Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gör egen pasta!  (läst 6262 gånger)

Fny

• Uppland
    • Handicraft by Agis
Gör egen pasta!
« skrivet: 13 apr-11 kl 13:58 »
 Nu har jag för första gången prövat göra egen pasta! Har ingen pastamaskin så det blev till att kavla ut degen för hand. Hårt arbete! Jag blev riktigt svettig! :-[ Resultatet hänger nu och torkar i köket... Hoppas smaken är värd mödan!  ;D

Receptet hittade jag på nätet

500 g vetemjöl (men jag bytte ut 100 g mot dinkelmjöl)
1 tsk salt
5 ägg
2 msk olivolja

Brukar ni göra egen pasta? Enligt vilket recept?

Fny

• Uppland
    • Handicraft by Agis
SV: Gör egen pasta!
« Svar #1 skrivet: 13 apr-11 kl 15:46 »
Åååååh så gott det blev! MYCKET bättre än köpt pasta!  ;D ;D ;D

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #2 skrivet: 13 apr-11 kl 16:58 »
Visst blir det gott! Jag har en pastamaskin och gör pasta lite då och då. Ungefär samma recept som du, fast jag har ingen olivolja i och jag brukar ta antingen dinkel, vetemjöl special eller blandat.

Staaf

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 13 apr-11 kl 18:17 »
Spännande! Hur länge ska det torka?

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #4 skrivet: 13 apr-11 kl 18:25 »
Jag gör ibland Pirogi, vilket inte är piroger, utan fylld pasta enligt polskt recept. De kokas snabbt, sen steker man dem och man behöver inte en pastamaskin. Annars gör jag Spätzle.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #5 skrivet: 13 apr-11 kl 18:36 »
Spännande! Hur länge ska det torka?

Jag brukar bara göra så mycket åt gången som vi äter upp. Så jag låter bara min pasta torka på ytan några minuter innan jag kokar den. När den färsk behöver den bara koka ett par tre minuter, om man gör "vanlig" plattpasta, typ tagliatelle.

Astra

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 13 apr-11 kl 19:19 »
Mmm, ja det är smarrigt med färsk pasta. Jag har bara ägg och mjöl på känn, ibland lite olja och bakar ihop till en fast deg som jag kavlar ut i pastamaskinen. Jag torkar den inte utan kokar den med en gång. Jag brukar ha mycket salt i kokvattnet istället för degen. Har aldrig provat att smaksätta med tex basilika, kirs, spenat eller finmixade torkade tomater, men blev sugen på det när jag såg tråden. Ngn annan som testat?
Bor mellan Uppsala och Norrtälje med maken, lille sonen (3år), lilla dottern (0år), 2 katter och några sussexhöns, en orpington, en stilig Marantupp, Isbar-tonåringar, två franska nakenhalsar, blandisar och japanska vaktlar.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #7 skrivet: 13 apr-11 kl 19:46 »
Mmm, ja det är smarrigt med färsk pasta. Jag har bara ägg och mjöl på känn, ibland lite olja och bakar ihop till en fast deg som jag kavlar ut i pastamaskinen. Jag torkar den inte utan kokar den med en gång. Jag brukar ha mycket salt i kokvattnet istället för degen. Har aldrig provat att smaksätta med tex basilika, kirs, spenat eller finmixade torkade tomater, men blev sugen på det när jag såg tråden. Ngn annan som testat?

Spenat blir grönt och fint men ger just inte så mycket smak. Vitlök ger smak och man kan blanda i t.ex. oregano eller timjan för snygg prickig vitlökspasta.  :) Lite hackade solmogna tomater, basilika, olivolja, oliver, kapris och hyvlad parmesan på det så är maten klar  :D

123joel

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 29 maj-11 kl 23:28 »
hum... går det att göra pasta på bara vatten och mjöl?
Utan ägg alltså? eller kanske vatten mjöl och olja bara?

hade gärna skippat äggen...

(kanske är en dum fråga men ja kan inte ett fnatt om mat/matlagning och känner att det börjar bli dags att lära mig)

Vurre

« Svar #9 skrivet: 30 maj-11 kl 17:53 »
hum... går det att göra pasta på bara vatten och mjöl?
Utan ägg alltså? eller kanske vatten mjöl och olja bara?

hade gärna skippat äggen...

(kanske är en dum fråga men ja kan inte ett fnatt om mat/matlagning och känner att det börjar bli dags att lära mig)

Jag hoppas att du inte är äggallergisk eftersom ägg är det nyttigaste och, och man får tag i riktiga ägg från höns som får gå ute och picka i sig grönt och insekter m m dessutom bland det godaste man kan äta.

Med ägg i pastadegen blir den godare, får bättre konsistens och blir nyttigare. Hur kul är det med bara mjöl och vatten? Nä, minst tre ägg om dagen ska man äta!

Jag gör mestadels pasta på dinkel, funkar fint och blir gott.
snus? vad är priset på en pris?

Dela detta:

* Inloggade just nu

556 gäster, 2 användare
Anna58, nordictinkerer

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser