Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höns och kalkon i samma kläckare  (läst 1511 gånger)

solberg

• -
Höns och kalkon i samma kläckare
« skrivet: 11 maj-11 kl 19:10 »
Jag kommer att kläcka kalkon och höns i samma kläckare, detta har jag aldrig gjort förut.
Hur gör jag på bästa sätt för att det inte ska bli tokigt  resultat? Ska jag lägga in hönsäggen 1 vecka efter kalkon? Ska jag lägga i båda samtidigt och inte höja fuktigheten så mycket på slutet för hönskycklingarna? Kan jag öppna kläckaren och ta u hönsen innan kalkonen kläckt färdigt?
Många frågor är det, och jag blir glad för alla tips jag kan få!!
« Senast ändrad: 12 maj-11 kl 08:25 av fårtackan »

ivy

• Gotland
SV: Höns och kalkon i samma kläckare
« Svar #1 skrivet: 11 maj-11 kl 21:54 »
Lägg in hönsäggen 1vecka efter kalkonäggen så de kläcks samtidigt. Höj fuktluftigheten 3dagar innan som "vanligt". Är det liten hönsras du kläcker fram samtidigt?
Finns nån här på forumet som kläckt vaktel med kalkon så det ska inte vara någon större fara för hönsycklingarna. Öppna inte kläckaren i onödan under kläcket har jag fått lära mig  :)
Att kläcka hönskycklingar i samma veva som kalkon ska vara bra då kalkoner ska vara tröga att lära sig äta och dricka medan det faller hönskycklingar mer naturligt.

solberg

• -
« Svar #2 skrivet: 12 maj-11 kl 08:20 »
Tack för svar! Då lägger jag sonika in hönsäggen senare.
 Nej, det är åtminstone ingen liten hönsras jag kläcker samtidigt, ska förhoppningsvis lyckas kläcka fram nakenhalsar.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 12 maj-11 kl 14:40 »
Om du funderar på äggen som jag ska skicka till dig så skulle jag inte vänta med lägga hönsägg... Kläckresultatet blir förmodligen betydligt sämre.

Under de omständigheterna skulle jag stoppa alla ägg i kläckaren med en gång. 
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

solberg

• -
« Svar #4 skrivet: 12 maj-11 kl 19:50 »
Jo, skulle väl ha frågat dig direkt, men jag ville inte vara jobbig   :-[.
Tackför svar, då följer jag ditt råd och stoppar i alla direkt istället.

Dela detta:

* Inloggade just nu

575 gäster, 1 användare
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser