Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är jag helt fel ute?? Har tappat modet och lusten.  (läst 8029 gånger)

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: Är jag helt fel ute?? Har tappat modet och lusten.
« Svar #20 skrivet: 15 maj-11 kl 13:09 »
 Heja vicky-g  :D
Denna tråden vill ja följa Många lyckönskningar på färden till färdig primör
  Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Bullerybo

• Närke
« Svar #21 skrivet: 21 maj-11 kl 08:02 »

Jag har bott i hyreshus där vi odlade på gården, hade höns också för den delen. Gården låg ut mot en allmän park dessutom, inga problem som jag minns det. Men man undvek ju kanske att odla jordgubbar. Potatis är inte många som vill snatta.

Barn  kan visserligen förstöra, ofta av okunskap. Men involverar  man dem och berättar vad som växer och hur det fungerar kan man också få många  små beskyddare som rapporterar om något händer.

Nu odlar vi i villaförorten isället, går bra det med fast grannarna tycker att vi är lite tomtar kanske.

vicky-g

• Västmanland
« Svar #22 skrivet: 02 okt-11 kl 10:09 »
Vill ni veta hur det gått?

SUPERBRA!

Okej det har varit vissa problem. För det första så kom vi igång sent så vissa saker som t.ex. persiljerötterna är ynkligt små. Men skörden har varit enorm på vissa grödor. Gurka, tomater, morötter (små söta sommar) har vi skördat i överflöd. Gigantiskt stora och härligt goda rädisor. Mmmm.....
Sen har jag upptäckt att jag inte gillar alla fjärilar. Kålfjärilar... behöver jag säga något mer???

Skördar fortfarande av en del, medans annat har passerat bäst före.

Så hur det gått med alla farhågor som domedagsprofeterna kastade ur sig? Tja... en och annan morot har blivit uppdragen, men de flesta lämnade på plats. Troligen barn eller okunniga vuxna som fick en chock när det som drogs upp var en blandning av orange, lila, rött, gult och vitt.  ;D Sen har jag fått höra från en och annan dam att de faktiskt "snott" en tomat med motiveringen att det såg så gott ut.  :P Några barn har också plockat en och annan tomat som hamnat i munnen. Det ända jag blivit heligt förbannad på var när några killar tog några gurkor av en sällsynt sort och kastade i gatan. Hade det varit den vanliga gurkan hade det varit skit samma (har skördat närmare 20 kg), men just de här hade jag sparat för att ta frön från.

Smultronen jag planterade i rabatten här ute har varit till stor glädje för båda stora och små. Och för ett tag sedan när jag stod och rensade i rabatten så kom min rökande "vän" och slog sig ner för en pratstund medans hon glatt mumsade smultron.  ;D

Att odla i upphöjda bäddar i sandblandad jord är rena himmelriket.

Rådjuren då? Jo de höll sig i skinnet tills de högg ner skogen bakom. Då kom de och norpade på rödbetsblasten. De fick en liten inhägnad och klarar sig bra. Nu livnär de sig på lite sallad som jag ändå lämnat för att den blev övervuxen och sen har de länsat mangolden. Än har de inte tagit persiljan, men den stryker nog snart med, så jag ska skörda till vinterns föråd och sen skydda en bit som ska växa till våren. Har märkt att rådjuren kan äta per persilijan till rötterna. Inte bara vi människor som gillar kryddgrönt.  :D

Så summan är att odjur av olika slag inte varit så påträngande och skörden har blivit bra av mycket. Kommer säkert bli ännu bättre nästa år när jag kan börja i tid.

Själv känner jag mig nöjd. Denna lyx att kunna tassa ut och plocka ihop middagen ger tillfredställelse som inte är av denna värld.

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #23 skrivet: 02 okt-11 kl 19:08 »
  Grattis  ;D  Jätte kul att höra
Kan berätta att (krus)Persilja har jag sått för 10 år sedan mellan stenplattorna. Det tog c.a 2 år innan dom tog sig. Persilja måste gro hela vägen till helvetet och sedan tillbaka sen blir man aldrig av med dom..och det stämmer.Låt bara några växa till sig och själv så... Färsk Persilja som skottas fram under snön är en höjdare.
                    MvH Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

MarbleArch

• Bohuslän
« Svar #24 skrivet: 04 okt-11 kl 18:12 »
Underbart skoj att läsa rapporten om hur det gått! :D

Skoj med röktanten att hon glatt mumsade på smultron. Verkar som det skett en viss förändring i attityden hos henne med. :)

tinna.m

• Skåne
« Svar #25 skrivet: 04 okt-11 kl 20:48 »
Rökare behöver x-tra C-vitamin. Ska jag skicka fler smultronplantor?
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

vicky-g

• Västmanland
« Svar #26 skrivet: 06 okt-11 kl 11:30 »
Tack, men jag har så det räcker. Smultron av div sorter överallt snart.  :D

Det är härligt att se både gamla och unga krypa på knä och "beta".  ;D

Rökare behöver x-tra C-vitamin. Ska jag skicka fler smultronplantor?

Dela detta:

* Inloggade just nu

743 gäster, 2 användare (1 dolda)
Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser