Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Akut" Hur kolla om det finns kycklingar?  (läst 1474 gånger)

JQHANNES

• Gotland
"Akut" Hur kolla om det finns kycklingar?
« skrivet: 16 aug-11 kl 11:18 »
Hönan är ute och går i från äggen.. och det är inte ofta, så nu kan jag passa på att kolla om det finns några kycklingar..  :P
Äggen är helt nedbajsade.. gör det ngt? Försvårar det för kycklingen att ta sig ut tex
Och finns det ngt annat sätt att kolla om det är en kyckling i än att lysa på det?

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
SV: "Akut" Hur kolla om det finns kycklingar?
« Svar #1 skrivet: 16 aug-11 kl 18:29 »
Helt nedbajsade ägg är inte att rekommendera - tvätta i lite varmare vatten än ljummet så bakterierna inte går in i ägget. Den skyddande hinnan går ju då förlorad men vad jag förstått så är det inte bra för kycklingen med igentäppta porer i ägget. Ngn annan som har tillägg här? Jag har tvättat smutsiga ägg och det blev kläck på dem.

Lysning är väl den bästa metoden. Om det är riktigt långt gånget skrivs det ibland om att lägga i det i en balja med vatten och om det rör sig så finns det liv. Men då funderar jag på det här med hinnan runt ägget - inte risk för att den förstörs då med?

Men lys dem istället. Linkoso beskiver jättebra på sin sida hur man ska tolka det man ser! Normalt bajsar de inte ned utan går iväg för att äta och bajsa istället. Är det något som gör att hon inte riktigt vågar lämna sina ägg? Det går ju även bra att lyfta bort hönan och kolla äggen om hon ligger säkert vill säga - så du är ju inte helt bunden av att kolla när hon går iväg.

Lycka till!
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

JQHANNES

• Gotland
« Svar #2 skrivet: 16 aug-11 kl 22:26 »
Oj då, äggen har varit nedbajsade väldigt länge nu. Så jag antar att det bara är att kläcka dem. Hönan har dessutom legat på äggen i 23 dagar imorgon, utan resultat..  :-\

Jag vet inte varför hon inte skulle vilja våga lämna äggen men hon gör det inte ofta, jag är ju där inne och tar äggen av redena brevid men det är ju "väggar" imellan  så det är ju inget problem hoppas jag.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 17 aug-11 kl 02:12 »
Äggen är helt nedbajsade.. gör det ngt?
Nerbajsade ägg är som redan skrivits här inte bra.

E.coli bakterier kan komma in i ägget
som kan ge kycklingarna navelinflamation liksom oindragen stor gulsäck, bakterien orsakar hög embryo dödlighet i äggen mm.
« Senast ändrad: 18 aug-11 kl 13:16 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dela detta:

* Inloggade just nu

648 gäster, 2 användare
johber, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser