Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  klövproblem  (läst 2149 gånger)

ulfg

klövproblem
« skrivet: 24 nov-10 kl 21:05 »
Stackars Tore, min bagge har fått allvarliga problem med vänster framben. Hela främre delen av klövkapseln har spruckit. Jag klippte helt sonika bort allting. Spetsen på hoven är nu alltså bar en bra upp på ovandelen av hoven.
Nu är frågan: hur tycker ni prognosen ser ut för honom? Kommer detta att kunna läka ut på honom? Erfarenheter? Hjälpmedel?
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Proppen

SV: klövproblem
« Svar #1 skrivet: 24 nov-10 kl 21:20 »
Har själv haft får där jag ibland blev tvungen att verka en bit upp på klöven och lämna mjukdelarna bara. De haltar ju gärna så länge som den mjuka delen är bar, och frågan är hur bra det är att de går med mjukdelen bar på smutsigt och blött underlag. :-\

Om du har din Tore inne i torr och fin miljö skulle jag bara rekommendera att hålla den så ren som det går.

När jag hade mina får ute med såna här klövskador gjorde jag ett klassiskt "tassbandage" som man gör på hund och använde då vetaflex (sånt där färgglatt bandage självklistrande och vattentätt), var noga med att byta ofta då det inte får bli smuts och bakterier i bandaget.

ulfg

« Svar #2 skrivet: 25 nov-10 kl 21:24 »
Tack för svar, Proppen. Pratade med bra vet imorse. Skulle spraya på rikligt med 10%
zinksulfat för att förebygga komplikationer. Zinken används för behandling för av div klövsjukdomar för får, ssk klövröta. Sen hålla klöven ren med hovsko (Lgprodukter) eller installning. Klövämnet växer ut igen på ett par veckor, så prognosen är ganska bra. Katastrofklimatet med vinter redan nu är tur i oturen. Kylan och snön gör att fårens klövar är torra och fina, vilket är en skänk från ovan i slutet av november. Inget ont som inte har något gott med sig... 

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 26 nov-10 kl 21:31 »
Tack!
Äntligen fann jag en mening med detta väder ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

ulfg

« Svar #4 skrivet: 27 nov-10 kl 23:17 »
Det är hemskt men sant. Mina utegångsgutar har det bättre i minus 10 än plus 5. Torrt och fint, rena klövar, ljummet vatten i hink. Torrt fint ensilage som håller sig i kylan. Ingen som helst nöd på dem medan man själv stapplar omkring och fryser in till märgen. Usch...

Proppen

« Svar #5 skrivet: 28 nov-10 kl 21:55 »
Hoppas att vädret håller i sig och att baggen din blir frisk i sin klöv!

Dela detta:

* Inloggade just nu

497 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser