Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad händer i hönsgården idag?  (läst 25668 gånger)

Idalun

• Småland
SV: Vad händer i hönsgården idag?
« Svar #120 skrivet: 27 jun-11 kl 11:55 »
Tjoho...

Nu har den "försvunna" hönan dykt upp igen med 10 små söta pipisar i släptåg!  ;D :-*
Det blev dramatik när hon tog med dem ut på första turen då både en skata & en korp kom flygande mot dem. Pappa vrålade allt han kunde och det blev kaos. Sen såg vi bara 6 små som snabbt fångades in och sattes i säker bur med mamma. Vi trodde att vi hade blivit av med 4 direkt, men efter en lien stund hör vi pip från hönsgården. Tro det eller ej, men där står alla 4 och skyddas av Tuppe!  :-*  o:) Så alla 10 kom i säkert förvar hos mamma och mår bra.  :D

Vi hittade hennes rede och hon har ruvat på 17 ägg!!  :o

Nu tror jag att vi nöjer oss med kycklingar för i år... fast jag är tveksam till att hönorna håller med om det...!  ;) ::)

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #121 skrivet: 29 jun-11 kl 12:18 »
Sommargästspaduanen som blev hackad av de sina har fått bo i en hundbur (galler) inne bland mina höns för att få läka ifred och låta fjädrarna växa ut igen.
Senaste veckan utskolad med de andra och bodde nu första natten med de andra på pinnen.
Fast den piper fortfarande iväg som ett torrt skinn så fort någon höna/tupp tittar på'n

Fast om det är en tupp eller höna har jag ingen aning om, hur ser man skillnad på paduaner?
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Nils i torpet

• Halland
« Svar #122 skrivet: 29 jun-11 kl 12:34 »
Det bjuds på äpple...

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #123 skrivet: 29 jun-11 kl 17:20 »
Vild panik! Allt för många hönor och kycklingar trängs i hönsgården efter rovdjursbesök två nätter i rad  >:(
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
« Svar #124 skrivet: 29 jun-11 kl 21:50 »
Blodig avföring på kycklingar, en död, 2 st till vetrinär med en kostnad på 1.195:- Nu är dem piggare.

Även behandlat kalkben på mina dvärghöns

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #125 skrivet: 30 jun-11 kl 07:59 »
Blodig avföring på kycklingar, en död, 2 st till vetrinär med en kostnad på 1.195:- Nu är dem piggare.

Även behandlat kalkben på mina dvärghöns

AJ det var mycket pengar.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Husetikurvan

• Bor i hus på landet.
    • Västerbotten
    • Made in Myckle
« Svar #126 skrivet: 30 jun-11 kl 18:11 »
Rekord i antal ägg på en dag. Idag hittade jag sex stycken ägg och jag har sex hönor. Så många ägg har jag aldrig fått på en och samma dag. Nu har jag inte haft hönsen så länge förstås....

Och den gråa hönan som knappt vågat sig ut från hönshuset för att hon blivit så mobbad av de andra har börjat att vara ute. Det verkar som om de andra slutat att hacka och jaga henne.
 :)

K@rene

• Ønsker kontakt med alt.bönder i Väst-Värmland.
    • Värmland
« Svar #127 skrivet: 01 jul-11 kl 09:25 »
Väntar fortfarande på att se vem som er höna och vem som är tupp av dom 7 unga silkehönsen...........
Gård i V-Värmland - 5 katter och 6 tuppar&höns - skog och mark - reser mellan världen och landet

MiaPia99

• Lev idag imorgon kan det vara försent
    • Dalarna
« Svar #128 skrivet: 01 jul-11 kl 10:04 »
Ska äntligen börja att bygga hönsgård idag så mina små (hm eller stora kanske man nu ska kalla dom för) sussex sötnosar får gå ut säkert.

De växer verkligen fort och det är så roligt att följa utvecklingen  :)
Lycklig ägare av Brahma och Sussex och två kattfröknar som är världens gosigaste

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
« Svar #129 skrivet: 01 jul-11 kl 16:10 »
Har gett nästan alla mina 5-6 veckors kycklingar vätskeersättnig och vatten. Dem ser väldigt uttorkade och magra ut. Suck! Bara en massa sjukdomar här hemma. Blir så trött !

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #130 skrivet: 01 jul-11 kl 16:13 »
Idag flyttade jag en höna med 8 nykläckta dunbollar från redet till en bur.
Så söta kycklingarna är.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #131 skrivet: 04 jul-11 kl 19:03 »
Här har hönorna kalasat på bärresterna efter vinbärsgelekokandet.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

nigella

• Ångermanland
    • Nigellas Marsvinsuppfödning
« Svar #132 skrivet: 04 jul-11 kl 19:13 »
Mina 5 orpingtonkycklingar vågade bege sig utomhus idag tillsammans med de 4 dvärgkochinerna.
Har laxfärgad dvärgkochin, gul orpington, golden retriever, welsh springer spaniel, katter samt uppfödning av den svenska marsvinsrasen lunkarya.

Dela detta:

* Inloggade just nu

706 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser