Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jag skulle vilja lära mig tova ull!  (läst 12357 gånger)

Ulricaa

• -
Jag skulle vilja lära mig tova ull!
« skrivet: 12 nov-10 kl 17:24 »
Nån som har tovningskurser här eller som vet nån som har, i närheten av Halland?
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

ulfg

SV: Jag skulle vilja lära mig tova ull!
« Svar #1 skrivet: 12 nov-10 kl 17:33 »
Svårt kapitel, att hitta kurser. Kolla studieförbunden. Annars är det litteraturen som gäller. Googla på tova ull, hitta böcker och börja experimentera i egen regi. Guteull är  fint att jobba med.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Ulricaa

• -
« Svar #2 skrivet: 12 nov-10 kl 17:51 »
jag har en bok av karin nånting....får börja där då  :) skulle ju vilja lära mig använda ullen som annars hamnar på gödselhögen varje år...

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #3 skrivet: 12 nov-10 kl 18:19 »
Vi är några som ibland träffas och ullpysslar i Sjuhärad och vi har pratat om just att testa tovning (och färgning, och en massa annat skoj). Du kanske kunde hänga på? Fast det finns inget bestämt om nästa träff alls.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #4 skrivet: 12 nov-10 kl 18:25 »
Vi får bestämma en träff! Men gärna efter jul eller iaf efter vår julmarknad...

Och Ulrica, inte får du slänga ullen på gödselstan :o Om inte annat så lägg den på landen eller runt äppleträden. Jag använder ju inte ullen själv, men säljer den till andra som tovar o spinner. Eller bygger högtalare :)

I år har jag sålt över 50 kilo på bara två veckor. Den färgade ullen är i princip helt slut!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #5 skrivet: 12 nov-10 kl 18:36 »
Vi får bestämma en träff! Men gärna efter jul eller iaf efter vår julmarknad...

Och Ulrica, inte får du slänga ullen på gödselstan :o Om inte annat så lägg den på landen eller runt äppleträden. Jag använder ju inte ullen själv, men säljer den till andra som tovar o spinner. Eller bygger högtalare :)

Jag har lagt skräpig ull på gångarna mellan odlingsbäddarna. Funkar finfint!

Träff, ja. Jag tänkte att vi kanske kunde vara hos mig, men det spelar inte så stor roll. Efter jul låter väl bra! Pigga upp en trist januaridag.  :)

Ulricaa - bor du långt från Sjuhärad? Jag bor mellan Gbg och Borås, ungefär.

Ulricaa

• -
« Svar #6 skrivet: 12 nov-10 kl 19:27 »
Nja jag har ju en bit till sjuhärad men jag hänger gärna på iaf! Var uppe hos Pernilla upp och ner häromdagen så jag hänger gärna med på en träff! Ullen har jag lagt på högen och sen har fåglarna hämtat den och gjort bon av...

Jennyt

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 12 nov-10 kl 19:36 »
Kan du inte komma hit nån gång.... Ta med ullen för 17, så gör vi en heldag av det :-* ..... jag ska lära dig allt jag kan.... vi är nog klara på fm ....hihihi

Kramisar
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Ulricaa

• -
« Svar #8 skrivet: 12 nov-10 kl 19:37 »
Åh det ska jag göra en dag då! när fåren är klippta :)

Jennyt

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 12 nov-10 kl 19:43 »
JA, JA, JAAAAA Ta med en säck eller två ;) ;D

Ska vi tova på gammalt hederligt sätt eller med tov-nål?.... Jag har bara en nål, så vi får bestämma innan om du behöver köpa dig något.....

7-härad lät ju oxå trevligt.... det är ju en bit och jag har lite svårt att göra mig av med barnaskaran.... ja, ja det är bara två men kan lätt upplevas som ett helt stimm ::) :-[
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Sagigirl

• Halland
« Svar #10 skrivet: 13 nov-10 kl 11:34 »
Hej.

Jag håller kurser i hantverk, bl.a. i nåltovning. Är ni ett gäng kan vi alltid hitta en tid och lokal att träffas. Titta gärna in på min blogg landalamm.blogspot.com för att se de saker jag har gjort. Jag finns även på FB under Nathalie Sjögren och gruppen Landa lamm.
Har ett företag där jag säljer ullprodukter och har hantverkskurser. Jag nåltovar figurer, stickar och virkar. Besök gärna min blogg: landalamm.blogspot.com

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 13 nov-10 kl 15:39 »
Kolla in www.fingerfardig.nu
Hon bor inte så långt från dig

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #12 skrivet: 14 nov-10 kl 08:35 »
Det hålls även kurser i Ängelholm av Tessan (minns ine efternamn) du kan få mer information om hennes kurstillfällen på www.tovning.nu
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Ulricaa

• -
« Svar #13 skrivet: 14 nov-10 kl 12:32 »
Jag är öppen för allt så om fler vill kunde vi kanske be nathalie vara med på en tovningskväll?

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #14 skrivet: 14 nov-10 kl 14:15 »
Jag är öppen för allt så om fler vill kunde vi kanske be nathalie vara med på en tovningskväll?

Det tycker jag låter som en jättebra idé!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Ulricaa

• -
« Svar #15 skrivet: 14 nov-10 kl 21:53 »
När var hur? Eftersom det är många däruppifrån och Nathalie kommer från Frillesås kan det kanske vara bra om vi är nånstans uppe hos er? Hur många vill vara med? Kan vi kanske vara hos dig Pernilla? Eller nån annan?

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #16 skrivet: 14 nov-10 kl 22:09 »
jag vill också vara med, kul ju!
Men jag är kanske lite för ung för  er?
Tråkig att ha med menar jag...
Och jag kan inte heller bidra med någon ull..
Men fikabröd ;D
Dv. höns, undulater & ragdoll

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #17 skrivet: 14 nov-10 kl 22:16 »
Jag är gärna med! Nån som kan på onsdag  ;D (skämt)

Har gute-ull på lager o skulle vilja tova så himla gärna!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #18 skrivet: 14 nov-10 kl 22:17 »
När var hur? Eftersom det är många däruppifrån och Nathalie kommer från Frillesås kan det kanske vara bra om vi är nånstans uppe hos er? Hur många vill vara med? Kan vi kanske vara hos dig Pernilla? Eller nån annan?

Vi kan vara hos mig, men det kanske blir närmare er hallänningar om vi är hos mille. Om det går bra?

jag vill också vara med, kul ju!
Men jag är kanske lite för ung för  er?
Tråkig att ha med menar jag...
Och jag kan inte heller bidra med någon ull..
Men fikabröd ;D

Trams. Häng på du! Och ull finns väl gott om ändå.

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #19 skrivet: 14 nov-10 kl 22:19 »
ska prata med mamma och pappa.
kostar det något?
När ska det vara?
Roligt!
Dv. höns, undulater & ragdoll

Dela detta:

* Inloggade just nu

764 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser