Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Strö  (läst 8088 gånger)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Strö
« Svar #20 skrivet: 23 apr-11 kl 08:36 »
mina småttingar är 8 veckor nu så att gå på löven borde inte vara något problem, så som dom far runt på pinnar och tuvor allt dom får att berika sig med :)

Ska testa löven, för jag har sååå mycket torra fina löv alldeles inpå knuten. Detta är som sagt bara en tillfällig lösning tills det rullar in lite mer pengar och tills vi får fler höns.

himla bra att man kan fråga om allt här :D
Löv är förmodligen kanon när man inte har för många kycklingar. Det brukar ju bo en massa skojiga insekter i lövhögar och det är ju rena påskgodiset för små kycklingar  ;D Torrt, billigt och det går dessutom att äta..... Nästan som ett Kinderägg ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Markus 98

• Västergötland
« Svar #21 skrivet: 25 apr-11 kl 10:03 »
Löv är ett bra strö
Men var hittar man löv som inte är blöta. Dom som är på marken i skogen är hos mig super blötta.

cocosbusen

• Bohuslän
« Svar #22 skrivet: 27 apr-11 kl 22:53 »
Sådär ja!

Nu har jag samlat löv på gräsmattan och i skogen intill och strött ut på golvet till kycklingarna och det funkar kanon. Med följde lite små kvistar och säkert en och annan insekt att äta/leka med...som ett kinderägg, som någon sa :)

Jag funderar på att samla in en del löv medans det är torrt och bre ut det på en presenning eller nåt i garaget för att sedan samla det i papperspåsar på torrt ställe. Även om tanken kanske inte är att baara använda löv, kan man ju dryga ut halmen eller vad man nu köper med detta. Eller bara använda som berikning i vinter när det inte finns några löv att peta i. Gratis är gott! ;)

Skulle vilja ha en "gilla-knapp" även här, för det dyker upp så många bra inlägg :)

RonjaRövardotter

• Jämtland
« Svar #23 skrivet: 30 apr-11 kl 16:33 »
Jag köpte kutterspån till slut och nu har jag använt det i 2 veckor och hittills tycker jag att det fungerar kanon.
Bor i paradiset med sambo, barn, katter, quarter, exmooreponny, shettis, gotlandskaniner, höns (hedemora, faverolle, dvkochins, appenzeller,  isbarkorsningar).
Planerar för inköp av en cane corso 2013!

Tinnan645

• Uppland
« Svar #24 skrivet: 01 maj-11 kl 23:09 »
Pröva halmpellets, strila över vatten så "spricker" dom upp och blir som typ sågspån. Lätt att mocka rent -armerar inte som hel halm, dammar inte som torv och innehåller inte terpener som spånet. Använder det både till kycklingar som vuxna. Googla så hittar du närmaste försäljare, tror granngården kan ta hem det.  ;D

Attes matte

• Jämtland
« Svar #25 skrivet: 01 maj-11 kl 23:12 »
Pröva halmpellets, strila över vatten så "spricker" dom upp och blir som typ sågspån. Lätt att mocka rent -armerar inte som hel halm, dammar inte som torv och innehåller inte terpener som spånet. Använder det både till kycklingar som vuxna. Googla så hittar du närmaste försäljare, tror granngården kan ta hem det.  ;D

Blir det inte väldigt fuktigt i bädden om man gör så? Tycker det är fuktigt nog i mitt hönshus ändå jag...  ::)

Jag har kört med hampaströ ("Lättströ" från Granngården) ett tag nu, och jag tycker det är jättetrevligt att hålla på med!  :D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Tinnan645

• Uppland
« Svar #26 skrivet: 01 maj-11 kl 23:46 »
Nej, man strilar bar lite över/fuktar det som dunstar bort. trampa runt i det så pelletsen går sönder. Eller låter det va så smular det sönder sig med tiden ändå. Använder det till hästarna- mockningen har blivit hur lätt som helst o gödselstacken minimal. Ger superbra växtgödning!

Attes matte

• Jämtland
« Svar #27 skrivet: 01 maj-11 kl 23:53 »
En återförsäljare här i krokarna säljer hackad halm. Kan tänka mig att det är ungefär lika, fast i liiiite större halmbitar.

Sen blir det mycket fuktigare i ett hönshus än i ett stall, så jag skulle nog inte vilja spraya/strila vatten i bädden det första jag gör. Men å andra sidan så kanske såna pellets skulle gå sönder av sig själva på nolltid i ett hönshus, just för att det är såpass fuktigt.

Det skulle vara roligt att testa en massa olika strömedel och göra en utvärdering, men jag tycker att man hinner glömma dom positiva och negativa sakerna med dom innan man hunnit testa klart nästa sort. ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Wanima

• Hälsingland
« Svar #28 skrivet: 03 maj-11 kl 12:43 »
Nej, man strilar bar lite över/fuktar det som dunstar bort. trampa runt i det så pelletsen går sönder. Eller låter det va så smular det sönder sig med tiden ändå. Använder det till hästarna- mockningen har blivit hur lätt som helst o gödselstacken minimal. Ger superbra växtgödning!

Använder också halmpellets till hästarna, där funkar det super! har inga höns ännu, men om det bara funkar att vattna lite så att de går sönder så ska jag använda det till hönsen också. Hos hästarna behöver jag inte vattna, de trampar sönder pelletsen själva, blir som en "tempurmadrass" i slutändan typ. Så håller med ovan!! Tycker också att det förmultnar väldigt fort på gödselstacken, hade torv innan och även om halmpellets också kan damma lite (ytterst lite) så går det inte att jämföra med torv, som alltid gav ett tjockt dammlager överallt.
ung tant med handarbete, trädgård och djur som stora intressen.

näshulta

• Uppland
« Svar #29 skrivet: 03 maj-11 kl 14:21 »
Jag använder hackad halm och tycker det är toppen. Ljust, suger upp blöta ställen typ vid vattenautomaten.
Dammar en del just när jag lägger ut det men inte annars. Väldigt drygt med.
Bara slänga på komposten eller i trädgårdslandet sen.

Mvh Gabbi

Dela detta:

* Inloggade just nu

692 gäster, 2 användare (1 dolda)
simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser