Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Absolut värsta benkvalsterangrepp jag sett. :O  (läst 2623 gånger)

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
Absolut värsta benkvalsterangrepp jag sett. :O
« skrivet: 28 feb-11 kl 19:01 »
"Youtubade" runt och hittade denna. Enligt ägaren till tuppen så hade den lånat ut honom som avelstupp till en person och såhär såg tuppen ut när han fick den tillbaka.  :-X
This is how he was returned to me last week, with the worst case of crippling scaley leg mite I have ever seen - Kan bara hålla med...  :o  :o  :o Fötterna ser ut som...  :o  :o  :o

Scaley Leg Mite Mottled Serama Cockbird loaned to JW
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Absolut värsta benkvalsterangrepp jag sett. :O
« Svar #1 skrivet: 28 feb-11 kl 19:09 »
 :-X Stackars tupp  :'(
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Spindel

  • Inlägg: 623
    • Bohuslän
    • Helenas mignon
SV: Absolut värsta benkvalsterangrepp jag sett. :O
« Svar #2 skrivet: 28 feb-11 kl 19:19 »
Fy f.a.att inte människan som lånade han såg något måste va blind undrar hur hönorna ser ut då  :'(
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Torry

  • Inlägg: 931
SV: Absolut värsta benkvalsterangrepp jag sett. :O
« Svar #3 skrivet: 28 feb-11 kl 19:20 »
Oj oj!
Vill bara börja behandla nu!!!
Stackare  :'(
//Torry

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Absolut värsta benkvalsterangrepp jag sett. :O
« Svar #4 skrivet: 28 feb-11 kl 19:24 »
Enligt ägaren så ska den vara behandlad. 1 vecka senare efter mycket noggrann behandling så kunde tuppen stå upp och ta sig fram lite försiktigt, står också att han misstänker att tuppen kommer att förlora minst någon tå också då den ser "död" ut. =/
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

AnetteA

  • Inlägg: 363
    • Västergötland
    • Lantisarna
SV: Absolut värsta benkvalsterangrepp jag sett. :O
« Svar #5 skrivet: 01 mar-11 kl 22:44 »
Stackars, stackars tupp... Dumma, dumma kräk till människa.  >:( Inte att man kan missa det där på grund av bristande kunskap direkt... man kan inte bli hemmablind till den grad ens.  :(
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

Hönsakadurra

  • Inlägg: 680
  • Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
SV: Absolut värsta benkvalsterangrepp jag sett. :O
« Svar #6 skrivet: 02 mar-11 kl 09:38 »
Man kan undra hur länge han haft tuppen utlånad för ett sånt angrepp tar relativt lång tid att utveckla.
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Absolut värsta benkvalsterangrepp jag sett. :O
« Svar #7 skrivet: 02 mar-11 kl 09:44 »
Men herregud, vad är detta?
Benkvalster ??? hur blir det så, detta måste väl ha pågått i "hundra år" för att se ut så här?
Hönsen måste väl också vara angripina ???
Hur får man in sådan smitta ???
Hur blir man av med den? Virkon S? Eller?

Hönsakadurra

  • Inlägg: 680
  • Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
SV: Absolut värsta benkvalsterangrepp jag sett. :O
« Svar #8 skrivet: 02 mar-11 kl 09:49 »
Nja, hundra år tar det väl inte men det tar väl ett tag.
Smittar, javisst gör det det.
Man får in det om man tex köper in djur som är smittade och det behöver inte vara såhär uppenbart.
Det finns massor av olika råd och tips hur man blir av med det, lättast är att söka bland trådarna här om benkvalster så hittar du massor.
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

392 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser