Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lekstuga som hönshus  (läst 11003 gånger)

Nina K

• Skåne
Lekstuga som hönshus
« skrivet: 31 mar-11 kl 19:24 »
Jag har hela vintern funderat på att köpa lekstuga och bygga om till litet hönshus. Och nu har jag bestämt mig  för att starta projektet. Har BARA ett dilemma. Hur får jag hem den?  ???  Ni som har gjort lekstugor till hönshus hur har ni gjort och ni som skaffat en till era barn?  Fundera på stugor stora som 2x1,7  upp till 3x2.

The Game

• Gäst
SV: Lekstuga som hönshus
« Svar #1 skrivet: 01 apr-11 kl 16:08 »
Jag var inne på det där med.
Men lekstugorna är ju oftast inte isolerade så det skulle bli ett himla meck att göra det..??
Annars får man väl hyra lyftkranbil eller någe??

/Majsan

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 01 apr-11 kl 16:39 »
På ett vanligt bilsläp kan man ju lasta stugor som inte är för stora. 4 personer lyfter en normal, oisolerad, lekstuga utan allt för stora problem.

Annars kan man frakta med lastbil med kran, men det blir dyrt. Då är det billigare att bygga själv, antingen från materialsats eller med lösvirke.

Eller kolla med någon som bygger hönshus, de levererar ofta till önskad plats, mot ersättning såklart.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Intricate

« Svar #3 skrivet: 01 apr-11 kl 18:41 »
Vi tog isär den till 4 väggsektioner och 2 taksektioner och tog den på vanligt släp. Sen förstås en del meck med att isolera, sätta gips, täta sprickor, måla m.m.

Såhär i efterhand önskar jag att jag hellre köpt någon billig bod på k-rauta eller något för det hade ju varit lika mycket jobb men man hade fått ett större hönshus, där man kan stå rak eller sitta två personer och prata med hönsen inne i huset på vintern och man hade fått en annan dörr än en lekstugedörr som bara krånglar på vintern.

Huset Elliot

• Norrbotten
    • Huset Elliots kennel
« Svar #4 skrivet: 02 apr-11 kl 12:30 »
Barnen och jag hade som sommarprojekt att bygga en egen lekstuga när de var små. Ritning och jättebra beskrivning hittade vi i en hobbybok, "Snickra i trädgården" eller något liknande hette den. När ungarna sedan blivit för stora, flyttade vi den genom att rulla den på staketstolpar, spikade isolering och isolerade dörren. I sommar ska vi bygga in den lilla verandan också och isolera den, så att hönshuset får två avdelningar. Det fungerar hur bra som helst, det blev kanske inte den allra snyggaste stugan men den är vår och jag tror inte att hönsen klagar. Dessutom hade vi ett roligt gemensamhetsprojekt under sommaren! ;D
Bor i norrländsk by med man, barn, fem hundar, en norsk skogskatt och en liten hushållsflock höns
.

tranicos

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 02 apr-11 kl 22:45 »
Jag köpte en isolerad och ganska stor lekstuga (stor för att vara lekstuga alltså) förra sommaren. Själva stugan kostade 2000:- och sen gick det på 1200:- att få dem hemkörd. Tror de hade totalt ca 1,5-2 mil att köra för att hämta, köra hit och sen tillbaka till stan.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #6 skrivet: 02 apr-11 kl 23:11 »
Den här ska jag bygga till kaninhus. Enormt enkel modell, som gjord för mig som hatar att såga.

http://wwwc.aftonbladet.se/bostad/bygga/lekstuga.pdf

Ska du isolera skulle jag nog välja frigolit, behövs inte vara något cc60 då.

Annars köpte min kompis mamma ett färdigbyggt utedass till hönshus, frågan är bara hur många fjäderfän du vill ha.
« Senast ändrad: 03 apr-11 kl 09:39 av Grönavågen »

Nina K

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 03 apr-11 kl 09:06 »
Det börjar bli många i stallet nu så ett par grupper har jag tänkt ta ut. Har fyra mindre grupper, två på 3st och två på 6-7 st. Sedan fyra grupper sär det är från 12 till 20 i var grupp. Stugan var tänkt till liten grupp. Räknar på hur mycket det skulle gå på att köpa lösvirke och bygga själv.

melongurka

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 03 apr-11 kl 09:14 »
Det finns byssjor (arbetsbod ) att annonsera efter. De har hjul vilket underlättar transporten, samt att hönshuset blir bra ventilerat. De flesta byssjor är också isolerade och brukar variera från fem upp till tio kvadrat.Om du annonserar så skriv att du betalar en extra peng för hemkörning så brukar det ordna sig.

Elolinon

• Det är mycket nu...., men det är det ju jämt!
    • Bohuslän
    • Åseby Hage
« Svar #9 skrivet: 05 apr-11 kl 21:01 »
Jag har haft mina höns i en f.d. lekstuga nu i flera år. Det har fungerat jättebra utifrån hönsens synvinkel. Men jag har tröttnat! Jag har tröttnat på att inte kunna stå rakt därinne och på att inte kunna vända mig om med en skyffel i handen. Ska jag skyffla ut dyngan så måste jag gå in med skyffeln och sedan backa ut. Högst opraktiskt.

I vår ska det bli ett nygg hönshus. Högre i tak, bredare så att man kan vända sig om och med minst två sektioner så jag kan ha flera hönsgrupper.

Bor på en gård i Kållekärr på Tjörn. Har höns, hund och dammråttor.

Phantom

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 09 maj-11 kl 13:37 »
Jag fraktade hem en lekstuga så sent som nån vecka sen =D Köpte den på blocket för 1500 och det var otroligt tjocka brädor i den så den var ovantligt tung för sina L 190 B 130 H 200. På plan mark går den att rulla till och från släpet på tjocka plaströr eller metallrör utan problem. Så flyttar man fram rören allt eftersom. Så gjorde dem tidigare ägarna för att få den till vägen där vi hämtade den med släpkärra. Hemma hos mig var vi dock tvugna att bära den upp för en liten trappa så vi skruvade fast långa bräder på den (typ så de blev som en bärstol) sen lagom vid majbrasan bad vi alla grannar om hjälp att bära  >:D Samt att vi hittade en liten kärra som vi ställde den på och drog sista biten till häcken där den skulle stå.

allt går om man vill ^^

Dela detta:

* Inloggade just nu

607 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser