Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vad har ni för toalösningar?  (läst 9560 gånger)

Annalinnea

• Skåne
vad har ni för toalösningar?
« skrivet: 22 dec-10 kl 16:52 »
Hej

Vi är säkert inte de enda som går och funderar på vilket som är den bästa lösningen på toalettproblemet om man inte är intresserad av vc

Tänkte att det här kunde bli en tråd där man beskriver och utvärderar sina toalettlösningar.

Jag kan börja:
Vi har utedass med "dassisak" dvs urinseparering, urinen leds via en slang ner i marken, jag borrade hål i en slang som jag grävde ned ca 30 cm, och det har funkat de två senaste smällkalla vintrarna (var lite rädd att det skulle frysa och bli stopp i röret, men alltså inte)
Detta är lagligt i mina föräldrars sommarstuga på öland, men jag vet inte hur det ligger till i min kommun för helårsboende, och vill helst inte veta det heller... ser det dock som en "tillfällig" lösning.
I botten på tunnan lägger vi alltid en tidning, så blir det lättare att tömma. Har använt sågspån och torv som strö, men jag tycker sågspån är bäst, för torven vill gärna blåsa runt när man häller i den och lägger sig i urinskålen och täpper igen hålen där.
Lukten är OK, men inte så bra att jag skulle vilja ha den inne i bostaden, och det är ju inte ett helhjärtat nöje att tömma tunnan precis, även om urinsepareringen gör att det inte är totalt vedervärdigt i alla fall.

Tyvärr har vi aldrig kommit till att kompostera bajset, vi gräver ned dem i skogen bara, vilket jag tycker är synd, tror att det skulle vara enklare att ha en kompostbehållare att tömma i , så skulle man kanske tömma sin tunna oftare med. Och när det väl är komposterat är det ju fräscht, eller hur???

fördelarna med utedasset är att det är en himla enkel och billig lösning. som känns väldigt naturlig. Och det fungerar relativt bra, särskillt på sommaren.
 Nackdelarna är att dasset är långt ifrån huset, och har man småbarn är det inte alltid som det känns ok att gå ifrån precis när man behöver, dessutom drar jag mig från att gå på dass nu när det är 16 minus ute, vilket ju inte är så bra för magen. Kallt och jobbigt helt enkelt. Och jobbigt att tömma när allt är fruset. Och så börjar treåringen vår växa ur pottan, men man vill inte behöva släpa ut henne i kylan var gång heller.

Skulle vilja ha en uppvärmd toa i eller i nära anslutning till bostaden.
Sambon har önskemål på att "slippa hanteringen" och lobbar för en mulltoa. men man vill ju ha koll på alternativen.

Vad finns det för smarta lösningar där ute, hur ser den optimala toan ut...?
odlar och äter, bygger och bor.

malarmaster

• Gäst
SV: vad har ni för toalösningar?
« Svar #1 skrivet: 28 dec-10 kl 17:27 »
har bott i mitt hus i 25 år o haft olika toalösningar.saknar alltså avlopp till toa.första versionen var en pactoa,förpackade avföringen i små påsar.funkade i ett par år sedan började förpackaren krångla o gick inte att laga.version 2 var en amerikansk historia som blev en katastrof då materialvalet inte var det bästa(plåt)rostade ganska snabbt upp.nuvarande version är en separett som funkar perfekt.luktfri(så länge elfläkten går)o lätt att tömma.urinen går i slang ut till växthuset där den används till gödning,bajset komposteras o blir uppblandat med övrig kompost jordförbättring.gråvattnet(dusch o disk) går ut i stenkista.  mvh Ulf

The Game

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 28 dec-10 kl 17:59 »
Fiffig tråd..
Jag måste fundera över alternativa åtgärder för denna aktivitet..
Speciellt nu på vintern oxå..
Potta på balkongen är inte så särskilt trevvligt...
/majsan

trallallaa

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 28 dec-10 kl 18:41 »
Vi har separett i Ladugården,fd mjölkrum, men vi har även en frystoa inne.
Grejen med frystoan är väl att ,om man gör nr 2,så stinker det tills att det blivit fryst,
där av ,gör vi inte nr 2 inne, utan bara i separetten.
I frystoan har vi sådana "Bio" påsar, gjorda av majs och de förmultnar då vi slänger påsarna i gödselhögen.
Vi kollade på en sådan där toa som bränner upp skiten till aska, men återförsäljaren sa att den var oekonomisk och passar bäst ute på en ö där det inte finns andra alternativ och man inte bor permanent.

Jag önskar mig ett badrum, med vatten toa och väääärme, så man slipper frysa rumpan av sig och ett badkar...förr i tiden badade jag varje morgon  :-[, jag ääälskar det, inte så bra för miljön, men det tänkte jag inte på då  ::).

Hattstugan

• -
« Svar #4 skrivet: 29 dec-10 kl 09:22 »
Har vanligt utedass med tunna som töms i latrinkompost. Funkar bra. Har funderat på andra alternativ men jag tycker det verkar krångligt och dyrt nu när jag väl vant mig vid dasset. Har stenkista för diskvatten och en utedusch. Lite kallt att duscha ute nu då men vintern duschar jag på jobbet eller i stallet.
Det är inte illa jag har ju apa, häst och villa
en kappsäck full med pengar det är ju också bra att ha!

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #5 skrivet: 30 dec-10 kl 23:51 »
Har vanligt utedass med tunna som töms i latrinkompost. Funkar bra. Har funderat på andra alternativ men jag tycker det verkar krångligt och dyrt nu när jag väl vant mig vid dasset. Har stenkista för diskvatten och en utedusch. Lite kallt att duscha ute nu då men vintern duschar jag på jobbet eller i stallet.

Tror du att ditt system skulle fungera inomhus, med mindre behållare och bra ventilation?
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

AK Corall

• Småland
« Svar #6 skrivet: 31 dec-10 kl 08:48 »
Tror du att ditt system skulle fungera inomhus, med mindre behållare och bra ventilation?

Vår granne (sommarstuga) har ett sånt system. Han har helt enkelt byggt ett oisolerat, välventilerat rum utanför ena ytterdörren där han har en tunna. Ser faktiskt helt ok ut, vet man inte om att det är ett dass liknar det mest ett skafferi utifrån.

pyromanen

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 31 dec-10 kl 10:13 »
Vi valde WC (med egen trekammarbrunn och infiltrationsbädd). Men inte utan att först fundera i omgångar.

Nackdelar:
Känns fel att skita i rent dricksvatten
Ska bajs behöva åka bil?

Fördelar:
- Bekvämt, varmt inne i huset, lätt att hålla hygieniskt och luktfritt
- Att samla slammet centralt gör det möjligt att rena det från en del skadliga ämnen som tungmetaller mm och använda det rationellt för gödsling utan risk för "oönskade kretslopp". Och bilen som hämtar är ju änddå hos granne och tömmer så den åker inte extra för oss.
- en genomsnittlig svensk 2010 kissar och bajsar ut en del annat än vi gjorde för 100 år sedan. Ämnen från t.ex. mediciner, hormonella p-medel, besprutade livsmedel m m m.  Saker som kan göra skada i naturen.  Större möjlighet att rensa bort sånt om det samlas och görs med modern teknik.
- Känns rätt att bajset ska tillbaka till jordbruket som gödsel. Ska detta göras på den egna gården krävs kompostering.  Innebär lite jobb och lite småäckligt jobb. Skönt att slippa.

Hattstugan

• -
« Svar #8 skrivet: 03 jan-11 kl 09:18 »
Jag tror inte att det fungerar inomhus. Möjligtvis om man bygger till ett helt oisolerat utrymme med en extremt välisolerad dörr som leder dit från huset. Så att man stänger ute ev kyla och lukt. För lukt blir det ju även på ett oisolerat dass på tex sommaren när det är lite varmare. Ingen lukt man lider av men jag skulle inte vilja ha den inomhus.

Annars kan man  väl göra som någon tidigare skrev i tråden, bygg ett dass nära huset/ingången.

Men jag tror att man ska ha dasset en bit bort faktiskt. Det är min erfarenhet.

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #9 skrivet: 04 jan-11 kl 11:50 »
En undran... Jenkins föreslår i the humanure handbook användningen av toahinkar av ganska liten storlek, 20 liter, där man täcker över och suger upp avföringen med mörknat och naturligt fuktigt råvirkessågspån. Hinkarna töms sedan i latrinkomposten precis som du gör, Hattstugan, men det blir nog mycket oftare. De som provat systemet ingående påstår att det inte blir besvärande lukt även om man placerar hinkarna inomhus. Jag skulle vilja veta om det verkligen stämmer, det är allt.

Tänker experimentera i sommar, men jag var nyfiken på om någon redan provat eller har förutsättningarna (latrinkomposten) för att prova tidigare.
vattuvargs.blogspot.se

Hattstugan

• -
« Svar #10 skrivet: 04 jan-11 kl 15:20 »
Ja jag tror som du skriver att de beror på om man "blandar" något annat i latrinen. Jag blandar i lite torv varje gång utedasset använts. Det luktar betydlig bättre då. Sen blandar jag även i torra löv.

Ruztan

• ★ halvgammal, helförvirrad, lagomgalen, småtokig!
    • Småland
« Svar #11 skrivet: 17 jan-11 kl 10:41 »
Jag var inne och kikade här; http://www.skogstoan.se och tyckte det verkade vara intressant alternativ. Eller försöka göra något liknande den dagen jag har behov av alternativ toalett.

Använde man inte dom som hämtare verkar det som om man fick söka tillstånd för att kompostera själv enligt mailet jag fick. Men inte kan det väl vara skadligt att gräva ner sin skit i miljövänlig papptunna?
--------------------------------------
http://

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #12 skrivet: 17 jan-11 kl 19:01 »
Jag var inne och kikade här; http://www.skogstoan.se och tyckte det verkade vara intressant alternativ. Eller försöka göra något liknande den dagen jag har behov av alternativ toalett.

Använde man inte dom som hämtare verkar det som om man fick söka tillstånd för att kompostera själv enligt mailet jag fick. Men inte kan det väl vara skadligt att gräva ner sin skit i miljövänlig papptunna?

Om man gräver ner toatunnan så kan mikroorganismerna leta sig ner i grundvattnet, vilket kan betyda bekymmer för en själv eller en granne. Dessutom gör man sig av med näringen till mycket liten nytta.

Skogstoan verkar vara en humanure-lösning med lite större behållare. Borde fungera.
vattuvargs.blogspot.se

Ruztan

• Småland
« Svar #13 skrivet: 18 jan-11 kl 08:15 »
Om man gräver ner toatunnan så kan mikroorganismerna leta sig ner i grundvattnet, vilket kan betyda bekymmer för en själv eller en granne. Dessutom gör man sig av med näringen till mycket liten nytta.
Skogstoan verkar vara en humanure-lösning med lite större behållare. Borde fungera.

Är det att det blir för "koncentrerat" på ett ställe måntro? Jag vet ju dom som har "enkla" bostäder periodvis i skogen där det görs nr 2 här å där utanför. Jag kanske är lite trög för jag menar, i skogen bajsas det ju hejvilt av alla djur? Hagar med betesdjur blir ju väldigt markerat?

Ta ner mig på jorden så jag inte gör fel den dagen det är dags! Ja alltså för en alternativ toa! För den dagen ska komma.

Så här skrev han i mailet om "toan" som rymmer 40 L:
En tunna räcker ca 4-7 dagar för en normal familj. Tunnans mått 50x40x40
Det finns en markering på tunnan som man inte ska överskrida, där locket ska sitta.
Vi skickar våra fulla tunnor till en speciell destruktions terminal.
Kolla med din kommun hur du ska hantera ditt avfall, lite olika i varje kommun.

Nu är jag ingen normal familjstorlek och snittar man på 25 tunnor om året vet jag inte om jag skulle vilja ha det nergrävt runt om i tomtgränsen! Faktiskt!

Ruztan

• Småland
« Svar #14 skrivet: 18 jan-11 kl 08:18 »
Oj... Nu som först kollade jag prislistan för skogstoan. Det är ju inget val som permanent lösning utan måste vara temporärt eller nödlösning!!! Jag tycker det är dyrt iaf, men har ju inget direkt att jämföra med...

Alt 1.
Dessa priser gäller om Ni kommer och handlar av oss på Krossgatan 29 i Vällingby.
Våra öppettider måndag-fredag 7.00-15.30 lunchstängt 10.30-11.30.
Toakärl i papp   100kr/st
Toa-Skogsströ   100kr/st
Sittring      100kr/st
Destruktion av kärl   100kr/st (om Ni vill lämna fullt kärl till oss)
Alt.2
Dessa priser gäller om vi ska köra ut våra produkter till Er. (OBS endast Stockholmsområdet)
Toakärl i papp   86kr/st
Toa-Skogströ      99kr/st
Sittring      99kr/st
Destruktion av kärl   109kr/st
Mantid       315kr/tim
Lastbil      230kr/gång
Mervärdesskatt tillkommer med 25 %.
Alt. 3
Om Ni bor utanför Stockholmsområdet så gäller alt. 2`s prislista och dessutom en fraktkostnad från DHL.

Hattstugan

• -
« Svar #15 skrivet: 18 jan-11 kl 08:25 »
Gräe inte ner skiten, kompostera den i en kompost avsedd för ävdamålet, dvs latrinkompost.

Dela detta:

* Inloggade just nu

640 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser