Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Diarré på mina tackor, pga av matorige+klippning  (läst 4183 gånger)

hursomhelst

• Småland
Diarré på mina tackor, pga av matorige+klippning
« skrivet: 11 nov-10 kl 16:31 »
Hej

ja igår bröt sig mina tackor sig lösa i ladugården och hade lyckats få upp dörren ut till logen och hittat hönsens havrekross + rensat rent inne hos ankorna i ladugården >:D :( :o.. och idag har de diarré, rätt väntat såklart! :P
Men eftrsom det är mina första får, vad göra? Låta det gå över av sig självt, eller ska man ge dom nåt?  ???

Hade ikväll tänkt att börja klippa dom, och några tackor är fullkommligt nerbajsade och har legat i det m.m, kan jag klippa ändå? Måste verkligen klippa dom!
+ att mina får är fuktiga i ullen trots 5 dagar innevistelse. De verkar inte bli torra! De lider i all sin tjocka ull, så den måste av... Men ska ju klippas när de är helt torra, men mina verkar inte bli det  >:(

samaka

• Dalarna
SV: Diarré på mina tackor, pga av matorige+klippning
« Svar #1 skrivet: 11 nov-10 kl 18:33 »
Nu vet inte jag hur du har, men har man lite dålig ventilation så är det jättesvårt att få dem torra. Nästan bättre att ha dem ute då (och hoppas på att det inte blir nederbörd). El vigaveluppi med fönster och dörrar. Men har själv klippt får som varit ute i regnet och det gick det med, så jag tror inte det blir nåt problem om ullen bara är lite fuktig.

Skären kommer nog bli skämda rätt snabbt om du klipper i skitig päls.

hursomhelst

• Småland
« Svar #2 skrivet: 11 nov-10 kl 18:58 »
De har gott om luft runt sig. har en stor ladugård med högt till tak.
Pratade med min "mentor" och hans är också fuktiga i ullen innan klippning, kondens... De svettas ju när dom är varma... De är ju inte blöta nere i ullen, utan bara fuktiga på ytan..

ang deras matorgie, så gäller det att hålla koll så de idisslar, om inte, så blir det 50 g jäst per tacka!

Om ingen annan har något fint förslag?

ulfg

« Svar #3 skrivet: 11 nov-10 kl 21:51 »
Håll dem på torrt hö tills deras magar kommer i balans igen. Se till att de har nytt vatten varje, viktigt att de dricker. Mina får älskar handljummet vatten och dricker dubbelt så mycket om de får det. Kånka alltså fram 2 10-15 l:s spännen med ljummet vatten. Sätt ett lås på godisdörren nu när de lärt sig var godiset finns...
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

hursomhelst

• Småland
« Svar #4 skrivet: 11 nov-10 kl 22:59 »
Deras magar verkar redan vara på bättringsvägen, bajas en hårdare klump nu iaf, för rinnandes vatten..

Dock så mår jag så jäääkla dåligt n.. va ute och klippte en tacka, och nästan när hon va färdig så lyckas hon/jag få in ytttersta på örat i saxen på nåt vis, för helt plötsligt hade jag blod på armen, hon hade inte ens hoppat till eller nåt, men hon saknar nu ca 3mm av spetsen på örat  :'( :'( :'( Och blodet rinner.. Inte mycket, men det vill inte sluta heller...
Dock verkar hon inte bry sig det minsta  :o :o :o ??? :-\
Men vad göra ???

Tvättade av det med jodopax och smörjde på helosan... men jag vet inte, helosanen har nog runnit av redan  :(

vallhunden

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 11 nov-10 kl 23:30 »
Ta det lugnt, det kommer att sluta blöda. Förr öronmärkte man får (och lamm) genom att klippa jack i öronen.

Jag kommer ihåg när jag fick mina första får. Jag gick på klippkurs och lärde mig klippa. Sen gick jag hem och klippte min första tacka - och klippte henne i spenen. Jag la ner klippandet och ringde en fårklippare, eftersom jag tappade nerverna helt. Jag har faktiskt fortsatt med fårklippare, eftersom jag tycker att de är fantastiskt billiga i förhållande till det arbetet jag hade varit tvungen att lägga ner. Dessutom så blir inte ullen användbar om man inte klipper ända ner i botten på ullen hela vägen runt fåret... Så fårklippare är numera min melodi.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

hursomhelst

• Småland
« Svar #6 skrivet: 12 nov-10 kl 00:01 »
Ta det lugnt, det kommer att sluta blöda. Förr öronmärkte man får (och lamm) genom att klippa jack i öronen.

Jag kommer ihåg när jag fick mina första får. Jag gick på klippkurs och lärde mig klippa. Sen gick jag hem och klippte min första tacka - och klippte henne i spenen. Jag la ner klippandet och ringde en fårklippare, eftersom jag tappade nerverna helt. Jag har faktiskt fortsatt med fårklippare, eftersom jag tycker att de är fantastiskt billiga i förhållande till det arbetet jag hade varit tvungen att lägga ner. Dessutom så blir inte ullen användbar om man inte klipper ända ner i botten på ullen hela vägen runt fåret... Så fårklippare är numera min melodi.

Ja, min tanke va med att det slutar nog och blöda, man öronmärker ju grisar så... Klippte av nån millimeter på yttersta spetsen på örat!
Jag tappade med nerverna och min man som ALDRIG klippt ett får, eller varit på någon klipp kurs eller något, Klippte tacka nr 2. KANONfint dessutom och bara en rispa i armhålan  ;D
Jag har ju ostfrisiska och deras ull är väl inte så mycket att ha eller?

vallhunden

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 12 nov-10 kl 00:12 »
Nej, i mina ögon är inte den ullen något att ha. Man kan ju avla på kött, eller skinn, eller ull, eller mjölk - när det gäller får. Om man avlar på mjölk så har man inte prioriterat ullkvalité.
Då gäller det mest att få av ullen, kan jag tycka!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

hursomhelst

• Småland
« Svar #8 skrivet: 12 nov-10 kl 11:16 »
Precis. det är min tanke med  ;D Så här gör det inte så mycket om det blir trippel klipp i ullen  ;)
Dock så ska vi ju undvika och klippa av öronen i framtiden... Jag verkar lida mer än tackan dock, men ALL rätt!! va ju jag som höll i saxen inte hon!!  >:D

ulfg

« Svar #9 skrivet: 12 nov-10 kl 17:38 »
Koppla av med att bara klippa en tacka med handsax nu så här direkt efter öronolyckan. Då kan man hitta nerverna igen och lär sig att följa skinnet i lugnt tempo utan olyckor. Ge också din karl en kram för att han visade sig ha såna oanade talanger. Även karlar tycker om en komplimang ibland  :)

hursomhelst

• Småland
« Svar #10 skrivet: 12 nov-10 kl 17:57 »
Koppla av med att bara klippa en tacka med handsax nu så här direkt efter öronolyckan. Då kan man hitta nerverna igen och lär sig att följa skinnet i lugnt tempo utan olyckor. Ge också din karl en kram för att han visade sig ha såna oanade talanger. Även karlar tycker om en komplimang ibland  :)

Att jag lyckades klippa henne i örat är hur konstigt som helst, måste varit på väd dit eller från med saxen! Helt osannolikt! Ska ge mig på det på söndag igen. Klippte ju lite på tacka nr 2 efter det inträffade!  8)

Min man har fått komplimanger så han lyser värre än en julgran  ;D Dessutom har han belönats med favoritmat ikväll+ chips, ostbågar, dip och ett kilo lösgodis för sin superfina insats hos "mina" får.. Fast han tycker nog om dom egentligen  ;) Karlar är ju karlar, kattfan när man tittar på-smygtittar man så låter det.. Kooooom liiiiiiille kiiiiiisse miiiiisse, koooooom till husse, sååååååja....  ::) :P ;D

karolina_björk

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 12 nov-10 kl 21:52 »
Att jag lyckades klippa henne i örat är hur konstigt som helst, måste varit på väd dit eller från med saxen! Helt osannolikt! Ska ge mig på det på söndag igen. Klippte ju lite på tacka nr 2 efter det inträffade!  8)

Min man har fått komplimanger så han lyser värre än en julgran  ;D Dessutom har han belönats med favoritmat ikväll+ chips, ostbågar, dip och ett kilo lösgodis för sin superfina insats hos "mina" får.. Fast han tycker nog om dom egentligen  ;) Karlar är ju karlar, kattfan när man tittar på-smygtittar man så låter det.. Kooooom liiiiiiille kiiiiiisse miiiiisse, koooooom till husse, sååååååja....  ::) :P ;D

Ha ha det låter härligt! Typiskt macho! Det låter som han måste vara proppmätt vid det här laget! :)

ulfg

« Svar #12 skrivet: 14 nov-10 kl 17:53 »
Vägen till mannens hjärta går alltid genom magen. Ibland är det ömsesidigt. Min kvinnas hjärta vann jag en gång i tiden med min lasagne och egenhändigt fångade hummer  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

604 gäster, 2 användare
Baberg, Staem

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser