Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  carnicagruppen  (läst 79334 gånger)

Gideon i Roslagen

  • Inlägg: 797
SV: carnicagruppen
« Svar #20 skrivet: 06 jul-11 kl 20:25 »
Jag är glad för alla som läser detta inlägg på bloggen. Det handlar om olika medel för att dämpa bina så dom blir hanterliga. Vatten o rök! Utom sprayburkarna! Kom gärna med egna tips! I det här sammanhanget så är jag lite blödig.
 

eremit

  • Gäst
SV: carnicagruppen
« Svar #21 skrivet: 07 jul-11 kl 15:07 »


Det går väl att anmäla till moderator!
Annars kan man väl se det tvärtom-kunskap sitter inte i vägen och om man vill lämna info här så behöver vi inte lägga ner tid och anstränga oss i onödan.

Gideon i Roslagen

  • Inlägg: 797
SV: carnicagruppen
« Svar #22 skrivet: 09 jul-11 kl 20:43 »
Det börjar att bli tid att kolla hur yngelsättningen är i samhällena  och i avläggarna. Om några veckor så börjar de första sammanslagningarna. Vilka samhällen har bytt bemanning och vilken avläggare ska till det eller till ett annat samhälle. Lite mer om detta står på bloggen.   

Gideon i Roslagen

  • Inlägg: 797
SV: carnicagruppen
« Svar #23 skrivet: 10 jul-11 kl 21:30 »
Lite om höstplaneringen. Den behöver lite tid att bli som den bör vara! Yngelkontroll,sammanslagning drottningmärkning.
Bloggen gick ner lite hastigt i går så det inlägget lägger jag in i dag lite kompletterat. Jag bommade debatten på forumet innan om drottningmärkning.  Så jag tog det här istället.   

ValleT

  • Inlägg: 57
    • -
SV: carnicagruppen
« Svar #24 skrivet: 11 jul-11 kl 08:20 »
bina lever i nuet och då gäller det för mig som biodlare att hänga med. Speciellt nu när linddraget är i full gång 14 dagar tidigare än normalt. Att gå efter almanackan detta år fungerar inte! Konsekvenser av detta och mera av mina egna iakttagelser på: http://carnicagruppen.blogspot.com/2011/07/sasongen-ar-lang-men-draget-ar-kort.html

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: carnicagruppen
« Svar #25 skrivet: 11 jul-11 kl 12:53 »
Tack  ;) ValleT

Det är roligt att du deltar och bidrar till att föra forumet framåt , det är kul att du  ::) deltar  ::) i diskussionerna har på forumet alternativ och inte bara postar länkar till annat  :( .

Här kan vi se hur och vad du har bidragit till detta forum , STORT TACK för ditt bidra att för forumet alternativ i rätt riktning  ;) http://www.alternativ.nu/index.php?action=profile;area=showposts;u=32137

Hoppas att du utvecklar dina bidrag och deltar mycket mera fram över. Det är alltid roligt med engagerad och aktiva medlemmar .!

tack för dina informativa bidrag

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Lindell

  • Gäst
SV: carnicagruppen
« Svar #26 skrivet: 11 jul-11 kl 18:43 »
Suck! Linden har blommat i två veckor snart! Seniorligan är snabba med nyheter ...

Gideon i Roslagen

  • Inlägg: 797
SV: carnicagruppen
« Svar #27 skrivet: 11 jul-11 kl 20:30 »
Sten Åke !!! Jag har sett bilder på dina Carnica. Och det är så långt från Carnica som man kan komma. Att man kan stava till namnet innebär inte att allt är rätt. Du köpte för några år sedan  avläggare för om jag hört rätt för 300:- kronor och inbillar dej att detta är representativt för Carnica.
Jag vet att dina avläggardrottningar är tredje till femte generationens friparade drottningar.  Och det kallar du för Carnica. Det är bastarder och inget annat! Det minsta man kan begära är att det du skriver åtminstone ska ha någon uns av sanning i sig. Eller ska vi börja ifrågasätta allt när din signatur står på forumet.
Jag har ett talesätt: Tala gärna om att du är bra!! Men var beredd att bevisa det ibland!!
Så nu min kära vän!! Vi väntar på bevis! Vi seniorer uppskattar er förmåga vid tangentbordet. Men det här gäller biodling!!
Med vänlig hälsning Gidde











Lindell

  • Gäst
SV: carnicagruppen
« Svar #28 skrivet: 11 jul-11 kl 21:25 »
Skall vi följa Carnica förespråkarnas biavel så är det endast den egna importen (legal & illegal) som räknas som Carnica. Så fort den friparas blir den en bastard.
Tycker du inte det är lite konstigt? Att bara dina Carnica är riktiga Carnica och alla andras är bastarder.

Jag har köpt in Buckfast och drar fram bruksdrottningar utan problem, de blir inte några bastarder. Jag har nu flera generationer med hanterbara bin. Det fungerar.

Tycker du inte det är något fel på utvecklingen inom Carnicagruppen, en ras som är så känslig att den i nästa led nästan blir svårskött, bygger massor med svärmceller och svärmar hellre än gärna.
Hela avelsgruppen inom Carnica borde ta ett stort omtag och satsa på produktiva egenskaper i stället för en märklig vision om "renrasiga" bin.
Jag har ändå låg svärmning, har bara haft 2-3 på +100 samhällen. Men det beror på att jag går över till hanterliga svärmtröga Buckfast och en passade driftform där man också kan använda spärrgaller, slipper kolla svärmceller och kan låta bina sköta det mesta själva utan att det ständigt svärmar.

Jag har kupor jag inte rört denna sässong med mera än att jag lagt på lådor. De har tagit minst tid och har idag flest lådor. Det är så jag vill att en bikupa skall fungera.

 

toredh

  • Gäst
SV: carnicagruppen
« Svar #29 skrivet: 11 jul-11 kl 22:04 »
Tycker du inte det är något fel på utvecklingen inom Carnicagruppen, en ras som är så känslig att den i nästa led nästan blir svårskött, bygger massor med svärmceller och svärmar hellre än gärna.
Hela avelsgruppen inom Carnica borde ta ett stort omtag och satsa på produktiva egenskaper i stället för en märklig vision om "renrasiga" bin.
Jag har ändå låg svärmning, har bara haft 2-3 på +100 samhällen. Men det beror på att jag går över till hanterliga svärmtröga Buckfast och en passade driftform där man också kan använda spärrgaller, slipper kolla svärmceller och kan låta bina sköta det mesta själva utan att det ständigt svärmar.
Hear, hear. som dom säger i underhuset...
Ovanämnda stämmer väl överens av mina erfarenheter efter att ha köpt carnica avläggare...
Det är fundamentalt fel om dom blir svårhanterliga efter stilla byten och friparning...
Gult och Buckfast uppvisar inte samma jobbiga tendenser...
Om man funderar på många samhällen, +200, så är min rekomendation att hålla sig ifrån Krainer...
Ha det gott!

ValleT

  • Inlägg: 57
    • -
SV: carnicagruppen
« Svar #30 skrivet: 12 jul-11 kl 09:06 »
Drottningar beter sig lite olika. Vissa ser man varje gång, dom knallar lugnt omkring utan speciellt mycket bin runt sig och andra får man nöja sig med att se resultatet av. De senare kan vara riktigt besvärliga när man måste få tag på dom. Dagens tema på bloggen är: http://carnicagruppen.blogspot.com/2011/07/var-ar-drottningen.html

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: carnicagruppen
« Svar #31 skrivet: 12 jul-11 kl 13:57 »
Skärpning, alla.

Så länge carnicagruppen håller sina länkar i denna tråden så får ni andra försöka stå ut. Försök hålla tråden saklig, eller låt bli att läsa om det stör er så.

Och vad gäller carnicagruppen, så försök låta bli att göra inlägg om allt och inget. Det måste inte göras inlägg varje dag. Om inlägget är helt ointressant, så kommer jag att betrakta det som spam och dels ta bort det, dels utfärda varning.

Eftersom carnicagruppen själv startat tråden, så får de stå ut med en del kritik, så länge den är saklig och avhåller sig från personangrepp.

Jag tänker låta tråden vara kvar, och hoppas att jag ska slippa en massa arbete med att hålla den någorlunda relevant.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ValleT

  • Inlägg: 57
    • -
SV: carnicagruppen
« Svar #32 skrivet: 14 jul-11 kl 08:51 »
Citera
Drottningar beter sig lite olika. Vissa ser man varje gång, dom knallar lugnt omkring utan speciellt mycket bin runt sig och andra får man nöja sig med att se resultatet av. De senare kan vara riktigt besvärliga när man måste få tag på dom. Dagens tema på bloggen är: http://carnicagruppen.blogspot.com/2011/07/var-ar-drottningen.html

jag har utvecklat detta tema ytterligare med en mycket detaljerad beskrivning av HUR man tittar efter en drottning. Den riktar sig mest till nybörjare som  ofta har svårt att hitta drottningen trots många goda råd. Goda råd som ges utifrån de egna preferenserna, inte ur en nybörjares perspektiv.
Den andra delen är lite mer spekulerande om vad drottningars olika beteende beror på men inte alls dogmatisk för det. Ni måste inte alls tro på allt jag skriver, det är ju bara iakttagelser gjorda i den begränsade omfattning som en hobbybiodling utgör.

Gideon i Roslagen

  • Inlägg: 797
SV: carnicagruppen
« Svar #33 skrivet: 16 jul-11 kl 20:14 »
Civil olydnad kallas det när personer går utanför regelverket. Det har BF nu gjort. Och jag ber om usäkt att jag inte kan ge en bra förklaring med få ord. Men så här är det!! BF har i sin tidning Gadden beskrivit hur man tillverkar och använder ett förbjudet medel vid varroabekämpning. Jag tror att någon av er andra kan se till att beskrivningen hamnar här på alternativ. Men det är C på den.

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: carnicagruppen
« Svar #34 skrivet: 17 jul-11 kl 01:38 »
Men så här är det!! BF har i sin tidning Gadden beskrivit hur man tillverkar och använder ett förbjudet medel vid varroabekämpning. Jag tror att någon av er andra kan se till att beskrivningen hamnar här på alternativ. Men det är C på den.

???? vad är detta c på vad då , vad är det för medel ? varför inte redovisa informationen själv ?

flera fråga tecken som vanligt , varför inte redovisa allt här på alternativen på en gång ????

???? edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: carnicagruppen
« Svar #35 skrivet: 17 jul-11 kl 08:47 »
???? vad är detta c på vad då , vad är det för medel ? varför inte redovisa informationen själv ?

flera fråga tecken som vanligt , varför inte redovisa allt här på alternativen på en gång ????

???? edward :P
Det är nog copyright på den, dvs det är olagligt att kopiera den och publicera på annat ställe.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Gideon i Roslagen

  • Inlägg: 797
SV: carnicagruppen
« Svar #36 skrivet: 17 jul-11 kl 11:26 »
Tack till moderatorn! Helt rätt! Jag bommade vad det heter när jag var lite jäktad och trött. Men det står ju er alla fritt att skiva till redaktören på Gadden och fråga vem som står för copyraiten eller vad det nu heter. Och sedan fråga den personen om han godkänner kopiering hit till alternativ. Lycka till!

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: carnicagruppen
« Svar #37 skrivet: 17 jul-11 kl 14:17 »
Artikeltexten kan förvisso vara upphovsrättsskyddad, men inte informationen däri. Den kan vem som vill återge med egna ord.
« Senast ändrad: 17 jul-11 kl 21:03 av Ulric »

Curt

  • Inlägg: 621
SV: carnicagruppen
« Svar #38 skrivet: 17 jul-11 kl 15:58 »
Civil olydnad kallas det när personer går utanför regelverket. Det har BF nu gjort. Och jag ber om usäkt att jag inte kan ge en bra förklaring med få ord. Men så här är det!! BF har i sin tidning Gadden beskrivit hur man tillverkar och använder ett förbjudet medel vid varroabekämpning. Jag tror att någon av er andra kan se till att beskrivningen hamnar här på alternativ. Men det är C på den.
Vilket nummer av Gadden är det som avses?

Gideon i Roslagen

  • Inlägg: 797
SV: carnicagruppen
« Svar #39 skrivet: 17 jul-11 kl 19:44 »
Det är senaste numret (4). Det har snurrat en gammal beskrivning på internet men jag tror det var för stor dosering då. Och det har berättats mej att det är en fosfor-förening det här och då bryts inte ämnet ner. Så det gäller att hålla sig till bruksanvisningen. Jag har tre marknadsdagar om en vecka så jag hinner inte leta efter något.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

358 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser