Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tar inte saltstenen  (läst 8753 gånger)

Nemi

• Gotland
Tar inte saltstenen
« skrivet: 05 jan-11 kl 17:17 »
Fick ju tre lammungar tidigare i höstas av den bonde jag tidigare lånat lamm + ungar ifrån. De äter friskt av hö, får lite pellets, har mineraler med koppar och saltsten utan - en saltsten de överhuvudtaget inte rör. Har prövat att göra det omvända, mineraler utan koppar och saltsten med - men saltstenen rör de inte. Har prövat att smörja in den med torr betfor och då trängs de kring den, men rynkar nästan på sina näsor när de känner saltet. De tidigare lammen, inklusive ungarna jag hade i somras och i senhöstas var det bara att slänga åt stenen så var de på den.
Kanske en dum fråga  :-[- men dessa lammungar - behöver de lära sig av sina mammor (antar att bonden haft saltsten till dem...?) eller är saltbehovet ett medfött sug som gör att de bör dras till saltstenen?

Eller går saltbehovet ned på vintern? Bör jag skaffa en "ren" saltsten, med enbart salt? (Nu Granngårdens för får, utan koppar som sagt). Andra tips?
Månskenslammbonde på världens vackraste ö; Gotland.
Här bor jag med mina två härliga blandrashundar, fyra katter och sex Gotländska pälsfår; Saga, Ida, Greta, Klara, Ellen och Aina.

edithsdotter

• Gäst
SV: Tar inte saltstenen
« Svar #1 skrivet: 05 jan-11 kl 17:25 »
Fick ju tre lammungar tidigare i höstas av den bonde jag tidigare lånat lamm + ungar ifrån.

Ursäkta en kanske dum fråga men hur definirerar Du "lammungar", "lamm" + "ungar"? Är det egentligen inte samma sak alltihop? Kanske dialektalt men jag blir osäker när jag inte riktigt förstår skillnaden, om det finns någon.  :-[

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #2 skrivet: 05 jan-11 kl 17:35 »
Ursäkta en kanske dum fråga men hur definirerar Du "lammungar", "lamm" + "ungar"? Är det egentligen inte samma sak alltihop? Kanske dialektalt men jag blir osäker när jag inte riktigt förstår skillnaden, om det finns någon.  :-[

I alla fall på Gotland heter det lamm och de får i sin tur lammungar. Det finns alltså inga får på Gotland...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

edithsdotter

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 05 jan-11 kl 17:37 »
I alla fall på Gotland heter det lamm och de får i sin tur lammungar. Det finns alltså inga får på Gotland...

Tack för klargörandet!  o:)

Nemi

• Gotland
« Svar #4 skrivet: 05 jan-11 kl 17:46 »
Ja, som gammal 08-a så skakar man bara på huvudet åt mig om jag börjar dilla om får. Här finns bara lamb och lambungar  ;D
Här bor jag med mina två härliga blandrashundar, fyra katter och sex Gotländska pälsfår; Saga, Ida, Greta, Klara, Ellen och Aina.

hustran

« Svar #5 skrivet: 05 jan-11 kl 17:50 »
Vågar väl inte nämna "de vilda" här igen,men användningen av saltsten är människans påfund.De lär växa bättre om man ger salt (varför vet jag inte ) det har en vet. i Sydamerika upplyst mig om. Jag antar att du inte behöver oroa dig alls. Om de skulle behöva salt så äter de.Ute på öarna här finns Mufflon,som inte äter salt alls. Vill inte ha.Så tänk inte mer på "saltbehovet" utan slappna av. ;)

Charlotte

• -
« Svar #6 skrivet: 05 jan-11 kl 18:25 »

http://www.jozosalt.se/salt-historia-och-tradition/
Alla varelser behöver salt...
Vi stänger in våra djur och tar därmed över ansvaret för att ge dom vad dom behöver (till skillnad från de vilda djuren).
 Jag har aldrig varit med om att djuren låtit bli salt helt och hållet, däremot äter dom olika mycket i olika perioder, ibland nästan inget alls. På sommaren och vid digivning går det åt mer.
 Innehåller dina mineraler salt så att dom får i sig den vägen? Kanske behövet täcks nu under vintern?
                                Mvh
                            Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Nemi

• Gotland
« Svar #7 skrivet: 05 jan-11 kl 21:43 »
Nej, jag har ju heller aldrig varit med om detta. Fast med hästar ja. Vissa är mycket på och andra tar en slick då och då och är nöjd. Ska kolla igenom mineraler och pellets - finns där saltspår så blir jag klokare.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 05 jan-11 kl 21:54 »
Pellets för växande lamm vet jag att det finns lite salt i. Detta för att förebygga urinsten hos bagglamm. (Så att de dricker ordentligt.)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #9 skrivet: 07 jan-11 kl 00:17 »
Om det är varmt ökar fårens törst och därmed saltbehovet (NaCl). De flesta mineralfoder innehåller också NaCl då det är billigt för tillverkaren.
Saltsten (NaCl) SKALL de ha tillgång till även på vintern men de tar väldigt sällan av den!
/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

skogslyktan

• Västergötland
    • skogslyktan
« Svar #10 skrivet: 07 jan-11 kl 21:21 »
Det är alltid intressant at olika fårflockar verka ha lite olika vanor. Mina är på vintern helt galen i sin saltsten, särskild efter dem har fått morötter eller kraftfoder. De springer kollektivt till den stora saltstenen och trängs där so många som bara får plats samtidigt.

ersam

• -
« Svar #11 skrivet: 10 jan-11 kl 12:44 »
Låt det vara. Behöver dom så tar dom annars låter dom bli.

Att du försökt med betfor (vilket jag tycker verkar vara totalt over-kill) så har du ju dessutom gjort mer än vad man kan begära.

Verkar dom hängiga eller nått annat fel? Annars är det ju bara att ta det lugnt!  :)

Nemi

• Gotland
« Svar #12 skrivet: 10 jan-11 kl 14:35 »

Att du försökt med betfor (vilket jag tycker verkar vara totalt over-kill) så har du ju dessutom gjort mer än vad man kan begära.

Ja, jag kände mig lite väl "hönsig", men som förstagångs lamm (får-)ägare  trodde jag att det var självklart att de skulle nyttja saltstenen. Men jag tar det, tack vare era råd lugnt med fortsatta hönserier  :-[.

Och de är pigga, lekfulla och i gott hull, äter och dricker bra - så nog mår de gott som det är. Fått tag på fantastiskt hö och det enda kraft de får är lite ynka Granngårdens Ängsull.

Tack för alla svar!  :-*

Birgit

« Svar #13 skrivet: 12 jan-11 kl 07:30 »
Ja, alla behöver salt, men inte saltsten. Det är som hustran skrev ett modernt påfund. Det leder ofta till överkonsumtion av just salt, vilket leder till att fåren dricker mer än de naturligt gör också. Precis som hos människor ökar det smakligheten och påverkar alltså begäret. Det har ju under 90-talet varnats en hel del om att vi människor äter FÖR salt mat. Samtidigt som vi numer också tror att djuren dör om de blir utan saltsten i några dagar.
Det finns salt naturligt i växter, framförallt träd, men halterna är väldigt små.
Det mesta som idag anses nödvändigt är påkommet av de som forskat på just snabb tillväxt. (Kraftfoder, mineralbaljor med melass=ökar också aptiten osv).
Det verkar inte vara lätt att förstå att dagens foderrekommendationer vänder sig mot produktion. Alltså för att snabbt få djur slaktfärdiga. Idag är det norm med dessa rekommendationer och de som inte följer detta svältföder sina djur!
Märkligt är att får är en av människans äldsta husdjur men har fått så många "behov" under andra hälften av 1900-talet att de dör om de inte får detta dagligen::)

bjärkebo

• lever i min egen takt
    • Västergötland
« Svar #14 skrivet: 12 jan-11 kl 10:17 »
Ja, skolböckerna handlar ju tyvärr mest om den optimala produktiviteten, och det är många som skall leva på oss djurägare, tillrverkarna av alla dessa sk. oumbärliga produkter som flitigt marknadsförs, försäljarna och inte minst alla dessa kontrollanter som noga synar och mäter ifall det kan felas någon cm. någonstans. Det blir mer och mer komplicerat att ha djur, och man kan ju fråga sig om djuren verkligen hade det så eländigt i bondesamhället innan industrialiseringen drog igång att marknadsföra alla dessa maskinellt producerade produkter.
Om träden kunde tala

Birgit

« Svar #15 skrivet: 12 jan-11 kl 10:46 »
Nej, det är väl egentligen nu de har det eländigt 8) Nu när färre och färre djur får leva ett liv som djurslaget är ämnat att leva.
Något som ofta glöms i debatten om huruvida djuren hade det sämre förr, var att djuren förr hade ett enormt värde för djurägaren. De var ju garantin till icke-svält. Svalt djuren berodde det på att människorna inte heller hade mat.
Det är rätt märkligt att ett par foton föreställande några bönder som bär ut en undernärd ko på betet, blir norm för hur folk behandlade sina djur förr.
Sedan hänvisas också ofta till hur djuren haft det under en kortare period på 1800-talet under nödåren, då många människor faktiskt svalt ihjäl och andra utvandrade.
Att djuren levt ett ganska fritt och naturligt liv i människans ägo i tusentals år dessförinnan verkar inte finnas på horisonten hos många. Om man bortser från de raser som nyligen avlats fram av människor för speciella syften, så har de gamla raser mycket av det ursprungliga kvar i sina gener. Men forskare varnar ju också för att vid modernisering av foderstater till sådant djuren historiskt inte ätit i samband med en generell överutfodring (djur ska kännas runda året runt, oavsett om de är dräktiga, i laktation eller under tillväxt) förändras generna ganska snabbt.
Något som oroar mig är att så få med bevarande raser verkar reflektera över detta.
Djur som alltid har ett överflöd av mat och framförallt sådant som tillverkats för att öka begäret hos djuren, blir "dumma/lata" och tappar sina naturliga födosöksinstinkter. Om detta gäller tackor, för de denna egenskap vidare till sina lamm och efter ett antal generationer är den etablerad. Då blir det genast svårare att backa ur ekorrhjulet.

Charlotte

• -
« Svar #16 skrivet: 12 jan-11 kl 10:54 »
Ja, alla behöver salt, men inte saltsten. Det är som hustran skrev ett modernt påfund. Det leder ofta till överkonsumtion av just salt, vilket leder till att fåren dricker mer än de naturligt gör också. Precis som hos människor ökar det smakligheten och påverkar alltså begäret. Det har ju under 90-talet varnats en hel del om att vi människor äter FÖR salt mat. Samtidigt som vi numer också tror att djuren dör om de blir utan saltsten i några dagar.
Det finns salt naturligt i växter, framförallt träd, men halterna är väldigt små.
Det mesta som idag anses nödvändigt är påkommet av de som forskat på just snabb tillväxt. (Kraftfoder, mineralbaljor med melass=ökar också aptiten osv).
Det verkar inte vara lätt att förstå att dagens foderrekommendationer vänder sig mot produktion. Alltså för att snabbt få djur slaktfärdiga. Idag är det norm med dessa rekommendationer och de som inte följer detta svältföder sina djur!
Märkligt är att får är en av människans äldsta husdjur men har fått så många "behov" under andra hälften av 1900-talet att de dör om de inte får detta dagligen::)
Jag vet att du är väldigt emot alla "moderna" påfund och tror att dom endast är till för att öka tillväxten....
MEN ingen i diskussionen har väl sagt att just Saltsten skulle vara den enda möjliga källan till att täcka behovet...
Däremot funderade alla på om det kanske var andra källor (som mineralfodret eller pelletsen) som gjorde att lammen inte åt av saltstenen.
Innan det moderna påfundet saltsten fanns saltade man höet och använde salt som lockmedel på fäbodarna.
Jag vet inte var vi ska sätta gränsen för när man började tänka i banorna för att få snabb tillväxt?!? Men min farfar som dog 1997 (hundra år gammal) saltade sitt hö och det gjorde även hans far och antagligen flera generationer före honom, i länken jag hade i mitt förra inlägg skrev man att man gav salt till djuren när de inte längre kunde vandra för att få sitt behov tillgodosett av tex stäppsalt, men det var kanske för att öka tillväxten redan då? Vet du när man började ge fåren salt?
 Har man däremot djuren i natur där dom kan hitta allt dom behöver så är det väl helt okej att låta bli att ge dom (dom äter ändå inte det dom inte behöver) en av mina lärare på hästskötarkursen jag gick för länge sedan berättade att när han flyttade ifrån havsnatur där hästarna plockade och åt av ilanddriven tång så började dom äta både salt och mineraler som dom inte gjort tidigare....
  Det är kanske en intressant jämförelse mellan idisslares behov och människans? Men just när det gäller fårens förmåga att tåla en viss överkonsumtion av salt borde den inte ha någon betydelse eftersom dom tydligen har njurar som liknar sälens och kan dricka saltvatten, vilket inte vi människor kan.
                                                                     Mvh
                                                                 Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Nemi

• Gotland
« Svar #17 skrivet: 12 jan-11 kl 11:35 »
Köpte ny säck Ängsull igår och kollade innehållet. Innehåller bl a natrium.

bjärkebo

• lever i min egen takt
    • Västergötland
« Svar #18 skrivet: 12 jan-11 kl 11:43 »
Tänk om en klok gammeltacka kunde träda fram här i forumet, och med egna ord få oss människor att förstå hennes egentliga behov av utfodringsteknik och allt annat rörande fårhållning. Tänk vad mycket funderingar som skulle klarna då. :)
Om träden kunde tala

ersam

• -
« Svar #19 skrivet: 12 jan-11 kl 12:36 »
Tänk om en klok gammeltacka kunde träda fram här i forumet, och med egna ord få oss människor att förstå hennes egentliga behov av utfodringsteknik och allt annat rörande fårhållning. Tänk vad mycket funderingar som skulle klarna då. :)

Då skulle det bara vara godsaker till 100% och en tjock lycklig död till mötes...  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

624 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser