska ser jag inga problem.

Delar själv med mig av kött från jakten men ser det som fullt rimligt att jag personligen tar hela ansvaret om jag skulle missa att trikintesta ett vildsvin. (Vilket inte händer.)

Jag ställer själv krav  på vad jag stoppar i mig och skulle mycket väl köpa ett lamm av grannen. Däremot skulle jag inte köpa "okontrollerat kött från en alternativare som lovar att djuren haft det bra och att köttet är friskt" på ICA. Småskaligheten förutsätter att man känner till varandra.

Ta bort alla regler och det kommer inte att gynna oss. Det blir de kinesiska djurfabrikerna helt utan hänsyn som blir rika i stället.

Man väljer själv vilka regler man ska följa och själv tycker jag det är rimligt att inte ta risker med andras hälsa för att berika mig själv.

Strunta i reglerna om du känner för det - men vänta dig inget medlidande den dag ett barn blir svårt sjuk av smittat mat som du sålt. Än en gång - sköt dig själv men ta ansvar för vad du säljer.
Min blogg om livet på landet - www.fstvs.se - sedan 2011

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #18 skrivet: 14 sep-11 kl 13:10 »

Det är närmast naivt att prata om att man ska skänka bort sitt kött, och vänta på att grannen kommer med en present som betalning.

Skänker jag köttet till grannen och han skänker mig.. ved.. grönsaker.. vad man råkade nämna i ett samtal, bryter man inte lagen.  ;) Då gör man ingen olaglig affär och alla får vad de behöver.  Lite sunt förnunft där lagarna gör saker alltför krångliga. Som det nämndes i början av tråden.. avsikten i botten är jo helt bra.. men ibland går det överstyr .. men man kan jo inte starta ett upprop till lagbrott i ett offentligt forum.

/Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #19 skrivet: 14 sep-11 kl 13:31 »
Skänker jag köttet till grannen och han skänker mig.. ved.. grönsaker.. vad man råkade nämna i ett samtal, bryter man inte lagen.  ;) Då gör man ingen olaglig affär och alla får vad de behöver.  Lite sunt förnunft där lagarna gör saker alltför krångliga. Som det nämndes i början av tråden.. avsikten i botten är jo helt bra.. men ibland går det överstyr .. men man kan jo inte starta ett upprop till lagbrott i ett offentligt forum.

/Januschka
Det är precis lika mycket lagbrott att skänka bort hemslaktat kött som att sälja det. Du får bara använda hemslaktat kött i ditt eget hushåll, dvs i praktiken på din adress. Jag får t ex inte skänka en slaktad kanin eller gås till min mamma. Sen att reglerna är orimliga är en annan sak. Man måste ha någorlunda koll på reglerna för att veta vilka man vågar bryta och vad som man bör tala tyst om.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

800 gäster, 2 användare
torbjorn, emmsy

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser