Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lök + mask :(  (läst 8523 gånger)

hönan anna

• Finland
lök + mask :(
« skrivet: 30 aug-11 kl 13:04 »
 >:(

Mina gullökar och rödlökar har små maskar i sig, de gör små hål i löken. Om man sätter dem i lökpåse över vintern så finns det bara ett tunt skal kvar i vår. Samma bekymmer förra året. Hur skall jag bekämpa dem utan gift? FUnkar det med tallsåpra å vatten nästa år?
"Beter ti stjämmes idag än harmas imåron"

masa

• -
SV: lök + mask :(
« Svar #1 skrivet: 30 aug-11 kl 15:33 »
Vad är det som det är ett tunt skal kvar utav, löken eller masken? Hur ser "maskarna" ut? Var på löken gör dom hål? Det är frågan om larver av antingen flugor eller fjärilar, troligast är lökflugan om det rör sig om fluglarver och lökmalen om det är en fjärilslarv. Lökmalen kan bekämpas ekologiskt med Turex, fluglarverna är besvärligare, odlingshygien är viktigt inga lökrester från året innan där man odlar lök. Helst några år emellan innan man odlar på samma ställe. Odla lök från frö, så i mars inomhus, plantera ut i maj, brukar bli mycket färre angrepp av fluglarver.

hönan anna

• Finland
« Svar #2 skrivet: 30 aug-11 kl 17:29 »
Det är lökarna som blir till pappersbollar. Maskarna är mikroskopiskt små  å gula/vita.
I landet har inte odlats på kanske 10 år men tydligen fick jag genast ohyra när jag började odla.

Hålen finns var som heööst på löken men nog den del som är ovan jord. Ser nästan ut som om de borrar hål i löken.

Bo

« Svar #3 skrivet: 30 aug-11 kl 22:05 »
Det går bra att odla lök under väv. Jag täcker mest som skydd mot kyla och tar bort väven för gott när det är dags att rensa ogräs men har måttliga angrepp av lökfluga.

masa

• -
« Svar #4 skrivet: 05 sep-11 kl 13:28 »
Det är lökarna som blir till pappersbollar. Maskarna är mikroskopiskt små  å gula/vita.
I landet har inte odlats på kanske 10 år men tydligen fick jag genast ohyra när jag började odla.

Hålen finns var som heööst på löken men nog den del som är ovan jord. Ser nästan ut som om de borrar hål i löken.
Det låter som lökflugan. Dock är larverna ca 10 mm långa, vilket kanske inte är mikroskopiskt. Den tidiga generationen av flugan lägger äggen i jorden intill löken, och larverna angriper främst området nära rötterna. Senare generationer kan lägga ägg i bladvecken, och larverna borrar sig in i nedre delen av bladen eller övre delen av själva loken. Om man skalar av bladen försiktigt en tid efter skörd, kan man ofta hitta bruna små puppor av flugan.

hönan anna

• Finland
« Svar #5 skrivet: 05 sep-11 kl 14:17 »
10mm låter rimligt, men området nära rötterna är inte angripet, mera upp mot stjälken och mitt på.

Dela detta:

* Inloggade just nu

510 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser