Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Projekt - Fixa 30 kvm utrymme till värphönsen  (läst 3296 gånger)

fauve

• Gäst
Projekt - Fixa 30 kvm utrymme till värphönsen
« skrivet: 16 mar-11 kl 12:47 »
Japp, det ska jag roa mig med i vår.

Vår lagård är indelad i två rum. Ett stort (där jag har djuren nu) och ett mindre rum där ca 30 kvm kommer att bli hem för värphönsgruppen (fn 25 hönor) med direktutgång till utegård på baksidan lagårn.

Tänkte fota och dokumentera "spektaklet" allt eftersom tänkte jag. Har dock tjuvstartat lite med att riva upp gamla murkna brädor som ligger på delar av betonggolvet (fråga inte varför, de har legat där sedan innan vår tid på gården)

Har stolpat upp vad som behöver göras först inomhus i alla fall:

Inne
    • Ta bort de murkna brädorna
      Ta bort fårens foderbord
      Sätta upp värpreden
      Bygga långtråg
      Näta
      Göra en lämplig dörr
      Fixa nytt fönster
      Måla med ljus, lämplig lättrengjord färg
      Sätta upp sittpinnar

Ute
    • Dra bort en gammal lastbil
      Rensa bort vad än för elände som döljs i vegetationen  ::)
      Slå ner stolp
      Näta
      Bygga landgång med nätsida utåt från öppningen i hönsutrymmet och över dyngplattan

Ventilation i form av luftintag och utsugsfläkt med tillhörande central finns redan installerat.

Innegörat går ju som sagt att börja med redan nu, men utegörat måste jag vänta med till längre fram i vår med, men tanken är att när inneutrymmet är klart så ska de 25 värphönsen och deras tuppar flyttas in dit, så de hinner göra sig hemmastadda innan det är dags för utevistelse under dagtid.

Ett lite tidsödande projekt med andra ord, men ack så skönt det kommer att bli när det är klart  :)

Tallgrinden

• Uppland
      • Kladdnos kennel
    SV: Projekt - Fixa 30 kvm utrymme till värphönsen
    « Svar #1 skrivet: 17 mar-11 kl 07:20 »
    Ska bli intressant att följa detta.

Kommer och gluttar framåt sommaren.
    Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
      • Värmland
    « Svar #2 skrivet: 17 mar-11 kl 08:27 »
    Fast foderbordet kan väl användas till hönsen med?
    När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

fauve

• Gäst
    « Svar #3 skrivet: 17 mar-11 kl 08:42 »
    Det funderade jag på till en början, men det tar så pass mkt golvyta och står helt "fel" för att det ska bli smidigt att ha det kvar. Är inget större arbete med att ta bort det och det kommer att ge ett mer lättarbetat och bättre utrymme för fjäderbrudarna  :)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
      • Värmland
    « Svar #4 skrivet: 17 mar-11 kl 08:45 »
    Ah okej . Lycka till o kolla runt det finns ju massa smarta lösningar på allt härinne som man kan sno *S*
    När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
      • Skåne
      • Fru Laurin
    « Svar #5 skrivet: 17 mar-11 kl 09:05 »
    Kul  ;D En liten fundering bara...
    Citera
    Bygga långtråg

Har du tänkt att bygga långa tråg till foder? Min erfarenhet är att sprättsvinn blir mycket högre med långtråg och då trågen står på backen blir dom fulla med strö och är svåra att hålla rena. Antingen får man bygga med ben så att dom kommer upp vilket gör dem ännu mer klumpiga och svårhanterliga. Dessutom måste man nästan ha en sprättkant vilket gör dem väldigt svåra att tömma helt och rengöra. Jag har alltid haft höns som använder långtråg som sittpinnar och skiter i maten. Långtråg är en lösning som jag idag därför bara har kvar till riktigt små kycklingar

Jag skulle föreslå att du tog dig en funderare på att köpa foderautomater man hänger. Hönsen kan inte sprätta ut foder lika lätt och dom är inte i närheten så svåra att hantera och tvätta vid behov då man kan montera isär dem. Dessutom är dom inte "sitt och skit" vänliga  ;)

Jag har denna modell
    Mina äldsta foderautomater är en bra bit över 10 år. De börjar förvisso bli lite fula men funkar fortfarande kanon fint. Modellen finns i 5kg, 18kg och 40 kg. Om du skaffar dig två 18kg så kommer du bara behöva fylla på foder en gång i veckan. Smidigt.

För övrigt lycka till med bygget  ;D
    Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

fauve

• Gäst
    « Svar #6 skrivet: 17 mar-11 kl 09:14 »
    Förut när vi hade höns gjorde vi egna foderautomater i plåt, men jag tror inte de finns kvar numer. Kan hända att vi gör egna igen, men jag gillar fodertråg också. Bygger man dem på rätt sätt så blir det inte så mkt sprättande + att fördelen är att många kan äta samtidigt och det blir aldrig trängsel.

Det är något som kluras på och jag får se hur jag gör. Kanske slutar med att jag har både och  ;D

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
      • Skåne
      • Fru Laurin
    « Svar #7 skrivet: 17 mar-11 kl 09:43 »
    Förut när vi hade höns gjorde vi egna foderautomater i plåt, men jag tror inte de finns kvar numer. Kan hända att vi gör egna igen, men jag gillar fodertråg också. Bygger man dem på rätt sätt så blir det inte så mkt sprättande + att fördelen är att många kan äta samtidigt och det blir aldrig trängsel.

Det är något som kluras på och jag får se hur jag gör. Kanske slutar med att jag har både och  ;D
    Många kan äta samtidigt i ett runt hängande tråg också. Mina automater (5kg) har en omkrets på ca en meter och de större trågen är förmodligen lite större.
    Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

fauve

• Gäst
    « Svar #8 skrivet: 05 apr-11 kl 08:27 »
    Har varit total stiltje på detta, då min arma rygg strejkat men som det verkar får jag hit lite folk i slutet av veckan som får jobba, medan jag delegerar  ;D

Målning av väggar får dock dröja någon/några veckor till så att det hinner bli lite varmare. Förhoppningsvis kan dock hönsen flytta in i sin nya lya runt i kring påsk  :-[

Ska försöka fota allt eftersom arbetet fortskrider  ;)

Markus 98

• Västergötland
    « Svar #9 skrivet: 05 apr-11 kl 16:27 »

Hej hur varmt är det i rummet. I gamla ladugårdar kan det ibland bli riktigt kallt. 

fauve

• Gäst
    « Svar #10 skrivet: 06 apr-11 kl 10:20 »
    Just nu 5-8 plusgrader, så lite för kallt för målning tycker jag.

fauve

• Gäst
    « Svar #11 skrivet: 08 apr-11 kl 12:49 »
    I dag har det jobbats på under 2 timmar och nu har det hänt saker och ting vill jag lova  ;D

Från:

Till:

Nu närmast ska nya fönstret på plats, väggar ska målas, en dörr som är mellan de 2 rummen i lagårn ska nätas in, sittpinnar och värpreden ska upp. Sedan är lilla rummet klart och då återstår det bara att flytta damerna med tillhörande mat och vattenbyttor in dit :)
    « Senast ändrad: 08 apr-11 kl 12:56 av fauve »

Dela detta:

* Inloggade just nu

638 gäster, 1 användare
    simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
    /Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
    Logga in eller
    registrera dig.
     :)

* Nya annonser