Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Cykelburna jordbruksredskap?  (läst 2689 gånger)

Anders Plogen

• -
Cykelburna jordbruksredskap?
« skrivet: 02 dec-10 kl 16:28 »
Söker info om cykelburna redskap eller specialcyklar för radodling i lite större skala. Vet att jag sett foton på såna maskiner, men kan inte hitta någon som säljer.
« Senast ändrad: 02 dec-10 kl 16:38 av Anders Plogen »

pålle

• Gäst
SV: Cykelburna jordbruksredskap?
« Svar #1 skrivet: 02 dec-10 kl 16:52 »
Oj blev nyfiken ska följa denna tråd  kul med nya saker.

esten

• -
« Svar #2 skrivet: 02 dec-10 kl 17:02 »
Torfolksgård tog fram en hel rad olika typer , men om man kom längre än till prototyper som användes i den egna odlingen vet jag inte .

By smidesverkstad i Råda häöll också på med lite olika redskapsbärare där man kunde byte redskap , men vet inte om de håller på längre .

tench

• -
    • Solrot
« Svar #3 skrivet: 02 dec-10 kl 22:56 »
Låter spännande. Har svårt att tänka mig att man orkar cykla på lite kuperad jord med ett redskap i backen bakom sig dock :)
Men kanske det finns någon lösning på detta svettiga problem?
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Anders Plogen

• -
« Svar #4 skrivet: 02 dec-10 kl 23:07 »
Tench: Utväxling?

Esten: Tack för tipsen, ska kollas upp!

Jag tänkte prova att bygga en "cykeltraktor" till våren: Första målet är att kunna rensa ogräs i radodlade grödor. Helst tre rader, men blir det för tungt får jag väl ta färre. Om det verkar funka så vill jag prova att montera en enradig såmaskin för grönsaker i framändan.

Jag tänker mig en trehjulig standardcykel som bas. Strippa bort allt onödigt. Byta växlarna till MTB-växlar eller liknande med riktigt hög utväxling. Breda däck. Svetsa på någon form av trepunktsfäste med lyft via handtag eller wire. Löstagbart redskap (kultivator eller liknande) i lyften. Borde väl kunna funka?! Vore kul att hitta bilder på liknande byggen för inspiration! 

Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser