Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  pris på lamm/fårkött  (läst 38967 gånger)

esten

• -
SV: pris på lamm/fårkött
« Svar #20 skrivet: 16 feb-11 kl 19:15 »
Hur många kilon blir det då av en sån tacka ?

Här får man 2000 kronor på slakteri för en sån gammtacka . Bara som jämförelse .
2000 ca 120 euro ung 1500-1700 svenska kronor ( tror jag det blir )

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #21 skrivet: 16 feb-11 kl 19:32 »
Hur många kilon blir det då av en sån tacka ?

Här får man 2000 kronor på slakteri för en sån gammtacka . Bara som jämförelse .
2000 ca 120 euro ung 1500-1700 svenska kronor ( tror jag det blir )

:o :o Tror jag ska börja exportera! Fast 120 euro är strax över 1000 svenska kronor.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

esten

• -
« Svar #22 skrivet: 16 feb-11 kl 19:49 »
Tog fram kalkylatorn .
2000 estniska kronor är 127.82 euro

vallhunden

• Västergötland
« Svar #23 skrivet: 16 feb-11 kl 19:52 »
1200:- är ändå 10 ggr mer än vad vi får!!!
Jag fick minus 26:- för en tacka en gång, (nyavskild och utsugen )
Jag ringde och frågade om de nu skulle skicka mig en räkning på pengarna, eller hur det skulle bli?!
De sa att de hade en "fond" som kom in och tog "förlusten"
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #24 skrivet: 16 feb-11 kl 20:19 »
Jag har inga får själv ännu men när jag köpt kött för:
40-50 kr i butik, färdigstyckat, färskt, svenskt helt lam som smakade skit.
500 kr för ett gammalt lamm/tacka på 27 kilo.
375 kr för ett nödslaktat lamm på 15 kilo.
I de sista fallen har jag gjort all styckning själv.

Vad vill jag säga med det, jo:
Det gäller nog att hålla sig nära en storstad där det finns hugade spekulanter som är villiga att lätta på lädret.
När jag väl skaffat får förväntar jag mig att få mellan 500 och 1000 kr per lamm, grovstyckat.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #25 skrivet: 16 feb-11 kl 20:49 »
Jag har inga får själv ännu men när jag köpt kött för:
40-50 kr i butik, färdigstyckat, färskt, svenskt helt lam som smakade skit.
500 kr för ett gammalt lamm/tacka på 27 kilo.
375 kr för ett nödslaktat lamm på 15 kilo.
I de sista fallen har jag gjort all styckning själv.

Vad vill jag säga med det, jo:
Det gäller nog att hålla sig nära en storstad där det finns hugade spekulanter som är villiga att lätta på lädret.
När jag väl skaffat får förväntar jag mig att få mellan 500 och 1000 kr per lamm, grovstyckat.

Tänker du dig hemmaslaktat då eller? För kostnaden att slakta ligger väl på ca 300 kr plus transport till och från slakteriet...
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #26 skrivet: 16 feb-11 kl 21:58 »
Tyvärr är det väll så att köparen inte bryr sig om om det är jag eller en gubbe på Farmek som slaktat djuret.
Med andra ord, blir inte mer värt för det.
Möjligtvis tänker jag att hemslaktat är lite mer värt för att slippa transporter och eventuellt dålig hantering/stress i samband med avlivningen.

Nu är det väll kanske lite annorlunda här på ön jämfört med fastlandet när det går 13 lamm på dussinet och lammgårdarna ligger tätt här på norra delen.

Att få 100 kr per kilo som vissa verkar kunna ta, får man nog bara om man säljer till sommargäster.

Högsta avräkningspriset på lamm brukar ligga någonstans kring 40 kr per kilo så 1000kr för 15 kilo grovstyckat är nog ganska rimligt.

Kostnaden för slakt på Scan ligger nog till och med lite högre än 300 tror jag.
I mina beräkningar så hoppas jag på att tjäna 500kr eller mer på skinnet också.

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #27 skrivet: 16 feb-11 kl 22:00 »
Tyvärr är det väll så att köparen inte bryr sig om om det är jag eller en gubbe på Farmek som slaktat djuret.
Med andra ord, blir inte mer värt för det.
Möjligtvis tänker jag att hemslaktat är lite mer värt för att slippa transporter och eventuellt dålig hantering/stress i samband med avlivningen.

Nu är det väll kanske lite annorlunda här på ön jämfört med fastlandet när det går 13 lamm på dussinet och lammgårdarna ligger tätt här på norra delen.

Att få 100 kr per kilo som vissa verkar kunna ta, får man nog bara om man säljer till sommargäster.

Högsta avräkningspriset på lamm brukar ligga någonstans kring 40 kr per kilo så 1000kr för 15 kilo grovstyckat är nog ganska rimligt.

Kostnaden för slakt på Scan ligger nog till och med lite högre än 300 tror jag.
I mina beräkningar så hoppas jag på att tjäna 500kr eller mer på skinnet också.

Fast de som försöker göra nån slags lönsamhet på att sälja kött bryr sig faktiskt om när grannen säljer hemslaktat som faktiskt inte är tillåtet enl lag... lite svårt att få sålt för 100kr per kg (vitt och enligt alla lagar) när grannen säljer för 40 kr per kg..
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #28 skrivet: 16 feb-11 kl 22:08 »
Hmm, nu är det väl inte bara fårfärs i lådorna....? Vi har ingen färs alls i våra lådor, utan finstyckat lamm. Skulle vi ha färs med så skulle vi höja priset eftersom det blir dyrare på slakteriet.

Och jag köper köttlåda från mille utan att klaga på priset ett enda dugg. Gott kött och bra uppfött - jag har inga problem att betala för det. Då äter jag hellre lite mindre, men bra kött.

Färs är ju för övrigt en bagatell att mala själv, bara onödigt att få färdigmald tycker jag.

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #29 skrivet: 16 feb-11 kl 22:25 »
Fast de som försöker göra nån slags lönsamhet på att sälja kött bryr sig faktiskt om när grannen säljer hemslaktat som faktiskt inte är tillåtet enl lag... lite svårt att få sålt för 100kr per kg (vitt och enligt alla lagar) när grannen säljer för 40 kr per kg..

Tror vi lever i lite olika världar.
Jag håller absolut med dig, inte heller är det fel att få ordentligt betalt för sitt arbete.
Dock så är det som så att jag till skillnad från dig kan räkna ihop kanske 3000 lamm på 2,5 mils omkrets och då bor jag ändå bredvid havet.
(efter lammning blir det ytterligare kanske 4500 lammungar, jag gör ett överslag på tackorna)
Tillgång och efterfrågan.

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #30 skrivet: 16 feb-11 kl 22:27 »
Men varför föder du upp lamm då? Om det redan finns så många, finns det inget annat djurslag? Bara nyfiken ;)

hustran

« Svar #31 skrivet: 16 feb-11 kl 22:54 »
Att vi tagit endast 50kr.kg för "gammtackor" är för att de slaktas på hösten och har de gått gall eller lammen av ngn. anledning dött så är de väldigt feta.De finns i vår bekantskapskrets härliga typer som inte räds lite fett att "skala av" till fåglar alt. äta själva eller ge hunden. Vi fick heller inte betalt alls från slakteriet så vad göra. De kan väga ca. 20 kg. och är ett utmärkt kött. Konstigt att inte det eftertraktas mer.

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #32 skrivet: 16 feb-11 kl 23:24 »
Jag har inte börjat ännu, har lagt in om ett arrende som jag har fått (3 Ha (2,4 Ha impedement resten skog), med bland annat två åar som är isfria på vintern).
Ska ordna med pappren för arrendet, få prodplats nummer och sen sätta stängsel innan djuren kommer.

Varför lamm, jo jag har hållit på med andra djur (i ganska begränsad utsträckning dock) som antingen bits och sparkas, dvs hästar, eller som kräver orimligt mycket skötsel, skapar en vansinnigt massa blöt dynga och som är omöjliga att hålla i liten skala, m.a.o. kor.
Lamm är väldigt trevliga djur i jämförelse och jag har fått en del skolning av en bekant som har två gårdar med lamm.
Erfarenheten därifrån gör att jag gärna vill ha egna.

Tillgänglig plats och kvalitén på betet gör att bara lamm eller möjligtvis getter (som jag knappt sett annat än på TV) fungerar.

Jag har tänkt mig 10 tackor och framför allt ska jag ha dem för husbehov, överskottet får gå till vänner och bekanta, dvs dom som inte redan köper an ngn bonde.

Genom att hålla mig med egna lamm så kan jag hålla uppfödningen så som jag själv vill ha den, minimum av antibiotika, naturbete (utegång, ingen installning), mindre kraftfoder=mindre fett=bättre men mindre kött, slakta när jag behöver mat och inte först när lammet väger 22kg, osv.

Hemslakt, dvs ingen stress hos djuren vid slakt (iofs så gäller ju det även om jag köper av en bonde i krokarna)

Utegångslamm är dessutom relativt anspråkslösa när det gäller hus, en ligghall räcker och den slår man enkelt upp.

Dessutom har jag möjlighet att skaffa lammen till ett överkomligt pris för närvarande, berättar dock inte varför här, så det talar ju naturligtvis också för det.

Sen finns det två mindre avgörande anledningar vilken den ena är att marken som lammen ska beta på är i skogen här strax intill vilket känns som det skapar lite mer liv åt en i övrigt ganska tråkig och homogen tallskog samt att jag vill att barn ska få växa upp nära djur, något som åtminstone jag tror är sunt och positivt.

Sen vill jag ha höns, och kanske kaniner men det är ju en annan femma.

Har klurat lite igen på mängden lamm här omkring och om man räknar in hela Fårö, vilket är ungefär 3,5 mil till nordersta delen härifrån så räcker nog inte 3000 på långa vägar.
Det finns fler kor än människor på Gotland och det torde vara långt mycket fler lamm.
Säg att det i alla fall finns 10.000 lamm från Tingstäde och norr ut.

Pozzo

• Dalarna
« Svar #33 skrivet: 16 feb-11 kl 23:57 »
Jag startade upp under fjolåret med tio tackor och sålde alla baggarna som kom i våras. Mellan 16-23 kilo slaktad vikt. Eftersom jag tänker mig att delvis leva på detta och tänker mig i första hand privata kunder tyckte jag att det var viktigt att hitta en prisnivå som jag kan höja något från utan att tappa kunder.

Jag har legat på 95 kr/kilo. Styckat enl. önskemål delvis en del färs av slaksidor o.dyl. ville de ha.
Något mindre än en hundring per kilo kan man inte ta, då är man egentligen ute och cyklar prismässigt. Om man nu inte säljer det privat på Gotland, för där går det nog inte att värja sig mot konkurrensen.

Jag har en gård ca fyra mil från mig som säljer för 50kr/kilo. Snacka om att de sabbar för en annan. De säljer bara för att få ihop det, pengarna tar de in på hästarna istället.

Jag är KRAV-godkänd och har Gotlandsfår.
"E fango e il mondo" - Och dy är världen,
Giacomo Leopardi - Ur "Canti" 1831

Tord_Lj

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 17 feb-11 kl 10:42 »
Läser med intresse eftersom jag skall satsa på en liten flock med Gutar, är det tänkt iaf.
Har haft 3-8 djur sedan 2005 som hjälpt mig att återta inägomarken samt röja efter Gudrun i skogen.

Nåväl, kalkylerar med att skicka 6-8 lamm till slakteri med återtag på kött & fäll.
Köttet går direkt till lokal chark (obruten kyltransport-kedja) som styckar och säljer enl kunders önskemål. Fäll körs till tex Tranås.

Detta är ett helt lagligt förfaringssätt men regelmässigt väldigt kostnadsdrivet och därför blir kgpris högt i små volymer, allt enligt den Svenska-modellen för småföretagsamhet.

Jag kan inte acceptera att konkurrera med någon svartslaktare som tar 30-50 kr/kg, då är det ingen idé att starta en gång. Hur skall man förhålla sig då till dem, snällt tala dem till rätta eller ange dem? Det är ett klassiskt problem som uppstår då de som skriver reglerna hamnar för långt ifrån verkligheten och skapar ett kontraproduktivt regelverk. Visst blir det bra djurskydd men ingen kan efterleva det (i småskalig form utan mass-/skalproduktion) eller som någon sa "operationen var lyckad men patienten dog".

Så frågan är; angivare eller lägga ner...

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #35 skrivet: 17 feb-11 kl 11:45 »
Visst blir det bra djurskydd men ingen kan efterleva det (i småskalig form utan mass-/skalproduktion) eller som någon sa "operationen var lyckad men patienten dog".
Dumheter. Djurskyddet är inte problemet, de som slaktar själv hemma, antingen lagligt till bara sig själv eller som olagligen säljer ett fåtal djur till vänner och bekanta bryter inte mot några som helst djurskyddsregler. Inte heller tror jag att de vill bryta mot djurskyddsreglerna, tvärt om är de noga med att djuren ska ha haft det bra.

Att djuren ska slaktas utan transporter och stress är huvudanledningen till att jag håller djur för självhushållning. Och jag följer definitivt djurskyddsreglerna, mina djur har väsentligt större plats än reglerna föreskriver och får röra sig ute över stora områden (utom kaninerna, det går inte att lösa praktiskt. De får dock så varierad kost som möjligt, färskt grönt skördas dagligen under säsong.)

Det som man bryter mot när man säljer hemslaktade djur är livsmedelshygienlagarna, och det är dem det är fel på. Om man fick lov att slakta småskaligt, med utbildning och vettig hygien såklart, men utan att behöva ha löjligt dyra lokaler och betala för diverse inspektioner, fettavskiljning till överdrift osv, så hade man kunnat leva på småskalig köttproduktion, så som man kan i många andra länder i EU. Då kunde vi få en levande landsbyggd, där småbruk faktiskt lönade sig, även om man kanske inte kunde arbeta heltid med dem. Så slapp alla med små gårdar vara månskensbönder, de kunde vara deltidsbönder istället och inte arbeta ihjäl sig.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #36 skrivet: 17 feb-11 kl 12:17 »
En som slaktar och säljer svart bryter ju också mot skattereglerna vi har här i landet.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #37 skrivet: 17 feb-11 kl 12:22 »
upp till en omsätting på ett basbelopp får man ha utan att vara skatepliktig (räknas som hobby) så allt är inte svart som ser svart ut .
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Tord_Lj

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 17 feb-11 kl 18:28 »
Dumheter...

Jag menar som så att finns det inte pengar i det hela så är det svårt att hålla bra miljö för djuren annat än som hobby. Missförstå mig inte, bra djurskydd är aldrig fel utan borde vara självklart men många regler driver kostnader och ger inte per automatik bättre skydd.

Sen ser jag regelverken som en helhet där den ena påverkar det andra sen kan man kalla det för djurskydd, livsmedel, farligt avfall eller annat.
Summan av kardemumman blir att man måste ha (minst?) dubbelt betalt mot den som säljer hemslaktat "rätt av" och då blir skillnaden för stor iaf för mig.

Fast vi är nog inte så oense ändå. När jag läst ditt inlägg några gånger så verkar vi vara lite överens i det stora hela?

Så det lutar åt att jag anpassar mängden djur till vad jag vi själva förbrukar samt hur mycket hjälp med skogsskötseln det behövs.

Får hitta nåt annat att dryga ut inkomsterna med.
« Senast ändrad: 17 feb-11 kl 18:35 av Ullaredsgården »

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #39 skrivet: 17 feb-11 kl 18:45 »
Får hitta nåt annat att dryga ut inkomsterna med.

Nu är det ju inte så att skatteverket säger nej om du vill skatta för inkomsten av hemslaktat.
Även om reglerna inte passar småskalig produktion så måste man inte vara rakt igenom olaglig  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

463 gäster, 1 användare
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser