Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Körsbärssort??  (läst 4547 gånger)

Tobbes matte

• Bohuslän
Körsbärssort??
« skrivet: 22 maj-11 kl 17:46 »
Hemma i norrland finns det körsbärsträd som tycks kunna bli hyfsat gamla, vilket innebär att ingen av de ägare som jag har frågat vet vad det är för sort. Jag skulle gärna vilja ha just den sorten.. så klart.  ;)

Är det någon här inne som har några idéer? Jag har försökt googla, sökt här osv utan att hitta något som verkar helt definitivt som "rätt" sort.

Beskrivning; sura körsbär, mörkt röda, ganska små, kärnan sitter fast i fruktköttet. Trädet blir ett träd men i gamla trädgårdar har de oftast fått ge rotskott (rotäkta alltså, då skotten ger samma sorts körsbär) och blir då mer som ett buskage. Det största jag har sett i norr blir cirka 4-5 meter högt. Bären hänger vanligen två och två, ibland ensamma men aldrig i klasar eller flera dubletter helt nära varandra. Jag gissar att det är en äldre sort, som aldrig ympas annat än för ympandets skull. Vissa tycker att de är för sura att äta, jag tycker att det finns klart surare surkörsbär. Trivs alldeles ypperligt i zon 5 (i gränslandet till zon 6).

Kom på att jag kanske ska lägga till att sorten tillhör morellgruppen (austera) med mörkt fruktkött och färgad fruktsaft. Avgränsar ju något mer.

Jag har funderat på om det kan vara skuggmoreller, brunkörsbär eller liknande.

Hjälp/förslag mottages tacksamt. :)
« Senast ändrad: 22 maj-11 kl 17:55 av Tobbes matte »

Huggorm

• Gäst
SV: Körsbärssort??
« Svar #1 skrivet: 22 maj-11 kl 19:33 »
Är det inte surkörsbär (prunus cerasus) i sin "vilda" form?

Tobbes matte

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 23 maj-11 kl 18:46 »
Inte alls omöjligt, jag är helt lost, men det måste ju vara en sort som i någon tid har varit möjlig att köpa/skaffa på annat sätt än att den flyttat in själv, med tanke på att norrland inte har så mkt förvildade fruktträd i zon 5-6. Någon (några, finns i rätt många trädgårdar inom i vart fall en mils radie) har ju en gång planterat och pysslat om sina körsbär. En sort som har varit lättanskaffad och härdig för klimatet, självgående liksom. 

Sen misstänker jag att vissa av dessa träd/buskage inte är urgamla utan kanske från 70-80-talet vilket väl bör tyda på att det är köpt plant från början.

Vet du om det går att få tag på "oförädlade" surisar i handeln här nere omkring? (Bor också i Bohuslän.)

Huggorm

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 23 maj-11 kl 19:55 »
Vet du om det går att få tag på "oförädlade" surisar i handeln här nere omkring? (Bor också i Bohuslän.)
Jag vet inte tyvärr, det är generellt svårt att få tag på grundformer av någonting nu för tiden. Men det kan inte skada att fråga på "nisses växter" i Uddevalla, det är den ledande plantskolan i Bohuslän. De kanske kan ta hem från någon av sina leverantörer.

Jan lindgren

« Svar #4 skrivet: 24 maj-11 kl 14:10 »
Hej!
Titta dig omkring i gamla trädgårdar. Det är ganska troligt att det finns klarbär eller brunbär i omgivningen. Be i så fall att få några rotskott. Annars så finns det en massa selektioner av dessa i handeln. Balsgård har gjort ett knippe som finns att köpa. Leif Blomqvist har några sorter. Kolla hans plantskola. Det är lätt att handla från Finland.
MVH
Jan

Tobbes matte

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 27 maj-11 kl 18:17 »
Hej!
Titta dig omkring i gamla trädgårdar. Det är ganska troligt att det finns klarbär eller brunbär i omgivningen. Be i så fall att få några rotskott. Annars så finns det en massa selektioner av dessa i handeln. Balsgård har gjort ett knippe som finns att köpa. Leif Blomqvist har några sorter. Kolla hans plantskola. Det är lätt att handla från Finland.
MVH
Jan

Tack för tipset. Jag bör väl kunna fråga om skott hos nån hemma i norrland men det dröjer innan jag åker upp å sen ska det ju fraktas ner t Bohuslän också, men det är nog enklast. Här nere tycks det mest finnas nyare sorter hos grannarna. Det jag hittills har hittat i handeln är skuggmoreller och klarbär av olika slag.

Kabo

« Svar #6 skrivet: 30 maj-11 kl 10:56 »
Vi har en körsbärsskog från 1800-talet. Det är ju naturligtvis inte så att träden är så gamla utan de har förnyat sig själv med rotskott. Bären går vid mognad från vitt, rött, mörkrött till nästan svart. Den här sorten är visserligen syrlig, men mycket aromatisk och har en distinkt smak. Den ger dessutom mycket mandelsmak av kärnorna. Dom allra godaste bären till saft, likör och allt annat. Problemet är att dom blir så höga och tyvärr lite för veka att klättra i; därför slog vi till och köpte en form som skulle vara ursprunglig och ha de egenskaper jag beskrev ovan för frukten men som är mer buskig. Bären ser likadana ut och är ungefär lika syrliga men saknar aromen och mandelsmaken.
Med andra ord. Troligen är enda sätet att få den sort man vill ha att ta rotskott från ett träd där man vet att bären smakar som man vill. Det roliga är att mina "föreningsungdomar" nu börjar skaffa hus och trädgård och då kommer dom till oss och får körsbärsskott. Sorten kommer i alla fall att leva kvar ett bra tag till.

Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 1 användare
Westerbergarn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser