Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Uppätna fruktträd  (läst 11242 gånger)

Träsktrollet

• -
SV: Uppätna fruktträd
« Svar #20 skrivet: 02 jul-11 kl 16:08 »
Lånar tråden lite om det går bra :)

Vad gör man och det skulle bli gnagt nere på stammen, ska man "skydda" det på något sätt - tex smörja eller liknande?
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

Tännlappen

• -
« Svar #21 skrivet: 02 jul-11 kl 17:30 »
Lånar tråden lite om det går bra :)

Vad gör man och det skulle bli gnagt nere på stammen, ska man "skydda" det på något sätt - tex smörja eller liknande?
Finns olika uppfattningar om att skydda,men jag tog vanlig taktjära eller asfaltsklister på stora kräftsår,blev inte sämre vad jag kunde se  ::) .

Huggorm

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 02 jul-11 kl 18:23 »
Som sagt, det finns olika uppfattningar. Förr användes alla möjliga sorts kemikalier, medan duktiga arborister idag är mycket mera restriktiva. Träden är skapta för att själv läka sina sår, och täcker man över med konstiga medel kan man lätt stänga in svampsporer och annat som får en bra, skyddad miljö att växa i.

Träsktrollet

• -
« Svar #23 skrivet: 02 jul-11 kl 23:20 »
Så då kan man bara låta det vara...
Har läst i beskärnings böcker att man ska pensla på svampdödande medel, har dock ingen aning om vad de menar med det?
Har hönsraserna:

Tännlappen

• -
« Svar #24 skrivet: 03 jul-11 kl 10:40 »
Gissningsvis menas något medel som innehåller koppar.  :)

Huggorm

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 03 jul-11 kl 19:41 »
Atamon finns det vissa som använder mot svamp. Men det viktigaste är att det får torka ut. Värst är det med en skada i stammen som det rinner in vatten i och blir stående. Då har man snart ett ihåligt träd, vilket visserligen glädjer både insekter och fåglar.

sari358

• Jämtland
« Svar #26 skrivet: 03 jul-11 kl 19:53 »
Var många år sedan på en beskärningskurs...
 Trädgårdsmästaren avrådde att använda "smörjor" på grenstumparna. Om man inte kan måla på på sekunden, kan man stänga in alla otrevligheter istället att skydda mot dem...

Träsktrollet

• -
« Svar #27 skrivet: 03 jul-11 kl 21:57 »
Ja det låter logiskt att man kapslar in diverse otrevligheter om man täcket gnagskador m,m
Då får jag hoppas att mitt eget äppelträd kan komma igen och kanske bli en fin äppelbuske ;)
Det är nämligen gnagt, tragiskt nog, nästan 2/3 runt stammen nere precis över ympningen.
Jag hade gnagskydd men de tog sig innanför det...  :-\
Men det kommer nya skott och jag funderade på att spara en som växer ganska rakt upp och försöka göra ett nytt träd :)
Har hönsraserna:

Dela detta:

* Inloggade just nu

718 gäster, 2 användare
Utpost, Marv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser