Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybörjare på höns och frågor om deras boende.  (läst 3571 gånger)

Nina_enn

• Skåne
    • Kärra gård
Nybörjare på höns och frågor om deras boende.
« skrivet: 28 jul-11 kl 21:33 »
Jag funderar på att skaffa mig 4 höns. Jag har dock ett problem och det är att jag inte har något boende till dem ännu. Jag undrar vad ni säger om detta? http://se.lgprodukter.se/category.html/honshus
Hur kan man annars göra? Jag är världens sämsta på att bygga saker så det känns inte jätteintressant så jag måste köpa något färdigt.
Tips? :)
Bor på liten gård. Föder upp hopphästar  och har ett stort djurintresse. Andra djur på gården är hundar, katter, höns och myskankor.

http://lifeatafarm.wordpress.com/

GårdsFia

• Gästrikland
    • Hemsidan
SV: Nybörjare på höns och frågor om deras boende.
« Svar #1 skrivet: 28 jul-11 kl 22:39 »
Minna första höns fick bo i en lekstuga och det fungerade jättebra :)

Lina79

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 29 jul-11 kl 09:12 »
Är de isolerade så att de även fungerar på vintern då?? Annars blir de ju iskalla  :-\
Grand Danois, Bondkatt, Dvärgkochin, Mille fleur

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 29 jul-11 kl 09:17 »
Jag bor i nv Skåne, och jag och pojkvännen kommer att bygga och sälja hönstraktorer för sommar- eller åretruntbruk från nästa vår. De du länkade till är både små, opraktiska att städa och för dåligt isolerade för att klara vintern.

Ett alternativ är ju att ha höns bara på sommaren, i ett enklare hus, och hyra in dem hos någon med hönshus över vintern. Eller att göra tvärt om, att hyra hönsen över sommaren och lämna tillbaka dem till ägaren på vintern.

Vill du vara ett pilotfall för våra hönshusbyggarplaner, så är du välkommen att höra av dig.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

melongurka

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 29 jul-11 kl 09:48 »
Skaffa något ordentligt så att du själv kan röra dig hyfsat obehindrat när du städar eller bara vill umgås med hönsen en timme. Jag har köpt en byssja/ manskapsbod för en billig peng. Visst behöver den rustas upp lite men den är isolerad och har en höjd på 2,20m. Kolla annonser eller annonsera själv. Betalar man några hundralappar extra kan du ofta få dem hemkörda då de har bra drag. En annan fördel är att de kommer upp i höjd och är luftiga även vid golvdelen, vilket funkar när de är isolerade. Lycka till.

JQHANNES

• Gotland
« Svar #5 skrivet: 29 jul-11 kl 13:39 »
Oj det där såg väldigt trångt ut, kommer du släppa ut dem eller ska de gå där hela dagarna?

Nina_enn

• Skåne
    • Kärra gård
« Svar #6 skrivet: 29 jul-11 kl 18:07 »
Det kommer inte att bli aktuellt med ett sådant hönshus inser jag nu när jag har förhört mig lite om det.
Någon bod kan jag inte ha då jag måste ha något mindre i trädgården.
Bor på liten gård. Föder upp hopphästar  och har ett stort djurintresse. Andra djur på gården är hundar, katter, höns och myskankor.

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #7 skrivet: 29 jul-11 kl 21:26 »
Jag skulle haft en lekstuga som är isolerad.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #8 skrivet: 29 jul-11 kl 21:47 »
lekstugor funkar kanon  ;D
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Nina_enn

• Skåne
    • Kärra gård
« Svar #9 skrivet: 30 jul-11 kl 12:20 »
Men hur får man dit en lekstuga? Jag har ingen traktor.  ;)

Nina_enn

• Skåne
    • Kärra gård
« Svar #10 skrivet: 30 jul-11 kl 12:30 »
Hur högt staket måste man ha runt om hönsgården och hur tycker ni att man fixar det?

Lina79

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 01 aug-11 kl 09:10 »
Hur högt staket måste man ha runt om hönsgården och hur tycker ni att man fixar det?
Jag har ca 2 meter högt nät runt min hönsgård... Det är skönt att ha såpass högt så att man kan
gå omkring där inne.
Min gård är på 20 kvadratmeter, det känns lagom för min lilla flock (5 st dvärgkochin och mille fleur).
Jag har tryckimpregnerade tjocka stolpar som är nerslagna i marken...
Och glöm inte att sätta nät över gården också! Annars kan andra fåglar komma in...
Grand Danois, Bondkatt, Dvärgkochin, Mille fleur

hönan anna

• Finland
« Svar #12 skrivet: 01 aug-11 kl 09:21 »
ca 1,70-2,5m högt. Har inga pålar nedslagan men minkgaller på marken som är fast i buren och skyddar utåt så att inga minkar gräver sig in.
Du kan ju kolla på Blocket vad de har, om du har tur kanske nån kan köra hem det åt dej. Eller om du hör dej för med något lokalt företag ifall de fått nån varuleverans i en stor trälåda som du kan ta och isolera själv.
"Beter ti stjämmes idag än harmas imåron"

Dela detta:

* Inloggade just nu

653 gäster, 1 användare
mulen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser