Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  carnicagruppen  (läst 79372 gånger)

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: carnicagruppen
« Svar #40 skrivet: 18 jul-11 kl 00:17 »
Kan det vara detta ni syftar på , vet att ni gillar länkar  ;D

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19911018000013&DocTypeID=4

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Gideon i Roslagen

  • Inlägg: 797
SV: carnicagruppen
« Svar #41 skrivet: 19 jul-11 kl 20:05 »
Nej Edward!!
Det borde vara omkring tio år sedan som det kom ett mail med den här beskrivningen. Men jag kan inte påminna mig att det var någon copi begränsning på den då. Men den ligger i min gamla dator som måste kopplas och startas upp och kopieras i två steg. Ska fixa nyslungad honung till marknaden i slutet av nästa vecka. Men jag ska leta så fort jag hinner. 

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: carnicagruppen
« Svar #42 skrivet: 19 jul-11 kl 23:29 »
Väntar i spänd förväntan  ;)

Lycka till på marknaden hoppas att du får sälja mycket honung till ett bra pris för dig  ;)

ha det gott mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Gideon i Roslagen

  • Inlägg: 797
SV: carnicagruppen
« Svar #43 skrivet: 22 jul-11 kl 22:11 »
Tack Edward!
Jag funderar på bloggen om varför det gått så snett med bekämpningsmedlen mot varroan. Kanske det i sig själv är ett systemfel när pengarna från Nationella Honungsprogrammet  ska fördelas. Och inte att förglömma vilka som påverkar hur de besluten ser ut. Det här kommer jag tillbaka till!

Gideon i Roslagen

  • Inlägg: 797
SV: carnicagruppen
« Svar #44 skrivet: 23 jul-11 kl 20:32 »
Att tugga propolis botar ofta halsont. Men jag varnar för att tugga det utan att bädda in det i tuggummi. Käkarna fastnar ihop! Jag berättar om hur  man gör på bloggen men med lite andra ord!

Gideon i Roslagen

  • Inlägg: 797
SV: carnicagruppen
« Svar #45 skrivet: 25 jul-11 kl 21:04 »
I går på bloggen berättade jag om mitt problem med ett otätt lådlager. I dag talar jag om hur jobbigt det är att få det hela tätt. Gamla synder blir som nya. Det är enklare att jobba när inte bina flyger runt huvudet!!

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: carnicagruppen
« Svar #46 skrivet: 26 jul-11 kl 03:34 »
enklare att jobba när inte bina flyger runt huvudet!!



Surrar det i huvudet ?  ;)

ha det gott mvh edward :P
« Senast ändrad: 26 jul-11 kl 04:13 av Edward. »
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Gideon i Roslagen

  • Inlägg: 797
SV: carnicagruppen
« Svar #47 skrivet: 01 aug-11 kl 21:33 »
På bloggen så funderar jag lite omkring varför det är så olika kundklientel på marknadsdagar. Är det så för er andra också? Det verkar kanske som om stamkunderna kommer första dagen för att försäkra sig om att det finns honung för deras del.

Gideon i Roslagen

  • Inlägg: 797
SV: carnicagruppen
« Svar #48 skrivet: 02 aug-11 kl 21:43 »
Nu är det verkligen planeringstid!  Antalet samhällen som ska övervintras och med vilka drottningar det är den stora frågan. Och naturligtvis hur mycket honung som det blir så här på sluttampen. Lådorna blir bara tyngre med åren. http://carnicagruppen.blogspot.com/

Gideon i Roslagen

  • Inlägg: 797
SV: carnicagruppen
« Svar #49 skrivet: 03 aug-11 kl 22:50 »
Svärmdrottningar, egna och andras har ofta ett oförtjänt dåligt rykte. Var det ditt eller någon annans fel att drottningen drog iväg?? Lite självrannsakan kan vara på plats även i biodlarkretsar.

eremit

  • Gäst
SV: carnicagruppen
« Svar #50 skrivet: 04 aug-11 kl 17:32 »

Kan det vara med kunder på marknadsdagar som på Emmausloppisen där jag jobbade tidigare-dom som visste vad dom ville ha kom och handlade på lördan sen på söndan kunde det komma en massa "tittare"?

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: carnicagruppen
« Svar #51 skrivet: 04 aug-11 kl 21:39 »
Eller så hade lördagen varit lite för kul och penningarna var slut  :-\

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Gideon i Roslagen

  • Inlägg: 797
SV: carnicagruppen
« Svar #52 skrivet: 09 aug-11 kl 20:40 »
Invintra skandalen för några år sedan var verkligen tråkig. Är det någon som minns vad ämnet hette som bildades vid för lång uppvärmning:

Curt

  • Inlägg: 621
SV: carnicagruppen
« Svar #53 skrivet: 09 aug-11 kl 21:34 »
Invintra skandalen för några år sedan var verkligen tråkig. Är det någon som minns vad ämnet hette som bildades vid för lång uppvärmning:
HMF Hydoxymetylfurfural.

Gideon i Roslagen

  • Inlägg: 797
SV: carnicagruppen
« Svar #54 skrivet: 14 aug-11 kl 16:25 »
Tiden nu är verkligen jobbig. Slutskattning och fullständig genomgång av samhällena. Bort med fula ramar och en gissning om hur mycket pollen som dom behöver. I år så kommer fodergivan bli större än förra året. Nya drottningar ynglar mer och samhället behöver mer foder. Jag skriver lite mer om detta på bloggen.

Gideon i Roslagen

  • Inlägg: 797
SV: carnicagruppen
« Svar #55 skrivet: 17 aug-11 kl 19:51 »
Jag slungar och sorterar ramar. Men dessutom så letar jag propolis. Egentligen så borde man samla propolis för att sälja men jag tror att det blir för jobbigt med marknadsföringen. Jag bommade att skriva ut receptet på bisalvan på bloggen men det får jag ta en annan gång.

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: carnicagruppen
« Svar #56 skrivet: 17 aug-11 kl 21:26 »
Jag slungar och sorterar ramar. Men dessutom så letar jag propolis. Egentligen så borde man samla propolis för att sälja men jag tror att det blir för jobbigt med marknadsföringen. Jag bommade att skriva ut receptet på bisalvan på bloggen men det får jag ta en annan gång.

Jag läser gärna receptet här... *knuff*knuff* :D

Gör ju redan cerat, ju.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Gideon i Roslagen

  • Inlägg: 797
SV: carnicagruppen
« Svar #57 skrivet: 19 aug-11 kl 20:20 »
Hej Vattuvarg!
Var det så här dina ingredienser var
Bivaxsalva
33gr bivax
200gr olivolja
33gr glycerol
2cl Propolislösning
Kolla på bloggen om du gör lika som jag!

Gideon i Roslagen

  • Inlägg: 797
SV: carnicagruppen
« Svar #58 skrivet: 20 aug-11 kl 21:30 »
Ett helkonstigt år. En otrolig massa yngel så här års och en hel del drönaryngel. Helt sjukt så här års!! Stickan har lagt ut ett foto på bloggen. Som säger en del om hur slitsamt ett bis liv är. Helhäftigt!!

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: carnicagruppen
« Svar #59 skrivet: 20 aug-11 kl 22:44 »
Var det så här dina ingredienser var

Bivaxsalva
33g bivax
200g olivolja
33g glycerol
2cl Propolislösning

Kolla på bloggen om du gör lika som jag!

Personligen har jag aldrig gjort bivaxsalva, men min underbara fästmö gjorde en burk att smörja min dotters böjveckseksem med. Hittade inget bra recept på shenet.se så det blev inte av att göra själv. Det hemmagjorda ceratet av bivax och olivolja blir rätt bra, dock. Nu har jag ett recept. Tack så mycket, Gideon. Går det att byta ut glycerolen mot någon annan olja?
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

456 gäster, 1 användare
beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser