Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bröd till allmogefår  (läst 7904 gånger)

L8smed

• Närke
Bröd till allmogefår
« skrivet: 06 dec-10 kl 10:24 »
Min granne ger mjukt bröd till mina Dala pälsfår och jag är lite fundersam till det eftersom köpebröd kan innehålla så många "onaturliga"ämnen och dessutom socker. Läste just också att en "allmogeget" dött när den hade blivit matad med bröd som innehöll bakpulver. Hur är det med detta?

ersam

• -
SV: Bröd till allmogefår
« Svar #1 skrivet: 06 dec-10 kl 11:29 »
Bröd skulle jag aldrig våga ge som foder för jag tror det är för lite nyttigheter i det. Men nån skada i små mängder är det knappast. Så att ge brödskalken och torrt bröd fortsätter jag med - men går inte till bagaren eller mataffären för att hämta gamla limpor för att ge fåren.

ulfg

« Svar #2 skrivet: 06 dec-10 kl 17:24 »
Mjukt bröd skulle jag också tveka inför att ge i överflöd till får. Knäckebröd är däremot bra "godis" i måttliga mängder till får, liksom till hästar.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #3 skrivet: 06 dec-10 kl 17:29 »
Skiljer det mycket mellan vad getter och får kan äta? Har också precis också läst om den där geten: http://hd.se/helsingborg/2010/12/06/brod-dodade-get-3/
Förresten skulle jag nog bli lite småsur om min granne matade mina djur utan att kolla med mig.

Djursam

« Svar #4 skrivet: 06 dec-10 kl 19:06 »
Skulle aldrig ge mjukt bröd.
Ljust, dvs allt annat än just riktigt fullkorn, köpebröd är rena rama giftet (ursäkta alla som själva äter det :-[).
Skulle inte heller uppskatta att någon annan än jag själv matade mina djur.

ersam

• -
« Svar #5 skrivet: 07 dec-10 kl 08:12 »
Såg nu också artikeln om vad matning kan ställa till med. Elände!

Men stämmer verkligen påståendet: "En liten pepparkaka kan döda en get". Förlåt att det är fårtråden men riktigt så känsligt är det väl knappast?

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 07 dec-10 kl 08:43 »
Lite OT men ändå inom ämnet.

Travhästar bör absolut inte matas med nånting annat än hästfoder.

Ett exempel är iallafall hästen som åkte fast i dopingprov, det visade sig att en gumma brukade ta en promenad o titta på hästarna vid våran hemmabana, en dag tog hon med sig sina frukostfrallor o matade hästarna med. Olyckligtvis med vallmofrön på. Det gav utslag i dopingprovet, travsporten har noll-tolerans, inte en minsta mängd av otillåtna medel får finnas, därav "dopingfallen" som kommer upp då o då.
För hästens ägare blev detta enormt dyrt.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

ersam

• -
« Svar #7 skrivet: 07 dec-10 kl 09:19 »
Alltså - ge fan att mata andras djur! Iallafall utan tillåtelse...  (:)

Birgit

« Svar #8 skrivet: 07 dec-10 kl 10:41 »
Framförallt, ge dem vad de naturligt är ämnade att äta!

L8smed

• Närke
« Svar #9 skrivet: 07 dec-10 kl 12:39 »
Grannen har frågat om lov och hon ger bara små skalkar som är torra och blir över. Själv ger vi dem knäckebröd när vi fikar med dem.
Tack för alla svar och funderingar.

hallstabonden

« Svar #10 skrivet: 09 dec-10 kl 17:08 »
och jag matar med bröd i massor,har så gjort i 2års tid.gumman jobbar i affär,blir bröd över ca tre dagar i veckan.Mängden är ca 1.5 full svart 200l sopsäck i veckan.limpa/vetebröd.Mina får älskar detta.har fast fin avföring.Lagomt hull...
Dock så ger jag små givor ev varje dag.Kan bli en halv limpa/dag varje får.Dom mår då gott.....

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #11 skrivet: 09 dec-10 kl 17:53 »
Bröd kan jämföras med spannmål.
Får liksom kor kan föräta sig på bröd och spannmål med dödlig utgång i värsta fall.
Några hekto bröd, mjukt eller hårt om dagen är inte farligt
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Djursam

« Svar #12 skrivet: 09 dec-10 kl 23:14 »
Om man ger sina djur mjukt köpebröd kan man lika gärna ge dem sockerbitar. Och det vet väl de flesta hur bra det är.
Då talar vi inte ens om alla tillsatser i brödet. Och all annan "skit" som producenterna inte behöver deklarera. :(
Klart att djuren inte blir dödssjuka men min tanke är nog att ge mina djur riktig och näringsrik mat (óch snask) som passar arten.

Charlotte

• -
« Svar #13 skrivet: 10 dec-10 kl 00:43 »
 Jag är också "emot" snabba kolhydrater till oss människor, men vi är inte idisslare ;)
Men eftersom fåren är just idisslare (vi utfodrar ju egentligen inte fåren utan mikroorganismerna i fåren) så är dom väldigt känsliga för tvära kast i utfodringen som kan slå ut dessa mikroorganismer, så en hel kasse bröd till ovana får kan säkert skada...
Är man fanatiskt rädd för att ge sina djur kraftfoder (det är inte jag, jag ger när det behövs och struntar i det när det är onödigt), så är förmodligen bröd rena giftet oavsett div tillsatser...
Men annars är det nog som Henning (skicklig fårveterinär) skrev: jämförbart med spannmål.
                                                         Mvh
                                                     Charlotte
« Senast ändrad: 10 dec-10 kl 00:52 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

ersam

• -
« Svar #14 skrivet: 10 dec-10 kl 21:55 »
Min värsta ångest i fårsammanhang var när baggarna brutit sig in i foderutrymmet i fårhuset och käkat havre så de storknade. Har nog aldrig mått så dåligt - var säkert några kg per bagge.

Men de visade inga problem med det och efter några dagar kunde jag andas ut. Så några kanter tror jag inte spelar nån roll men den som ger sina får kassar med bröd ska nog inte hålla på med får...  :)

Djursam

« Svar #15 skrivet: 10 dec-10 kl 23:16 »
Det är väl ändå en milsvid skillnad mellan ren säd (hel, kross, flingor) och köpebröd.  :o
Jag är inte rädd för kraftfoder i ovannämd form och mina djur får gärna vårt egna fullkorns-/surdegsbröd dessutom.

Charlotte

• -
« Svar #16 skrivet: 10 dec-10 kl 23:34 »
Det är väl ändå en milsvid skillnad mellan ren säd (hel, kross, flingor) och köpebröd.  :o
Jag är inte rädd för kraftfoder i ovannämd form och mina djur får gärna vårt egna fullkorns-/surdegsbröd dessutom.
Okej, då missuppfattade jag ditt inlägg angående att bröd var farligt även om man bortsåg från ev. tillsatser :-[
Om man ger sina djur mjukt köpebröd kan man lika gärna ge dem sockerbitar. Och det vet väl de flesta hur bra det är.
Då talar vi inte ens om alla tillsatser i brödet. Och all annan "skit" som producenterna inte behöver deklarera. :(
Klart att djuren inte blir dödssjuka men min tanke är nog att ge mina djur riktig och näringsrik mat (óch snask) som passar arten.
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Dela detta:

* Inloggade just nu

413 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser