Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snöröjning av 100m väg  (läst 17490 gånger)

Ed

• Småland
Snöröjning av 100m väg
« skrivet: 11 sep-11 kl 10:31 »
Hej
Jag och min fru tittar på ett hus med ca 100 meter upp till en lite större väg. Vägen är av typen "massa gräs växer i mitten" och alltså väldigt liten. Nästan lika mycket röjning blir på en gräsgång på tomten (bred nog för bil). Nu funderar jag på hur man ska göra med snöröjningen...

Tomten är för övrigt 1ha och vi planerar att röja upp en hel del på den då inget är gjort på många år! Det mest akuta är dock snöröjningen... Jag kan inte mycket om motorer (ingenting egentligen) och vill alltså inte meka en massa. Manuell snöskottning går naturligtvis bort, snöslunga kanske är ett alternativ, traktor/fyrhjuling/åkgräsklippare ett annat... Någon som har tips? Terrängen är helt platt och det finns inte ens tendens till backar där jag ska röja.

Budgeten är egentligen 0kr... Men jag räknar med att få lägga bortåt 10000kr om det dyker upp ett vettigt alternativ.

Tacksam för svar då snöröjningen är en punkt som kan göra att vi lägger ner hela detta husköp!

JOW

• Värmland
SV: Snöröjning av 100m väg
« Svar #1 skrivet: 11 sep-11 kl 10:39 »
Jag skottar motsvarande uppfart med snöskyffel samt även en gårdsplan. Funkar fin och inte alls så jobbigt bara det finns ytor vid sidan om dit man kan raka/skotta snön.

Xoot

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 11 sep-11 kl 10:40 »
Med tanke på att det är ganska lite pengar för diverse maskiner så föreslår jag att du knackar på hos grannen.
Alla har traktor som bor ute på vischan.  ;D   Lej bort jobbet för en peng.

Annars finns det vettiga snöslungor för 7.000:- som oftast är nya.
Men tänk på arbetsbredden. Skrev du 1hektar?

Sen kan man ha tur och hitta en gammal traktor för 10.000:- med plog och kedjor.
Men om det blir en 50.talare som redan knackar och ryker så är det kanske inte bra om det inte är ditt ämne.

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #3 skrivet: 11 sep-11 kl 10:45 »
Är inne på samma som Xoot.

Har man snäv maskinbudget och vill undvika det oundvikliga med gamla traktorer (meka), så är väl det enda alternativet att anlita någon i grannskapet som kan snöröja åt dig?.

Mao,,,leja bort mot kostnad.

Ed

• Småland
« Svar #4 skrivet: 11 sep-11 kl 10:51 »
Skyffel kanske fungerar, men känns ändå som en rejäl stunds arbete!

När jag sa röjning av 1 hektar menade jag röjning av buskar, små träd och alla andra tänkbara växter som dyker upp i en trädgård ingen sköter om på gissningsvis iaf 10 år... Det handlar alltså inte om 1 hektar som sma snöröjas även om det kunde tolkas så i förra inlägget ;) Jag syftade på att det då kunde va fint med nån mindre traktor/trädgårdsmaskin som både kan hjälpa mig sommartid med trädgården och vintertid med snön... En slunga kanske ändå är bästa alternativet om jag ska komma billigt undan vinter 1?

Om jag lejer bort det... Vad är rimligt att betala?

malarmaster

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 11 sep-11 kl 10:55 »
har likadant men lejt snöröjning .för 1000 kr kör han hela säsongen när det behövs o i vintras blev det ju några gånger,han röjer också till några andra grannar o sin egen väg o det har funkat bra i alla år. ulf

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 11 sep-11 kl 11:08 »
Vi har 300 meter väg av samma karaktär som TS och röjer den med snöblad på trädgårdstraktor tills snövallarna blir så höga och vägen så smal att det inte finns någonstans att göra av snön. Därefter skottas den med skyffel vilket går mycket bättre än man skulle tro. Om budgeten är 0 kr skulle jag rekommendera att öka på den till ett par hundra och skaffa en bra skyffel, inget plastelände som sladdrar och viker sig.

Ed

• Småland
« Svar #7 skrivet: 11 sep-11 kl 11:09 »
Tack för alla svar!

Det var ju inga stora pengar för att få det gjort med riktig maskin!

Liten följdfråga då... Vill dom "stora" maskinerna gå in med blad på en så liten väg? Eller bör det egentligen vara en slunga till jobbet?

Lainde

• -
« Svar #8 skrivet: 11 sep-11 kl 11:10 »

Om jag lejer bort det... Vad är rimligt att betala?

Jaoj!

Kostnaderna varierar våldsamt beroende på vem man får att ploga/maskintyp/transportsträcka till och från
din fastighet osv.
En snäll granne kanske gör det för en tusenlapp eller 2 över hela vintern, medan en maskinfirma tar mer än
det dubbla.

Lainde

• -
« Svar #9 skrivet: 11 sep-11 kl 11:13 »
Tack för alla svar!

Det var ju inga stora pengar för att få det gjort med riktig maskin!

Liten följdfråga då... Vill dom "stora" maskinerna gå in med blad på en så liten väg? Eller bör det egentligen vara en slunga till jobbet?

De flesta kör med "vikplog" idag,,,,tom på jordbrukare som går stadigt i snöröjningssvängen.

Ed

• Småland
« Svar #10 skrivet: 11 sep-11 kl 11:18 »
Ok!

Denna morgon har gett mig lite andra perspektiv på det hela...

Inser att jag ska kolla om det finns någon snäll granne till att börja med ;) sedan blir det nog en billig snöslunga och skyffel av bättre sort för gångarna på tomten!

Alternativt en lite bättre slunga och skippa grannen.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #11 skrivet: 11 sep-11 kl 11:33 »
vill till en hel del snöröjning för 1000 spänn!! Måste bli billigare med ett rör eller två/säsong, iaf om du inte har för långt till...................gränsen o:)

Hör dej för i byn och fråga hur det fungerar just där. Vem som.......hur mycket......12-pack ägg, en 6:a gammeldansk/runda......vilken valuta som är mest gångbar.
De flesta jordbrukstraktorer har blad som är lagom breda för bonnvägar.
« Senast ändrad: 11 sep-11 kl 11:36 av ToA »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #12 skrivet: 11 sep-11 kl 11:55 »
Fördel med maskinplogning är också att vägen blir bättre samt att gräset försvinner i mitten. Lite sladdning efter det på våren så blir det ännu bättre.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Rosten

• Närke
« Svar #13 skrivet: 11 sep-11 kl 11:55 »
Ni tittar på ett hus?
Bor det ingen i det idag? I så fall finns det förmodligen någon som redan har det området.
Om inte så knacka på i en stuga som ligger på närmaste lilla väg i närheten.
En bonde är billig om han har alla vägar i samma område.

Alternativet är att köpa en liten traktor med snöblad kostnad 5-10 000:-. Så gör ni det själva.
Men det är tungt att gå upp en halvtimme tidigare på vintern för att snöröja innan man kan komma till jobbet. ;)
Fördelen med egen traktor är att då kan man ha en lite kärra till den som man hämtar gårdsgrus, jord, sand, singel och kör ved på.
Glöm bara inte att skaffa en motorvärmare till traktorn om du vill vara säker på att den startar alla dagar på vintern.

Skogsola

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 11 sep-11 kl 11:59 »
 Jag har hört att det finns spänstiga människor som orkar gå 100 meter från en väg och till sitt hus. En utmaning värd att prova?  ;D

lilyrose

• Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #15 skrivet: 11 sep-11 kl 12:03 »
tilllåt mig små le.. :-[ :P   hur mycke snö brukar ni få i småland?   Här i norrbotten , tar bonden för att slunga vägarna som är varierande längder undefär  1500-2000kr per år..
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

Rosten

• Närke
« Svar #16 skrivet: 11 sep-11 kl 12:10 »
Jag har hört att det finns spänstiga människor som orkar gå 100 meter från en väg och till sitt hus. En utmaning värd att prova?  ;D
Vi som bor ute på slätten har det inte så lätt alla gånger.  ;)
Med jämna mellanrum så är vi insnöade något dygn pga att det krävs en lastmaskin för att få upp vägen igen.
Blåser det och snöar samtidigt så kommer all snö från gärdena att samlas mot våra hus/uthus, buskar och träd.
Då blir det snabbt stora drivor.

Värst var det för 2 år sedan. Då plogade dom klockan 22.00 på kvällen.
På morgonen dagen efter så var det ca 1.5 meter djup snö på vår väg.
Var knappt man såg över drivorna.
« Senast ändrad: 11 sep-11 kl 12:13 av Rosten »

Ed

• Småland
« Svar #17 skrivet: 11 sep-11 kl 12:13 »
Det bor ingen i huset idag och har inte gjort det på ett tag. Är ett hus byggt 1890 som nu är renoverat av en med intresse för gamla hus. Hon har dock bara renoverat huset och inte trädgård/uthus, vilket passar oss bra :)

Säsongen som gick var det relativt mycket snö här nere och då kan det ju bli jobbigt att röja själv. En "vanlig" vinter är det betydligt mindre och jag skulle säga att det är ovanligt med så mycket snö att en snöslunga modell mindre inte tar sig fram.

Men alternativet "fråga grannen" verkar ju vara det som är klart vanligast och blir definitivt även mitt förstaalternativ. En snöslunga för ett par tusenlappar är ju dock inte dyrare än ett blad till en större maskin och kan därför fungera som ett alternativ första vintern i mina ögon efter vad jag läst här idag.

Lainde

• -
« Svar #18 skrivet: 11 sep-11 kl 12:20 »
vill till en hel del snöröjning för 1000 spänn!! Måste bli billigare med ett rör eller två/säsong, iaf om du inte har för långt till...................gränsen o:)

Hör dej för i byn och fråga hur det fungerar just där. Vem som.......hur mycket......12-pack ägg, en 6:a gammeldansk/runda......vilken valuta som är mest gångbar.
De flesta jordbrukstraktorer har blad som är lagom breda för bonnvägar.

Man ska nog akta sig för att vara toksnål oxå, även om man har snälla grannar, och åtminstonde se till att betala
drifts/slitagekostnad för maskinen. ;)
Den som tex plogar hela vinter för tusenlappen med en mellanstor lastmaskin har inte många korvören kvar på
fickan när säsongen är slut.

En sådan kan man ge ett helrör och några ägg ENBART för att visa sin uppskattning. ;) ;D

lilyrose

• Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #19 skrivet: 11 sep-11 kl 12:20 »
Rosten precis så har vi med . och därför , har vi nu en egen lastmaskin 4300 , 4200 orkar inte..  våran väg driver igen om det blåser och bonden kommer bara ut om det snöat, så ska man iväg tidigt kommer man inte långt..   ::)  och en väg kan driva igen på bara några timmar även om det inte snöar..
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 1 användare
torpare2

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser