Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svullet bröst  (läst 5205 gånger)

Misonten

• Västergötland
Svullet bröst
« skrivet: 27 mar-11 kl 17:22 »
Har en (sabelpoot) höna som i veckan hade börjat plocka bort fjädrar på bröstet. Bara några få men så det syntes. Såg inget som var konstigt o hon var inte heller varm eller liknande. Men idag när jag kom ut hade hon som en stor svullnad på ena sidan av bröstet nästan lika stor som en golf boll. Den är hudfärgad men usch så stor!

Vad ska jag göra??!
« Senast ändrad: 27 mar-11 kl 17:50 av Misonten »
Mille Fleur, Silkeshöns, Araucana, några blandisar. Japansk jumbovaktel, Mignon samt 2 bondkatter. Bor tillsammans med sambo strax utanför Tidaholm

Jomark

• Västerbotten
SV: Svullet bröst (böld?)
« Svar #1 skrivet: 27 mar-11 kl 17:48 »
Det är inte krävan du ser då? När den är full med mat är det ju som en stor böld på sidan av bröstet.
Jag har inga speciella kunskaper, jag är bara passionerat nyfiken.

Misonten

• Västergötland
SV: Svullet bröst
« Svar #2 skrivet: 27 mar-11 kl 18:04 »
Jo nu när du sa det kollade jag i "Höns" boken. Det ser ut som att det är krävan, men den är väldigt stor på henne och som sagt hon har plockat bort en hel del fjädrar på svullnaden. Kan hon ätit något olämpligt?
Mille Fleur, Silkeshöns, Araucana, några blandisar. Japansk jumbovaktel, Mignon samt 2 bondkatter. Bor tillsammans med sambo strax utanför Tidaholm

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 27 mar-11 kl 18:07 »
Hon kan inte ha börjat plocka sig inför en kommande ruvning då?
3 barn, make, stor gård och Hedemorahöns, beviljad genbank 090814, 17 hönor och 4 tuppar =)

Misonten

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 27 mar-11 kl 18:09 »
Jag är ganska ny på höns så jag är inte säker. Men 2 av mina andra hönor har plockat av sig på magen, detta tolkar jag är för ruvningen. Men denna höna har börjat plocka precis under hakan o ner. Kan se om jag får till en bild...

Jomark

• Västerbotten
« Svar #5 skrivet: 27 mar-11 kl 18:13 »
Kan ju vara någon annan som plockar henne.
Min faverollehöna har fått sitt "skägg" plockat av någon. Dom är ju inte alltid trevliga mot varandra dessa fjäderbollar.
Jag har inga speciella kunskaper, jag är bara passionerat nyfiken.

Misonten

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 27 mar-11 kl 18:33 »
Här kommer bilder på hönapönan!

Misonten

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 27 mar-11 kl 18:34 »
...

Misonten

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 27 mar-11 kl 21:44 »
Ingen som har förslag på vad som hänt min lilla höna? Kanske dåliga bilder!

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #9 skrivet: 28 mar-11 kl 12:56 »
Det ser ju ut som krävan och visserligen brukar de väl plocka sig lite längre ner inför ruvning, men det är fortfarande min teori =)

Jag är väl dock inte den mest erfarna här på forumet efter endast två års hönshållning, så du får väl se om du får några andra kloka svar---- ;D
3 barn, make, stor gård och Hedemorahöns, beviljad genbank 090814, 17 hönor och 4 tuppar =)

Dela detta:

* Inloggade just nu

731 gäster, 2 användare
skogskälla, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser