Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Enkel/ekonomisk kylning av skafferi.  (läst 4422 gånger)

Tallgrinden

  • Inlägg: 824
    • Uppland
    • Kladdnos kennel
Enkel/ekonomisk kylning av skafferi.
« skrivet: 07 aug-11 kl 11:54 »
Skafferiet i huset vi hyr är byggt i söderläge  >:D så det är liiite väl varmt nu i sommar  :-X På vintern var det dock fint kalldrag i det nerifrån och det var inte alltid +grader i det nere vid golvet.

Så nu letar vi efter någon form av kylsystem/aggregat så vi kan sänka temperaturen i skafferiet under sommartid. 10 grader vore idealet, men 15 funkar också.

Någon som har något tips på hur vi ska gå till väga?
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

ylvak

  • Inlägg: 202
  • Allt kommer till den som vill.....eller?
    • Västergötland
    • Vita Creo
SV: Enkel/ekonomisk kylning av skafferi.
« Svar #1 skrivet: 07 aug-11 kl 12:08 »
goldqueen
Forumveteran

Antal inlägg: 233

Värmland

 Re:Kylskåp utan el
« Svar #2 skrivet: 22 feb-04 kl 16:14 »CiteraHej. Min granne som renoverar ska framöver ordna ett kylskåp. Fungerar så här. Du behöver ett skåp typ skafferi men storlek kanske som ett kylskåp. Du drar ett rör från golvet, undergolvet ner i backen och ca 7 meter långt på frostfritt djup och sedan måste det mynna ut i luft. I golvet ska finnas en pax fläkt. Luften kommer tydligen att hålla 7-8 + grader om det görs på rätt sätt. Jag ska kolla var hans källor kommer från för han har läst det i en ekologisk tidskrift. Så gör jag ett nytt inlägg här.


Hittade detta när jag googlade. Tanken var att hitta Johans Ehrenbergs beskrivning av hur han kylde sitt sovrum genom kall luft från ytan av en grävd brunn. Ledde in den genom väggen i sovrummet via en solcellsdriven liten fläkt. =helt elfritt!
Lycka till Y
48 årig tjej fast inte en dag äldre än tjugosjutton.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

461 gäster, 3 användare (1 dolda)
gizmookvack, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser