Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lite mjölk hos tackan?  (läst 1074 gånger)

Marianne

Lite mjölk hos tackan?
« skrivet: 12 apr-11 kl 14:17 »
Hej
En av våra tackor har lammat för första gången i lördags. Tvillingarna mår bra, hoppar och skuttar. De snuttar mest hela tiden men de växer dåligt, var små när de föddes samt att de är väldigt skrikiga. Tror ni att tackan har lite mjölk så jag ska stödmata dem?

Marianne

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: Lite mjölk hos tackan?
« Svar #1 skrivet: 12 apr-11 kl 14:53 »
 Lätt att bli "hemma blind" om hur mycket dom växer och hur stora ungarna är.  :-[  Jag har Gotlandslamm och är bortskämd med duktiga lamm mammer.Efter som jag inte vet vad du har för ras hade jag reagerat på mina med att klämma ut lite mjölk när det ena lammet suger för att testa hur lätt det går.Då släpper tackan garanterat mjölken. Hoppar och skuttar ungarna hade jag inte brytt mig. Skriker dom undersöker jag om det är mat eller oros skrik . Min erfarenhet  ;D Andra som kraftfodrar och stödmatar får fylla i mer info
                                          MvH Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #2 skrivet: 12 apr-11 kl 17:07 »
Det kan ju vara bra att väga lammen för att se om de ökar i vikt. Som Cokett skriver hör man om de skriker mycket och vad det kan bero på och  om de skuttar och hoppar. Skriker de efter mat när de vaknat och tackan inte kommit på benen ännu och sedan äter. Verkar de nöjda efter maten, springer omkring lite och sedan lägger sig och sover så är det i regel inga problem, då är de mätta och nöjda.
Åsenfår, hundar och katter

Vurre

« Svar #3 skrivet: 12 apr-11 kl 19:45 »
Ungar som skriker mest hela tiden är hungriga. Kolla juvret. Väg dem. Skaffa en lammbar och häng den så att inte tackan kommer åt (och tackor kan få giraffhals när det finns godsaker så ta till dubbla avståndet mot vad du tror är rimligt).
snus? vad är priset på en pris?

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser