Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp! Min Lemon Curd smakar maizena...  (läst 8503 gånger)

solberg

• -
Hjälp! Min Lemon Curd smakar maizena...
« skrivet: 16 jul-11 kl 17:04 »
Har för första gången gjort Lemon Curd, och då äggkrämen inte gick tjocknade så använde jag ett par matskedar maizena, allt enligt receptet. Men, vad som inte stod i receptet var att det kommer med en fadd, pulvrig bismak av maizenamjöl!
Hur katten gör jag för att få bort den bismaken, jag kan ju inte koka en äggkräm?
Någon som har en ide om vad jag kan göra?

Tack!

tinna.m

• Skåne
SV: Hjälp! Min Lemon Curd smakar maizena...
« Svar #1 skrivet: 16 jul-11 kl 18:49 »
Lemoncurd UTAN maizena ska det va. Om du tvunget ska använda den får du ha den till nåt där smaken inte märks så mycket, tex som rulltårtefyllning.
Byt recept!  >:( ;D
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #2 skrivet: 16 jul-11 kl 18:56 »
Men maizenamjöl skall väl inte lämna någon otrevlig bismak? Kolla om den har härsknat och blivit dålig. Jag hade en gång soyamjöl som jag sparade på länge. Rätt som det var blev det en bismak och jag fick kasta resten. Jag hade haft den för varmt i skåpet och för länge. Kikärtsmjöl kan också få bismak om man förvarat den för länge eller för varmt.

Om man vill reda något garanterat utan egensmak kan man ta potatismjöl eller arrowrot. I andra hand "potatismjöl" alltså stärkelsemjöl gjort på rovor eller majs. Litet ovanligare i Sverige men det finns.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

solberg

• -
« Svar #3 skrivet: 16 jul-11 kl 21:36 »
Maizena'n var helt ny, enkom inköpt för detta recept. Äsch, jag som hade hoppats att curden skulle gå att rädda... Det blir till att byta recept då!

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #4 skrivet: 17 jul-11 kl 02:26 »
Blanda den med vispad grädde när du ska äta den så kommer du nog inte känna maizenan så mycket.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #5 skrivet: 17 jul-11 kl 03:52 »
Kom på en sak, ibland kopplar man inte på en gång  ;D  Du har inte köpt majsMJÖL av märket Maizena av misstag? Eller Maizenas redning? Receptet innehåller säkerligen MajsSTÄRKELSEN som också kallas Maizena. Rätt förpackning är citrongul. Det ska inte stå redning på förpackningen och den smakar ingenting i princip.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

solberg

• -
« Svar #6 skrivet: 17 jul-11 kl 14:48 »
Kan inte skylla på att det var majsmjöl heller, dessvärre...  :( Stärkelse är det i paketet. Nej, jag har säkert gjort nå't annat tokigt (men jag byter recept iallafall :)).
Tack för tipset om vispgrädden, men det smakade så "mjöligt" att jag hällde ut skräpet igårkväll.

Vurre

« Svar #7 skrivet: 18 jul-11 kl 11:59 »
Om man tillsätter majzena till en rätt är det kanske inte så konstigt att rätten smakar lite majzena.

I lemon curd ska det inte vara nån majzena. Det ska vara ägg, citron, socker och smör.
snus? vad är priset på en pris?

Dela detta:

* Inloggade just nu

815 gäster, 3 användare (2 dolda)
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser