Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Planera invintring redan nu! (kan bli Kvotering av socker)  (läst 3603 gånger)

Lindell

• Gäst
Sockerpriset går ständigt upp och osäkerheten om sockerleveranser är stor just nu. Det är brist på socker på världsmarknaden.
Så passa på och köp det ni behöver till extrapris i butikerna, Willys säljer t ex 10kg förpackningar.
Kravsocker är just nu löjligt dyrt.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Planera invintring redan nu! (kan bli Kvotering av socker)
« Svar #1 skrivet: 04 jul-11 kl 13:33 »
6.95kr / kg på city gross förra veckan  ;D

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Lindell

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 04 jul-11 kl 18:53 »
6:95 (5:56 + moms) är Dansukker Strösocker Blå på 1 kg förpackningar med lågprispapper (tål ingenting).
7:975 (6:38 + moms) är per kg Dansukker strösocker (standard) på 2 kg förpackningar. En förpackning 2kg kostar alltså 15:95 (12:76 + moms).
Det går 162 st 2kg förpackningar på en butikspall (ca halvpall). 18 per lager och 9 lager = 162 st. (x 2 kg = 324 kg).

MINST 12 kg till varje kupa ger 324/12 = 27 kupor. 12 kg socker motsvarar sockermängden i en hink 16 kg Bifor (75% eller 3:1). Det betyder att Bifor innehåller 4 kg (liter) vatten.

Blandar du själv (60%) med 3:2 med 12 kg socker och 8 liter vatten blir ca 20 kg foder (15,5 liter sockerlösning).

Man kan förstås minska ner på vattnet med någon enstaka liter om man värmer vattnet. Mättad sockerlösning (66% eller 2:1) kräver vatten över +30 grader för att lösas helt under en hel del omrörning.

Folk i butik är helkassa på att räkna. Se bara till att du har koll! Räknar dom fel på antalet lager så är ett lager 36 kg. Det påverkar kg priset!
« Senast ändrad: 04 jul-11 kl 18:57 av Sten-Åke Lindell »

Sanntos

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 04 jul-11 kl 23:31 »
Om man vill bli kravbiodlare som du Sten Åke FÅR man väl  inte använda sockret från Willys eller CityGross?

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #4 skrivet: 04 jul-11 kl 23:41 »
Jag har också hört att det är problem i år. Nordic Sugar kan visst inte leverera EU-socker längre, däremot verkar butiksledet ha kontrakt på sådana volymer att de fortfarande har det i sitt sortiment. Så större mängder socker eller bifor från Nordic Sugar blir till världsmarknadspris och man behöver visst skriva kontrakt också för att få köpa.

Lindell

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 05 jul-11 kl 06:58 »
Det värsta är att ju större förpackning desto dyrare socker. Dyrast är faktist pallpriset.
Dansukker tar inte in fler kunder heller, dvs de som ämnar köpa min order 5 pallar ā 800 kg.
Alla små sockerproducenter har slukats upp av Dansukker som i princip har monopol.
Jästbolaget har börjat sälja socker producerat i öst. Polska sockerbolag exporterar till bagerier och restaurangnäringen. Det kanske kan bli lite prispress i framtiden.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #6 skrivet: 05 jul-11 kl 07:28 »
Finns det alltså ingen liten sockerproducent som är självständig?

Jag antar att det blir ännu värre om man föredrar betsocker framför rörsocker?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Lindell

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 05 jul-11 kl 08:35 »
Så blir det när en stor slukat alla små i alla branscher - ett nytt Sovjetunionen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

625 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser