Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vegetarisk skinka på julbordet förslag....  (läst 12539 gånger)

susidus

• såenserutdå...
    • Småland
Vegetarisk skinka på julbordet förslag....
« skrivet: 30 nov-10 kl 06:04 »
Söker efter tipps på vad man kan bjuda på istället för jul skinka till en vegetarian.. alla tipps motages tacksamt.../ Susanne
Vad vore livet om man inte kunde hoppas.... och det gör jag fortfarande....
;)

Naturliv

• Södermanland
SV: Vegetarisk skinka på julbordet förslag....
« Svar #1 skrivet: 30 nov-10 kl 06:14 »
http://www.vegetariskt.com/visarecept.asp?ReceptID=934

Senapsgriljerad kålrot kanske smakar. Fast skippa ägget om det är någon vegan som ska äta.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

susidus

• såenserutdå...
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 30 nov-10 kl 06:28 »
 ;D Tack för tippset ,var inne på sidan du rekomenderade oxå och fick lite andra tipps.../ Susanne
;)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 30 nov-10 kl 06:58 »
Griljerad kålrot är väldigt gott, kan man äta även om man inte är vegetarian. Linsbiffar på tex röda linser är bra alternativ till köttbullar. Och en god sallad med finstrimlad rödkål, skalad skivad apelsin, grovhackade valnötter, finhackade torkade fikon och ev några tunna klyftor färska fikon som dekoration gör att även den inbitne köttätaren äter lite mer grönt på julbordet.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

susidus

• såenserutdå...
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 30 nov-10 kl 08:57 »
Tack för tippsen som sagt och nu får man ju helt klart prova på lite vegetariskt till jul ...spännande.. ;D
;)

djurskydd

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 30 nov-10 kl 09:27 »

Jag har gjort griljerad kålrot, det smakar bra men jag kan inte direkt kalla det för ett alternativ till skinka, helt olika saker. Förra året griljerade vi helt enkelt qournfiléer, det blev gott. Hittade det här receptet på nätet men jag har inte hunnit prova det ännu.

"VEGETARISK JULSKINKA

Sojafärs / quornfiléer
3 ägg
2 dl potatismospulver
1 dl rödbetssaft (för att ge färg)
Senap
1 dl ströbröd
3 dl vatten
3 buljongtärningar

Gör så här:
Ta sojafärs eller quornfiléer, mixa ihop med 3 ägg och potatismospulver. Tillsätt rödbetssaft, några matskedar senap och ströbröd, blanda samman. Koka vatten med buljongtärningar och rör om. Provsmaka och tillsätt mer senap och rödbetssaft om det behövs.

Forma smeten till önskad form och tillaga i ugnen på 225 grader i minst 40 minuter. Pensla som "vanlig" skinka och låt stå i ugnen ca 15 minuter till tills den har fått fin färg."
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

susidus

• såenserutdå...
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 30 nov-10 kl 12:32 »
Tack nu blir det ju lite att välja på iallafall... :D
;)

Attes matte

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 30 nov-10 kl 16:32 »
Varför vill man som vegetarian ha "kött-substitut" i form av korv, "kött"bullar, filé och liknande (julskinka  :o )? Det ska helst se ut som kött liksom, men det får inte innehålla kött. Jag fattar inte...  ???

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

susidus

• såenserutdå...
    • Småland
« Svar #8 skrivet: 30 nov-10 kl 16:40 »
Hehe har ingen aning faktiskt... kommer en släckting till ju som inte kan äta kött för hälsans skull inte för att hon är frivillig vegetarian... så då kanske det känns roligare för henne att det ungefär ser ut som vanligt ....kanske jag vet inte men eftersom jag ska bjuda henne på något gott så ville jag höra efter med människor som vet mer om detta än jag och hon ..../Susanne
;)

Attes matte

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 30 nov-10 kl 16:46 »
Hehe har ingen aning faktiskt... kommer en släckting till ju som inte kan äta kött för hälsans skull inte för att hon är frivillig vegetarian... så då kanske det känns roligare för henne att det ungefär ser ut som vanligt ....kanske jag vet inte men eftersom jag ska bjuda henne på något gott så ville jag höra efter med människor som vet mer om detta än jag och hon ..../Susanne

Åh, stackars människa... Ofrivillig vegetarian...  :'( Hoppas att du lyckas med dina ansträngningar i alla fall!  :)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

pussling

• Notorisk stickare
    • Dalsland
« Svar #10 skrivet: 30 nov-10 kl 19:46 »
Att kalla vegetariska livsmedel för korv osv tycker jag är äckligt!
Dessvärre har jag hört/läst att framställning av quorn är miljöbelastande, så aldrig får man vara glad i längden. Det bästa är nog att vara klassisk, laga mat från grunden med baljväxter osv.
En dag utan stickning är en förlorad dag.
En dag utan ny kunskap är nästan lika illa.
LeWi=jag

Vitlöken

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 04 dec-10 kl 10:53 »
Seitanskinka är en höjdare! Finns glutenmjöl inte hos hälsokosten kan man beställa på http://www.punkdistro.de/shop/index.php?cat=c157_Vegan.html&XTCsid=7a20e3d918ea77d3fd6850391f8eabab (billigare där än som i butik).

Här finns allmän info om seitan: http://www.oxon.se/seitan
 Här har du en massa recept: http://www.oxon.se/seitan/recipe.html

djurskydd

• Ångermanland
« Svar #12 skrivet: 04 dec-10 kl 11:27 »
Attes matte! Det är väl inte så svårt att förstå, det handlar ju om VARFÖR man väljer att vara vegetarian! Jag är inte vegetarian för att jag tycker att kött smakar illa, jag är vegetarian för att jag inte vill äta djur. Äter jag en rödbetsbulle så bidrar det inte till att djur produceras, lider och dödas - likaväl ser dock form och färg ut som en "kött"bulle, men det gör inte mig något.
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 04 dec-10 kl 11:44 »
Det finns ju många orsaker till att man är vegetarian - hälsoskäl, man tycker det är snällt mot djuren, man gillar smaken - och det finns, tycker jag, ingen anledning till att man ska behöva försvara eller motivera det valet. Lika lite som att man inte vill äta fläsk eller sniglar eller tång eller gmo-majs.

Personligen tycker jag köttimitationer är rätt makabra. Jag äter gärna kött men inte helstekt spädbarn. En maträtt som ser ut som ett sådant skulle jag tycka var rätt äcklig även om den var tillverkad av något annat.

pussling

• Notorisk stickare
    • Dalsland
« Svar #14 skrivet: 04 dec-10 kl 19:24 »
Den som äter fisk kan gilla senapsgriljerad lax, det är jättegod tycker jag.
En dag utan stickning är en förlorad dag.
En dag utan ny kunskap är nästan lika illa.
LeWi=jag

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #15 skrivet: 04 dec-10 kl 19:35 »
Risgryns pudding o ris àla malta brukar avar poppis här iaf .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

susidus

• såenserutdå...
    • Småland
« Svar #16 skrivet: 04 dec-10 kl 23:43 »
 ;D Tack igen alla ...hon ska nog kunna äta sig mätt hos mig iallafall det ser jag....finns ju en hel del att välja på ../ Susanne
;)

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #17 skrivet: 05 dec-10 kl 01:53 »
Man kan göra egen seitan, det är ganska lätt och blir väldigt bra, och billigt!

Dessutom får man över en massa stärkelse som om man orkar torka det funkar bra till att reda såser osv.

Det man i princip gör är en deg av vetemjöl, salt och vatten, som får ligga i en bunke med vatten över natten, sen sköljer man den och knådar den igen, lägg i vattenbad igen, och håller på så ett tag tills all stärkelse har fällt ut i vattnet och kvar är en proteindeg. Utmärkt till att göra en "julskinka".

Jag förstår absolut att man vill ha en skink-imitation fast man är vego. Industrigrisar lever ett vidrigt liv och det är inte alla som får tag på "hemma-gris" eller vill äta kött överhuvudtaget.
//Lina

anette i bugared

• -
« Svar #18 skrivet: 08 dec-10 kl 07:49 »
strunta i skinkan och gör lyxiga vego-köttbullar istället, otroligt goda!!!
Ser ut som och har samma konsistens som kött- köttbullar, äte med glädje även av "Anti-vegetarianer" ;D
Kommer inte håg vem jag fick receptet av men de kallades Marsha-balls (receptet sitter på insidan skafferidörren, jag gör flera stora satser åt gången och fryser in.

2 ½ dl   riven hård ost, knappt (gärna cheddar)
1 dl  finhackade valnötter
2 st ägg
1 st gul eller röd lök, finhackad
1 ¾ dl ströbröd
1 ½ krm salt
olja eller smör att steka i
2-2 ½ dl buljong

Blanda ost, nötter, ägg, lök, ströbröd, och salt till en smet. Rulla bollar. Stek dem i olja, smör eller margarin tills de får fin färg. Lägg upp dem att rinna av på hushållspapper. Lägg alla bollar i en stor panna och slå kokande buljong över. Sjud under lock ca 10 minuter. Ta sedan av locket och fortsätt sjuda tills nästan all buljong kokat in, ca 25-30 minuter.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Alba

• Södermanland
« Svar #19 skrivet: 08 dec-10 kl 08:40 »
Bor man i Stockholm kan jag rekommendera denna färdiglagade jul"skinka": http://www.goodstore.se/?p=1245

Mamma brukar göra en god paté på nötter som passar till senap, rödkål och den övriga julmaten. Ska se om jag kan minnas att få receptet!

Personligen tycker jag, som varit vegetarian mer än halva livet, att det som gör att man vill ha köttsubstitut är att jag vill ha mat som passar till traditionella tillbehör, och inte avviker jättemycket när man ska äta traditionell mat ihop med köttätare. Annars kvittar det. Jag tyckte aldrig att den griljerade kålroten var någon hit. Kålrot är gott på sitt sätt, men kanske inte som "skinka".

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Dela detta:

* Inloggade just nu

637 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser