Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gamla raser i Sverige  (läst 2297 gånger)

Evvelina

• Uppland
Gamla raser i Sverige
« skrivet: 30 nov-10 kl 16:39 »
Nu har jag läst här i ett par månader och lär mig nya saker varje dag. :)

Jag bor ju i ett gammalt vallonbruk från 1720, nu hjälper jag till i vårat bygderåd och vi har ett hus bevarat som det såg ut förr. Husen och tomterna är k-märkta. Jag skulle själv vilja ha höns men nu har jag lyckats övertala dem att vi ska ha höns till våren. Vi får hjälp av sonen att bygga ett isolerat hönshus. Vi vill helst ha ett flyttbart.

Nu till frågan, vi vill ha gamla raser vad ska jag välja tycker ni. Det blir jag som ska sköta dem eftersom jag bor granne med huset.

Jag har läst en del böcker och läst på era hemsidor och googlat mycket men ni verkar ha så stor kunskap så jag ställer frågan till er.

Flyttade från Stockholm och bor nu på landet med 2 hundar och särbo i ett hus från 1720 en gammal smedsbostad som är k-märt i ett vallonbruk. Vill gärna ha höns.
Älskar att odla allt från blommor till ätbart. Njuter varenda minut!
Att ha en odlingsmark är en lisa för själen.

Falks Bantam Poultry

• www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
SV: Gamla raser i Sverige
« Svar #1 skrivet: 30 nov-10 kl 17:00 »
Några av silverudds raserna kanske? isbar, fifty five flowery, torpardvärghöna mm. :) har inte haft någon av dom men har hört mycket gott om dom :)
Plymouth rock dvärg - tvärrandiga. Holländsk dvärg - guldhalsade, blå guldhalsade, silverhalsade, blå silverhalsade, spättade, blå och svarta. En vetefärgad araucana höna och en blandfärgad dvärg kochin tupp.

F.D. j.i.sfjäderfä

Natha

• Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
« Svar #2 skrivet: 30 nov-10 kl 17:05 »
Bohuslän dals svarthöns är fina, finns inte så många som har dem. 
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

edithsdotter

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 30 nov-10 kl 17:14 »

Nu till frågan, vi vill ha gamla raser vad ska jag välja tycker ni. Det blir jag som ska sköta dem eftersom jag bor granne med huset.

Om Du vill göra en insats och starta genbank så är Orusthönan en hönsras som verkligen behöver mycket stöd då den är en av de minsta, om inte rent av minst, av allmogehönsen. Kontakta i så fall genbanksansvarig via www.kackel.se för ytterligare information.

Evvelina

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 30 nov-10 kl 17:30 »
Åh tack för svar, jag har fullt upp med att titta på bilder av era förslag. Naturligtvis skulle det kännas jättebra att bevara gamla raser eftersom det vi håller på med är ju att bevara vårt kulturarv.
Flyttade från Stockholm och bor nu på landet med 2 hundar och särbo i ett hus från 1720 en gammal smedsbostad som är k-märt i ett vallonbruk. Vill gärna ha höns.

Ronny

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 30 nov-10 kl 17:56 »
Rent kulturhistoriskt (1700-tal) borde en av de svenska lantraserna ligga närmast. Vallonbruk låter Uppland? Det finns ingen lantras tillvaratagen från Uppland. Orusthönan vill jag också slå ett extra slag för, eftersom den är den mest hotade av lantraserna. Annars tycker jag att det bara är att välja den som tilltalar mest. Gotlandshöns och hedemorahöns är relativt vanliga i Uppland (om du nu bor där). Men som sagt ska man välja en och göra en lite större insats i bevarandearbetet, så varför inte ta sig an en ras som är mer hotad.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Evvelina

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 30 nov-10 kl 18:46 »
Jag ska ta kontakt med genbanken. Orust hönsen är verkligen fina.

Ja jag bor i Uppland i ett fantastisk vallonbruk som heter Lövstabruk.

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #7 skrivet: 30 nov-10 kl 21:00 »
Orusthöns :D
Dv. höns, undulater & ragdoll

Dela detta:

* Inloggade just nu

568 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser