Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  har jag hittat en kantarell?  (läst 8726 gånger)

Vilderness

• Norrbotten
har jag hittat en kantarell?
« skrivet: 28 aug-11 kl 20:09 »
Hoppas tråden ligger rätt, hittade ingenstans där svampfrågor verkar passa...

Bröt av stammen lite nertill för att titta, och det är ett litet hål i mitten så jag skulle nog säga den är ihålig. Det fanns fler på samma ställe, men de flesta var maskätna. De yngsta små svamparna hade mer som en uppåtpektande hatt snarare än den här extremt uppriktade tratten...

Ska kanske tillägga att jag är så osäker eftersom jag bor i norrland, ca 6 mil från skellefteå norröver inåt landet... hade jag hittat den söderut hade jag nog varit tämligen säker på min sak.

American Painthorse, American Quarterhorse, Cocker Spaniel, Wyandotte, Bärbuskar, Trädgårdsland och Örtmedicin!

pålle

• Gäst
SV: har jag hittat en kantarell?
« Svar #1 skrivet: 28 aug-11 kl 20:16 »
Hoppas tråden ligger rätt, hittade ingenstans där svampfrågor verkar passa...

Bröt av stammen lite nertill för att titta, och det är ett litet hål i mitten så jag skulle nog säga den är ihålig. Det fanns fler på samma ställe, men de flesta var maskätna. De yngsta små svamparna hade mer som en uppåtpektande hatt snarare än den här extremt uppriktade tratten...

Ska kanske tillägga att jag är så osäker eftersom jag bor i norrland, ca 6 mil från skellefteå norröver inåt landet... hade jag hittat den söderut hade jag nog varit tämligen säker på min sak.

Nä det är ingen kantarell i vart fall  har ja aldrig sett en sådan. Men va det är vet ja inte kan bara kantarell taggsvamp och murklor.

Granbackstove

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 28 aug-11 kl 20:16 »
Tycker inte det ser ut som kantarell, varken vanlig gul eller trattis. Gula är rätt omisskänliga (kolla i en svampbok eller sök på nätet), trattisarna har i o f s ihålig fot, men inte alls lika mörk och grov som på bilden, utan i allmänhet ljusare än hatten (drar åt gult).
Har genbank för bland annat sybehör och blomkrukor från 1900-talet.

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #3 skrivet: 28 aug-11 kl 20:18 »
Nej, det där är ingen kantarell. Det är en murkla, förmodligen en stenmurkla.

Den ska du INTE äta!

EDIT: Nu blev jag osäker på om det verkligen är en murkla. Jag är dock säker på att det inte är en kantarell!
« Senast ändrad: 28 aug-11 kl 20:23 av Ugglans »
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

kanka

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 28 aug-11 kl 20:24 »
Nej, det där är ingen kantarell. Det är en murkla, förmodligen en stenmurkla.

Den ska du INTE äta!

EDIT: Nu blev jag osäker på om det verkligen är en murkla. Jag är dock säker på att det inte är en kantarell!

Det är ingen murkla heller. Vet inte vad det kan vara.
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

anders 67

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 28 aug-11 kl 20:36 »
Det är varken kantarell eller murkla,men vad det är vet jag inte.
Plocka och ät det du är säker på,finns så mycket god lätt igenkännlig svamp.

Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #6 skrivet: 28 aug-11 kl 20:47 »
Skulle gissa på någon skivling med missbildningar (tycker mig skönja några skivor).

Lägg ut den på svampguidens forum, där finns mycket kunnigt folk. Skriv gärna sen om du får svar.

tinna.m

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 28 aug-11 kl 21:18 »
Stenmurklorna växer på våren!
Kommer på hösten med.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Vurre

« Svar #8 skrivet: 28 aug-11 kl 21:56 »
Nej, det där är ingen kantarell. Du har plockat en skivling men jag kan inte se vad för slags skivling det är. Många skivlingar är giftiga och de flesta är oätliga (även om det finns en del läckra också).

Kantareller har inte skivor. Kantareller är gula.

Om du far efter trattkantarell så har inte heller de skivor utan åsar, liksom de gula kantarellerna. Studera dessa bilder: http://www.svampguiden.com/art.asp?art=Cantharellus_tubaeformis
snus? vad är priset på en pris?

Rexiam

« Svar #9 skrivet: 28 aug-11 kl 21:58 »
Någon hann visst före.

Det är en skivling och därmed inte en kantarell och definitivt inte heller en murkla.

För egen del skulle jag tippa på ett missformat exemplar av pluggskivling, men det är svårt att se på bilderna. Den är i så fall inte ätlig.

Vurre

« Svar #10 skrivet: 28 aug-11 kl 22:08 »
Knappast pluggskivling, snarare en spindelskivling.

Vilderness

• Norrbotten
« Svar #11 skrivet: 03 sep-11 kl 08:13 »
Tack för alla era svar!

Jag glmde ju givetvis skriva i orginalinlägget att detta är det enda ex. jag plockade med mig och att jag INTE tänkte äta den eller liknande. Svamp till mat plockar jag så klart bara sorter som jag vet vad det är. Dock är det kul när man hittar något som man tror sig känna igen, för att ta hem och artbestämma, leta rätt på fler och artbestämma vidare tills man är säker.. t.ex. via nätet eller om man träffar nån som är duktig på svamp.

Skivlingar plockar jag som regel inte alls till matsvamp då jag har alldeles för dålig koll på dem... undantaget är goliatmusseron, men den går knappast att förväxla med någon annan :).
American Painthorse, American Quarterhorse, Cocker Spaniel, Wyandotte, Bärbuskar, Trädgårdsland och Örtmedicin!

Vurre

« Svar #12 skrivet: 05 sep-11 kl 10:30 »
Vet du alls vad en skivling är? Svampen på bilden i ditt första inlägg är en skivling. En kantarell är inte en skivling. Hur alls komma på idén att det kan vara en kantarell? Och säga att du inte plockar skivlingar?

Skulle du bjuda mig på middag tar jag nog med egen mat.

Vilderness

• Norrbotten
« Svar #13 skrivet: 07 sep-11 kl 07:16 »
Med tanke på din ton skulle jag aldrig komma på tanken att bjuda dig på middag.

Frågar man inte får man aldrig veta, och den ser faktiskt ut som en kantarell tycker jag, men vad vet jag, jag har ju bara plockat trattisar och det var inte en trattis jag tänkte på. Skivlingar nämde jag för att det nämndes i tråden.

Tack för att du förstörde min morgon med ditt sura inlägg :(

Vurre

« Svar #14 skrivet: 07 sep-11 kl 11:55 »
den ser faktiskt ut som en kantarell tycker jag,

Tack för att du förstörde min morgon med ditt sura inlägg :(

Åh för all del, det var så lite ;).

Problemet är att den inte har minsta likhet med kantarell utöver att den är en svamp.

För övrigt tror jag inte att kantareller växer där du bor (Norrbotten?) förutom i fjällbjörkskog.

Vilderness

• Norrbotten
« Svar #15 skrivet: 07 sep-11 kl 14:01 »
kantarell plockas längs kusten så den finns tydligen visst det. hade du läst lite noggrannare hade du sett att jag undrade om den verkligen fanns här.

Jag ska i fortsättningen låta bli att fråga om svampar jag inte vet något om. i fortsättningen stannar jag på de forum där jag faktiskt vet nåt.

mirakel

• Närke
« Svar #16 skrivet: 07 sep-11 kl 14:24 »
Åh men det är klart du ska fråga! Bry dig inte om såna ovänliga surisar som inte ens har vett att be om ursäkt för det uppenbart otrevliga inlägget!

Jag skulle gissa att det du hittat är någon sorts spindelskivling, de är vanliga där du bor. Inte ätliga. Vissa av spindelskivlingarna kan man dock färga garn med, tex till röda fina färger (rödskivig kanelspindelskivling tex.)

Jag tror nog att du skulle kunna hitta gula kantareller i dina trakter, med lite möda, för de är nog inte jättevanliga. Leta i kulturpåverkad, ganska gammal blandskog, längs stigar och i hagmark med skogsinslag. Ofta finner man dem där folk eller kreatur har traskat, gärna där det växer tall plus björk plus gräs och mossa och där marken är hyfsat mullrik.

Kram och lycka till!

mirakel

• Närke
« Svar #17 skrivet: 07 sep-11 kl 14:39 »
Det skulle tex kunna vara en toppig giftspindling som blivit lite förväxt, det är en av de giftigaste svamparna.
Kolla här och jämför:
http://www.spisa.nu/4.13031/varufakta/toppig-giftspindling/

Humle

• Västerbotten
« Svar #18 skrivet: 07 sep-11 kl 15:17 »
Detta måste väl ändå vara kantareller? Tycker de ser så lika ut. Otrevliga kommentarer undanbedes  :-*
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

mt_knot

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 07 sep-11 kl 15:40 »
Eller hur? :P Ironi funkar inte ofta på internet. Synd att skrämma bort och missinformera de som är okunniga och vill lära sig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

529 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser