Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hönshus och -gård  (läst 4890 gånger)

manna

• -
hönshus och -gård
« skrivet: 27 feb-04 kl 09:23 »
Agne och fruarna Agda, Beda, Britta och Bojan ska förhoppningsvis få ett nytt fint hus innan hösten. Hur har ni planerat hönsens bostad? Low-tech, "hönor klarar sig i en pappkartong", eller high-tech, "klart fåglarna ska ha golvvärme!"?

Nuvarande standard i hönshuset är inte alls hög; hönsen bor i en gammal oisolerad äckelfriggebod. De klagar inte, men strö och halm blir blött på vintern och klibbar fast på fåglarnas fötter. Det gillar jag inte, mina djur ska ha rena fossingar!! ;D Mat- och vattenserveringen är oxå bristfällig. Var hittar jag bra attiraljer för dylikt, utformade på sådant vis att man i möjligaste mån undviker höns I maten/vattnet?

En hönsgård vore inte heller fel. Nu travar fåglarna omkring i det s k trädgårdslandet, en inte optimal lösning enär jag planerar att faktiskt ta tillbaka herraväldet från ogräset och odla mig en och annan morot. Hur hägnar man in höns? Nät, staket, armeringsgaller, strömtråd? Behöver de sol/regntak över en del av gården?

Svejs!
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Anna N

Re:hönshus och -gård
« Svar #1 skrivet: 27 feb-04 kl 09:46 »
Om du inte ska ha ett stort trädgårdsland kan det vara enklare och billigare att hägna in landet och låta hönsen gå lösa. Då kan dom hjälpa till i kampen mot ogräset.
Föreslår Anna som för en ojämn kamp mot hönsens krafsande i trädgården för att det är så trevligt med frigående höns.

Anna

• -
« Svar #2 skrivet: 28 feb-04 kl 11:43 »
Hej!
Vad gäller mat och vattenautomater så finns de att köpa på granngården i olika storlekar och varianter och på Högberga ab som säljer det mesta till höns. Deras hemsida finns som länk på mittsverigeklubbens hemsida www.mittsverige.com
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Camilla

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 28 feb-04 kl 12:59 »
 :o Oj! En hel tråd full av "Annor"! Får man vara med även om man bara heter Anna i andranamn?  ;D

Här hos mig bor hönsen ganska "low-tech", vi inredde ca 1/3 av uthuset (tegelbygge med gjutet golv och plåttak, stora enkelfönster) åt hönsen och ankorna. Kaninerna bor i en annan del.
Vi gjorde helt enkelt en avdelning med låga väggar - i stil med en hästbox fast lägre - och satte nät ovanför ända upp till taket (åsbohöns flyger!). Att det blev nät+brädor och inte hela träväggar beror helt enkelt på att trädgården var full av gammalt nät när vi flyttade in och brädorna är bitar av gamla golvbrädor från boningshuset som gick att använda när vi brutit upp ett fuktskadat golv. (visst låter det skruttigt, men det blev faktiskt riktigt bra!)

Själva inredningen är också hembyggen, mest av rivningsmaterial från renoveringen av boningshuset. En praktisk sak är "gödselbingen" under hönsens nattpinnar. Det behövs inte göras rent alls ofta på golvet om man har en sådan. Vår byggde vi helt enkelt av några konsoler fästa i väggen och en masonitskiva lagd på dem. Visserligen buktar masoniten efter ett tag, men lämpligen byter man den varje år när det är dags för storstädning.  Som sittpinnar har vi (hönsen...) enestörar utan bark. Dom är släta och går att olja in med linolja, som kväver en del kvalster och andra kryp.

Jag har en särskild "värpavdelning" i hönshuset - en egen box med en liten ingång till den stora avdelningen. Det är praktiskt när man har nykläckta kycklingar - de första dagarna sätter jag en hög planka som tröskel i ingången, så inte kycklingarna vandrar ut bland ankorna och blir tillplattade, men värpnödiga höns kan ändå gå ut och in som de vill. Reden har jag en hel del olika - dels vanliga värpreden som hänger en bit upp  på väggen, dels "lådor med tak" som står på golvet och även en stor "hylla med kanter" som är full med halm där hönsen kan bala som dom vill. Ankorna har en gammal mangelkorg och några rejäla trälådor med halm i att värpa och ruva i.

Maten får de i en hemmasnickrad träho (två brädor som ett V med två korta brädor som stöd/sidostycken) + i skålar ute. Vattnet serveras i en vanlig plastautomat från granngården, som vi byggt en ca 30 cm hög hylla till, för att slippa få automaten full med golvströ.

Utegård har vi också, även om hönsen så gott som alltid går fritt. Men det är bra att kunna ha dem instängda när höken varit på besök, om man ska åka bort eller bara på sommarmorgnar när de är uppe tidigare än jag... Utegården har vi byggt med en "grund" av delvis nedgrävda bjälkar/slipers (hittegods här på tomten), sedan trästolpar med ganska stormaskigt nät som sidor och tak. Längst ner har vi en remsa finmaskigt kycklingnät som är nedgrävt en bit i backen, för att hålla kycklingarna inne och grävande otäckingar ute.
Vi ville ha tak över en del av hönsgården, men det har vi bara löst provisoriskt än så länge - en gammal presenning över nättaket...

Men jag funderar på en rejäl ombyggnad av uthusen i sommar, så det kanske blir "high-tech-höns" här i framtiden - jag skulle vilja ha ett kombinerat höns- och växthus - ett växthus längs med uthusväggen där hönsen kunde vara på vintern och få lite dagsljus utan att behöva plumsa i blötsnö, och där tomaterna kunde frodas på sommaren. Något i stil med det här (fast kanske lite mindre ambitiöst...) http://www-torslunda.tv.slu.se/kretsloppshus.htm

På tal om höns i trädgårdslandet; jag har gjort som  Anna N skriver, hägnat in trädgårdslandet. Jag har använt vanligt sk. "trädgårdsnät", det ser ut som fårnät fast har mindre rutor och är inte alls särskilt högt, kanske 80 cm, men det har stoppat både höns och ankor. Blomrabatterna i trädgården är värre, de är populära att sprätta i, men jag har ett antal gamla kompostgaller (såna där gröna nätkomposter) som jag sätter ihop och gör provisoriska inhängnader till nysådda rabatter av. När växterna väl kommit upp så brukar de klara sig - det är nog mest den bara jorden som lockar hönsen, tror jag.

Bra böcker med byggtips på både hönshus, inredningar och hönsgårdar är Karin Neuschütz "Höns i trädgård" och Ronny Olssons "Höns, ankor och gäss" (utgiven av Lanthönsklubben)

Hopp, det här blev långt och rörigt - ursäkta mig, men det är ju så roligt att skriva om hönsen!  :P

(Anna) Camilla
« Senast ändrad: 28 feb-04 kl 13:00 av Camilla »

Susanne

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 28 feb-04 kl 14:03 »
Å hos mig bor höns och ankor ganska "high-tech". Alltså välisolerat hus med element, men det är ett krav i allra nordligaste Sverige om man vill behålla sina fåglar levande och inte ihjälfrusna. Men bara för den skull behöver man ju inte vrida elementet på max och utnyttja alla watt-antal. Jag försöker hålla 0-gradigt så vatten och ägg inte fryser, men ibland blir det ju minus när temperaturen ute sjunker innan jag hunnit dra upp elementet.

Höns och ankor delar hus, men är avdelade med nätväggar.

Inredningen har min sambo snickrat ihop, och precis allt är löstagbart. Skitbingen består av en skiva som ligger an mot reglar fastskruvade i väggen. På skivan ligger en lös träram med nät, så det är enkelt att bara lyfta upp den och skrapa av skiten. Jag gör det ca en gång i veckan för träramens höjd är snålt tilltagen. Har även två hyllplan på varsitt ställe där skivorna är löst lagda på reglar. Hyllplan har jag för att få lite extra yta eftersom mitt hönshus inte är så jättestort. Redena är också dem alla "lösa" så när det är dags för en ruvande höna att kläcka sin kull så lyfter jag ned redet med hönan i på golvet. Nattpinnarna består av gran som jag varje år byter ut.

Jag har rastgård men både höns och ankor är fritt gående resp. simmande på dagarna, så rastgården nyttjas i stort sett bara som säker sovplats åt ankorna under sommaren för då föredrar de att hellre sova ute än inne. Rastgården är byggd som en "omvänd" hundgård för att hålla hundar (bor i Sveriges absolut hundtätaste by) och rävar utanför. Alltså gunnebostängsel ca 2 m högt, och i nederkant även rävnät så inte små "dunbollar" ska kunna hamna på fel sida. Och taknät för att hålla höken ute.

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #5 skrivet: 19 mar-04 kl 13:55 »
Jag har också High tech till både kaniner och höns.
På min hemsida har jag beskrivit mina anläggning. Välkomna dit alla som är intresserade:
http://hos.sandnet.se/stackmurs
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

ljuvaluva

SV: hönshus och -gård
« Svar #6 skrivet: 22 dec-09 kl 14:31 »
Hejsan!

Jag undrar om någon vet var man kan få tag i ett någorlunda schysst hönshus? Jag ska flytta in i en villa med mina kompisar och deras barn. Ägaren till bondgården har bara en liten ihålig låda och igår natt så frös en av hönsen ihjäl. Så nu skulle jag vilja hjälpa dom 4 hönsen och 2 tupparna som är kvar. Skicka svar så fort som möjligt

mvh Gunilla

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
SV: hönshus och -gård
« Svar #7 skrivet: 22 dec-09 kl 17:15 »
Ojdå, om den frös ihjäl har ni bra kallt. Ni kanske skulle ta in dom som är kvar och lever - eller??
När ni gjort det kan du kolla blocket eller andra annonssidor,( det finns ju även här), efter en gammal husvagn, lekstuga, redskapsbod eller liknande.
Om du inte vill ha hönsen inne skaffa ett rejält gäng med halmbalar att isolera väggarna med, (staplade som tegelstenar) några filtar över som innertak och rejält med spån på golvet, och så lite lös halm på det.
Värmelampa över vattnet så det inte fryser är ett tips.

Dela detta:

* Inloggade just nu

638 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser