Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inkomst på grönsaker  (läst 30849 gånger)

louise

• Gäst
SV: Inkomst på grönsaker
« Svar #40 skrivet: 21 feb-11 kl 11:56 »
Jag har hört att jättemånga jordgubbsodlare lagt ner sista åren, nån som vet om det stämmer och varför isåfall?

Å så har jag hört att självplock generellt också är "ute", nån som vet mer om det?

Å nu spårar den här tråden ur å blir en bärtråd;)

tench

• -
    • Solrot
« Svar #41 skrivet: 21 feb-11 kl 12:07 »
Äh, bär som grönsaker. Självförsörjning i all ära, men vill man ägna all sin tid åt odling och hjälpa till att hålla landskapen öppna så kan man inte leva på luft, även fast många vill tro det.
Har också hört det där om om att självplock skulle vara ute. Men jag vet inte riktigt. På ett självplock här i närheten av Stockholm (~10 mil ifrån centrala delarna) är det kö vid premiären.
Jag kan tänka mig att just jordgubbar är knöligt för att de lätt drabbas av sjukdomar och att det blir mycket arbete med ogräsrensning.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

louise

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 21 feb-11 kl 14:00 »
Varför pratar du om leva på luft och självförsörjning? Tråden handlar om lönsamhet vid försäljning, inte gratisjobb för att få egen mat på bordet.

tench

• -
    • Solrot
« Svar #43 skrivet: 21 feb-11 kl 14:15 »
Det var väl mer en reflektion, eftersom det här forumet handlar om självförsörjning. Sen kan jag tycka att självförsörjning i mångt och mycket även kan handla om att skapa sin egen inkomst och verklighet. Jag ber om ursäkt ifall du känner att jag hijackade din tråd  :o
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Existens?

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 21 feb-11 kl 14:18 »
Självplocket är väl lite av en generationsfråga. Den nya tidens människor som hastar fram mellan allting, och helst köper färdiglagad mat, när ska dom hinna krypa runt och plocka bär?
Och även jag, om jag skulle åka och plocka, så vill jag ha bra betalt för det, jag betalar ju alltså inga fantasipriset för självplockade jordgubbar. 7-8 kr/L.., lite mer om det är eko, sen tycker jag likaväl jag kan köpa färdigplockade.

För dom som plockar med anställd personal, så är det ju en rätt stor apparat att dra igång för att hinna få ut färska bär varje morgon till butikerna. Och odlarna här berättar ständigt hur hopplöst det är med skolungdomar som plockare, dom håller på nån vecka och sen kommer dom inte mer.

louise

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 21 feb-11 kl 18:07 »
Dagens research har gett att de stressade människorna idag visst det självplockar, men inte för att få saker billigt utan för att få en utflykt. Och på nivåerna från förr ligger inte självplocken, men inte alls en omöjlig idé.

Vad Ex har lust att betala vet jag itne om det är så intressant, eftersom hans å kraftigt avviker från alla andra kunder. Kg-priserna på jordgubbsplock ligger mellan 25- och 38 kr i Stockholmsområdet. Nu räknade Ex i liter, så det blir ju jävligt knepigt att översätta, men om jag fattat rätt så vill Ex ge 4 kr kilot?
« Senast ändrad: 21 feb-11 kl 18:11 av Stabon »

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #46 skrivet: 21 feb-11 kl 20:20 »
Av egen erfarenhet vet jag att efterfrågan på jordgubbssjälvplocknig är stor i mina trakter. Eko-jordgubbar är tydligen jättesvårt, men jag vet en självplocksodling i Hyssna som har det (inte KRAV men iaf utan besprutning) och jag pratade med dem förra året så sa de att det inte alls var omöjligt att odla utan gifter.

Sen var det helt slutplockat på alla odlingarna här i närheten i somras.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

louise

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 21 feb-11 kl 20:51 »
Härligt! Vad tar de för priser?

Men undra om inte "dina trakter" ligger jävligt bra till, med 2-3 städer. Eller hur stort område tänker du?

Just nu tänker jag att det enda rimliga är att starta självplock av några olika grejer hos mig, men jag bor ju alltid lite off. Å andra sidan pratade jag med en idag som hade många kunder som åkte 15 mil enkel resa.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #48 skrivet: 21 feb-11 kl 20:56 »
Härligt! Vad tar de för priser?

Men undra om inte "dina trakter" ligger jävligt bra till, med 2-3 städer. Eller hur stort område tänker du?

Just nu tänker jag att det enda rimliga är att starta självplock av några olika grejer hos mig, men jag bor ju alltid lite off. Å andra sidan pratade jag med en idag som hade många kunder som åkte 15 mil enkel resa.

Men du bor ju ändå rätt så strategiskt till jämte en hyfsat stor väg, jag bor ju lite mer utanför fast närmare "stan". 32 kr per kilo tog de nästan hela säsongen förra året, jag räknar att det går 2 liter på 1 kg.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

louise

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 21 feb-11 kl 20:59 »
Bra bra:-) Jo, min väg är bra. Frågan är hur många som kör på den. Men, än så länge är jag hoppfull. Det är bara den där jävla bevattningen som ska lösas.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #50 skrivet: 21 feb-11 kl 21:09 »
En liter jordgubbar är ett halvt kilo, så det skulle isåfall bli 14-16 kr/kilot som Existens vill betala.

Priset hade linda hunnit svara på redan (vi plockar på samma ställen.. ;)) Nu var det en väldigt kort säsong förra året.  De år det är lite längre säsong så går priset ner mot 20-25 kr/kilot.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

louise

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 21 feb-11 kl 21:29 »
Nu är det här jävligt rörigt. Linda säger  32 kr/kg, men Mille säger att hon inte säger det, utan 16 kr.
« Senast ändrad: 21 feb-11 kl 21:32 av Stabon »

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #52 skrivet: 21 feb-11 kl 22:00 »
Nu är det här jävligt rörigt. Linda säger  32 kr/kg, men Mille säger att hon inte säger det, utan 16 kr.

Ursäkta att jag rör till det... :) Nytt försök.

Existens ville betala 7-8 kr/litern. Det blir 14-16 kr/kilot.

Där vi plockar, bondelinda och jag, så tog de förra året 32 kr/kg. Nu var förra året en kort säsong och de hade i princip samma pris hela tiden. Andra år, då säsongen är längre, sjunker priset ner emot 20-25 kr/kg mot slutet av säsongen!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

louise

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 21 feb-11 kl 23:16 »
Puh. Är det med eller utan moms ni räknar då?

trädman

« Svar #54 skrivet: 21 feb-11 kl 23:34 »
Om du ska börja odla "avancerade" växter, exempelvis frilandsgrönsaker, jordgubbar etc tror jag inte det är någon panik att ordna bevattningen till denna säsong. Vad jag kan förstå av dina tidigare odlingstrådar är din mark sannolikt allt annat än ogräsfri. Har du rotogräs behöver du nog någon säsong för att ta ner ogrästrycket till en rimlig nivå om du inte ska rensa ihjäl dig (fysiskt eller ekonomiskt). Jag har bara sett halvskalig frilandsodling av ekogrönsaker från sidan, men det är inte så enkelt att hantera ogräsen, även om man flammar, radhackar, harvar osv. I synnerhet inte om det finns mycket rotogräs och ogräsfrö från start, vilket det fanns i det fall jag sett på närmare håll.

louise

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 22 feb-11 kl 00:32 »
var i gamla trådar står att jag har mycket flerårigt ogräs?

Existens?

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 22 feb-11 kl 07:54 »
Dagens research har gett att de stressade människorna idag visst det självplockar, men inte för att få saker billigt utan för att få en utflykt. Och på nivåerna från förr ligger inte självplocken, men inte alls en omöjlig idé.

Vad Ex har lust att betala vet jag itne om det är så intressant, eftersom hans å kraftigt avviker från alla andra kunder. Kg-priserna på jordgubbsplock ligger mellan 25- och 38 kr i Stockholmsområdet. Nu räknade Ex i liter, så det blir ju jävligt knepigt att översätta, men om jag fattat rätt så vill Ex ge 4 kr kilot?

Det är möjligt att min syn inte är intressant, men å andra sidan så kanske jag är den som trots allt har erfarenhet av kommersiell odling. Och såvitt jag vet bor vi inte i Stockholmsområdet, så vad det kostar där är ju om möjligt ännu mindre intressant.
Och jag kanske tog i lite, men 10 kr/litern, dvs 20 kr/kg, tycker jag är ett rimligt pris för självplock.  Alla priser med moms.
Det är alltid trevligt att säga att man tar si och så mycket för sina grejer, men det ska sälja också.

Jordgubbar ger runt 15 000 liter per hektar vid självplock, om odlingen är skött. Detta ska plockas under 4 veckor. Då duger det inte att det kommer en och annan som är villiga att betala ett högt pris och plockar några enstaka liter. Då ser man gärna de kunder som kommer med 10-liters hinkar och verkligen får med sig lite.

Många självplock läggs ner, *för liten efterfrågan* anges som orsak. Då måste man vara självkritisk och fråga sig varför efterfrågan är för dålig?  Är jag dålig säljare? Äckliga bär? För högt pris? Tokigt läge? Eller vad? 

Så länge en odling inte är Krav-certifierad så ser jag ingen anledning att betala mycket extra för att de säger att det är obesprutat. 
Jag körde själv den varianten, och det var inte så stor uppoffring, för det man menar är oftast att man inte sprutar mot mjöldagg eller gråmögel under pågående skörd. Det kan man ju annars göra i vanlig odling, man sprutar på natten och plockar gubbar dan därpå. Jag var öppen med att det var så, och folk var glada för det.

Däremot kunde jag ju rensa åkern från kvickrot med Roundup innan planteringen, och eventuellt nånting på hösten mot övriga ogräs.  Men, det dräller inte direkt av godkända ogräsmedel i jordgubbsodling, och dom som finns kostar därefter, så det är inte enbart en besparing att spruta ogräs kemiskt.

Allt sånt går ju bort i en krav-odling, och dessutom tillkommer certifieringarna, så då är det lite annorlunda och man behöver en betydligt mer genomtänkt ogrässtrategi.  Dock är ju eu-stöden för ekologiska bär rätt frikostiga.

Till Trädman : Jag håller med dig på varenda punkt vad gäller ogräsen i odlingarna, oavsett hos vem dom ligger. Men jag vet också att det är meningslöst att i förväg försöka tala om för någon hur kämpigt det är. Det ser man först efter egen erfarenhet.

Jan lindgren

« Svar #57 skrivet: 22 feb-11 kl 09:41 »
Hej!
Min kompis började med självplockning för många år sedan. Självplockningen har succesivt minskat och det som ger pengar idag är serveringen och försäljning av upplevelser. Folk kommer och plockar några kilo och sedan äter de för flera hundra kronor eller dricker en kopp kaffe med våffla för 40 kronor. Självplocket är nödvändigt som attraktion men ger ingen vinst. Bussresor som ska titta på omgivningarna och planteringarna och därefter äta är lönsamma. Lunch för 50 pers ger en hyfsad vinst. Någon enstaka gång är det jag som är en av attraktionerna.
MVH
Jan

Znibban

• Skåne
« Svar #58 skrivet: 22 feb-11 kl 09:52 »
Hej!
Min kompis började med självplockning för många år sedan. Självplockningen har succesivt minskat och det som ger pengar idag är serveringen och försäljning av upplevelser. Folk kommer och plockar några kilo och sedan äter de för flera hundra kronor eller dricker en kopp kaffe med våffla för 40 kronor. Självplocket är nödvändigt som attraktion men ger ingen vinst. Bussresor som ska titta på omgivningarna och planteringarna och därefter äta är lönsamma. Lunch för 50 pers ger en hyfsad vinst. Någon enstaka gång är det jag som är en av attraktionerna.
MVH
Jan

Låter ju trevligt men hur många personal behöver man för att laga och servera 50 personer på lunch? Vad gör de när man inte har bokningar/beställningar.
Det är säkert tidens melodi men det är inte helt enkelt att genomföra. Det ska ju till en hel del tillsstånd och godkännande, handikapptoaletter.....

Existens?

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 22 feb-11 kl 10:27 »
Ja, Lrf vurmar ju så för att man ska satsa på allehanda upplevelser och hyra ut hus eller bygga en hinderbana..

Jag tror inte ett smack på det där. Det kan gå någorlunda så länge nån enstaka håller på med det.. ska många göra samma sak, så blir det ju ingen upplevelse längre.

Nej, har man mark, så ska man försöka ta fram en produkt som behövs, och äts.. då går det hela tiden åt och behövs nytt och man kan ha en stabil inkomst året runt.  Att man sen kan ha en liten kaffestuga vid sidan av självplocken där man severar jordgubbstårta och kaffe, är ju naturligtvis bra, men inget som man kommer att kunna leva uthålligt på.

Jag minns när jag var i luven på kommunen här och jag råkade nämna för miljöinspektören att jag skulle börja med jordgubbar.. Då började han genast stamma om tillstånd och jag sa att jordgubbsodling, det har du inget att göra med. -Nej, men sätter du upp en kaffestuga, då ska jag hit, glöm inte det, var svaret..

Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 2 användare
Tomas2015, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser