Alternativ.nu

Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: ensamhet skrivet 06 nov-18 kl 12:53

Titel: Saab funderingar
Skrivet av: ensamhet skrivet 06 nov-18 kl 12:53
Var och besiktigade en Saab 900-84 igår och det var då de mest nitiska besiktningsgubbar jag varit med om.
Det var glapp i en spindelled, svag handbroms och att nyckeln går att ta ur utan att backen är i är väll OK att anmärka på.

Men anmärka på bristfällig upphängning av avgassystemet, för att gummina är från en Mercedes och inte en Saab, de såg stjärnan och artikelnumret från Mercedes, samt att spolarmunstycket satt lite snett, så vattnet hamnade 5 cm för mycket till höger på rutan är väll ändå att ta i.

Både den här och den andra Saaben glödtänder när man stänger av den och temperaturmätaren ligger aningen högt på den här.
När jag skulle tanka efter vägen, så var bensinpumpen ur funktion, så jag tankade E85 i stället för att ta mig till stan.
Blandningen blev ca 50/50 och nu slutade den att glödtända och temperaturmätaren visade normalt.
När jag skulle hem så tankade jag mer bensin och då gick tempen upp en aning och den glödtände lite när jag kom hem.
Tror det var ca 10 % E85 kvar i tanken då.
Om det har någon betydelse, så var det gammal bensin i bilarna. Den här har stått 3-4 år och den andra 7-8 år

Nån ide vad felet är förutom att det är en Saab?
Titel: SV: Saab funderingar
Skrivet av: Karlsdotter skrivet 06 nov-18 kl 14:09
E85 ger ju samma effekt som om du häller k-sprit i tanken?
Titel: SV: Saab funderingar
Skrivet av: torbjorn skrivet 06 nov-18 kl 14:43
Att tempmätaren ligger högt kan bero på dålig kontakt i jordflätorna mellan motor, batteri och kaross. I synnerhet om tempmätaren visar högre då man tar ut mycket ström från generatorn (har många strömförbrukare igång, urladdat batteri osv). Jag har varit med om detta fel på flera äldre Saab 900 och en del Mercedes från 70-talet.

Troligaste orsaker till glödtändningar i det här fallet är gammal bensin och/eller mycket sot i förbränningsrummen. Båda delarna löser sig av sig självt efter en tids körning (undvik långvarig tomgång och körning med choke). Blandtankning med E85 kan vara bra för att lösa/bränna bort sotet.
Andra tänkbara orsaker till glödtändning kan vara gammal bensinanrikad motorolja, fel tändinställning, för högt tomgångsvarvtal, för fet bränsleblandning på tomgång eller fel sorts tändstift.
Titel: SV: Saab funderingar
Skrivet av: ensamhet skrivet 06 nov-18 kl 14:58
Att tempmätaren ligger högt kan bero på dålig kontakt i jordflätorna mellan motor, batteri och kaross. I synnerhet om tempmätaren visar högre då man tar ut mycket ström från generatorn (har många strömförbrukare igång, urladdat batteri osv). Jag har varit med om detta fel på flera äldre Saab 900 och en del Mercedes från 70-talet.

Troligaste orsaker till glödtändningar i det här fallet är gammal bensin och/eller mycket sot i förbränningsrummen. Båda delarna löser sig av sig självt efter en tids körning (undvik långvarig tomgång och körning med choke). Blandtankning med E85 kan vara bra för att lösa/bränna bort sotet.
Andra tänkbara orsaker till glödtändning kan vara gammal bensinanrikad motorolja, fel tändinställning, för högt tomgångsvarvtal, för fet bränsleblandning på tomgång eller fel sorts tändstift.

Fel på jorden kan vi nog utesluta, mätaren ändrades bara beroende på mängden E85 annars var den stabil hela tiden.
Tomgången är normal.
0,2 i CO, kan det vara för fet bränsleblandning på tomgång då?
Oljan ska jag byta och köra ett tag och se om det blir nån förändring då.
Titel: SV: Saab funderingar
Skrivet av: torbjorn skrivet 06 nov-18 kl 21:01
Termostaten borde rimligtvis se till att motortempen håller sig ungefär lika oavsett vilket bränsle man kör på.

0,2 % CO är definitivt inte för fet blandning. Normalt (på ren bensin) skulle jag tro att CO-halten borde vara omkring 2-3 % (det bör stå på avgasskylten i motorrummet).
Titel: SV: Saab funderingar
Skrivet av: ensamhet skrivet 06 nov-18 kl 21:10
När jag besiktade var det ca 10 % E85 i tanken, kan det ha gjort att CO blev så lågt?
Om tändningen står fel eller nåt, kan det bli så att den inte går lika het om det blir mycket E85 i bränslet, har för mig att hört att E85 gör att det inte spikar lika lätt och att förbränningen blir kallare?

På bilar med brytare brukar jag ställa tändningen med testlampa, men hur gör man när det är brytarlöst?
Är det stroboskoplampa som gäller då?
Titel: SV: Saab funderingar
Skrivet av: torbjorn skrivet 06 nov-18 kl 22:01
10 % E85 borde inte påverka CO-halten så mycket. 

Det stämmer att E85 har mycket högt oktantal, förbränningstemperaturen är nog lika hög som vid bensindrift men däremot brukar avgastemperaturen bli något lägre när man kör på E85. Detta för att etanolavgaserna innehåller mer vattenånga och mindre koldioxid än bensinavgaser, och vattenångan är mer effektiv än koldioxid på att göra om värme till mekaniskt arbete i motorn.
Skillnaden på hur mycket värme som avgår till motorns kylvatten är dock inte stor,  nästan försumbar jämfört med skillnaderna i värmeutveckling vid olika gaspådrag.

Ja, det är stroboskoplampa och tändinställning vid det varvtal som står på avgasskylten som gäller (vet ej om det är tomgång eller ett högre varvtal), troligen ska slangen till vakuumtändförställningen vara bortkopplad.
Titel: SV: Saab funderingar
Skrivet av: ensamvarg_17 skrivet 07 nov-18 kl 08:15
Ja att ha etanol eller att ha k-sprit i tanken vid besiktning är fusk enligt besiktningsmännen så det förstår jag att dom gnällde på, har själv testat både etanol och k-sprit vid besiktning å det kan sänka co'n från 4,5% ner till 2% med någon liter i tanken.
Som torbjörn skriver så har du antagligen sotiga förbränningsru eller felinställd tändning, är det "bara" sot ut å kör gärna med en skvätt etanol i tanken så att du rensar bränslesystemet från avlagringar å skit men kom ihåg att byta bränslefilter efter det om det skulle vara mycket skit i systemet.
Spekulation angående tempen som blir lägre med etanol, med etanol så får man några enstaka ystra hästar under huven vilket då betyder att motorn inte behöver jobba lita hårt vid ett visst varvtal kan det vara på det viset det ligger till?
Det där med upphängningen det var det dummaste lag läst på länge, om dom inte skrev i protokollet att det var just pga märket på gummit som du fick nerslag så skulle jag ha åkt till en annan besiktning (om du har någon annan i närheten) å visat upp bilen där i stället för gummina från en merces borde ju klara vikten av en saabdämpare anser jag å det är väl det det handlar om egentligen inte vilket märke det är på gummit.

Postat med Alternativ.nu´s app (http://Alternativ.nu´s app)

Titel: SV: Saab funderingar
Skrivet av: ensamhet skrivet 07 nov-18 kl 09:30
Ja att ha etanol eller att ha k-sprit i tanken vid besiktning är fusk enligt besiktningsmännen så det förstår jag att dom gnällde på, har själv testat både etanol och k-sprit vid besiktning å det kan sänka co'n från 4,5% ner till 2% med någon liter i tanken.
Som torbjörn skriver så har du antagligen sotiga förbränningsru eller felinställd tändning, är det "bara" sot ut å kör gärna med en skvätt etanol i tanken så att du rensar bränslesystemet från avlagringar å skit men kom ihåg att byta bränslefilter efter det om det skulle vara mycket skit i systemet.
Spekulation angående tempen som blir lägre med etanol, med etanol så får man några enstaka ystra hästar under huven vilket då betyder att motorn inte behöver jobba lita hårt vid ett visst varvtal kan det vara på det viset det ligger till?
Det där med upphängningen det var det dummaste lag läst på länge, om dom inte skrev i protokollet att det var just pga märket på gummit som du fick nerslag så skulle jag ha åkt till en annan besiktning (om du har någon annan i närheten) å visat upp bilen där i stället för gummina från en merces borde ju klara vikten av en saabdämpare anser jag å det är väl det det handlar om egentligen inte vilket märke det är på gummit.

Postat med Alternativ.nu´s app ([url]http://Alternativ.nu[/url]´s app)


Det var ingen som gnällde på avgaserna eller att det var lite etanol i tanken.
Jag fick anmärkning på bristfällig upphängning på papperet , men när de två besiktningsmännen stod och dividerade och förklarade alla fel för mig, så sa de att det är fel gummin och pekade på Mercedes märkningen.
Jag måste i alla fall köpa nya gummin, för grannen jag lånade dom av behöver dom till sin bil och då köper jag till Saab.
Tur att de inte såg att torkarbladen jag lånade också var från Mercedes, fast de såg lite brydda ut och undersökte dom noga när de var av rostfritt och blanka.
Titel: SV: Saab funderingar
Skrivet av: torbjorn skrivet 07 nov-18 kl 11:08
Beträffande inverkan av litegrann etanol i bränslet så bör man ju också komma ihåg att på 80-talet då den här Saaben var ny, så fanns inget reglerat angående etanolhalt i bensin i Sverige. Vanligtvis fanns ingen etanol alls i bensinen sommartid men oljebolagen kunde blanda i på  vintern för att slippa problem med isbildning i tankbilar, i pumpar på mackarna mm. Så innan det hela blev standardiserat i och med EU-inträdet kunde alltså etanolhalten variera från 0 till minst 10 %, och det var inte många som på den tiden var medvetna om saken. Möjligen talade man om skillnader mellan vinter- och sommarbensin.
Titel: SV: Saab funderingar
Skrivet av: Karlsdotter skrivet 07 nov-18 kl 12:17
Texaco hade ju nåt de kallade motorbränsle eller motorbensin eller liknande, det var ett bränsle med ganska hög inblandning av etanol. Vissa bilar gick bra på det andra funkade inte alls.Alltså nu gäller 70-80 tal.

På min SAAB 99, 84a så satt en lapp där det stod att den endast fick köras med blyad bensin. Ventilerna på de äldre bilarna ska ju inte må så bra utan blyet? Tillsatser finns ju för att ersätta blyet med andra mindre skadliga medel idag

Titel: SV: Saab funderingar
Skrivet av: torbjorn skrivet 07 nov-18 kl 16:22
Konstigt att det satt en lapp om blyad bensin på en Saab 99 '84. Så vitt jag vet så ska alla 99 och 900 från '81 och framåt, kanske även sena 70-talsmodeller, klara blyfri bensin utan vidare.  99 och 900 såldes ju även i USA, och där var all bensin blyfri från och med 1974.

Däremot är ju Saab V4 ökänd för att ha mycket dåligt material i ventilsätena och vara synnerligen blyberoende. Det är till och med  så att det inte duger med vilket fabrikat som helst av blyersättning för de sämsta V4:orna. Problemet är att eftersom den motorn en gång i tiden konstruerades för att vara extremt billig i tillverkning, så kostade man inte på några lösa ventilsäten utan bearbetade tätningsytorna direkt i gjutjärnet i topparna. Och det gjutjärn som Fords fabrik i Köln, där V4-motorerna byggdes använde på 70-talet, var av högst varierande kvalitet. Ibland kunde det ha lite väl höga halter av svavel och fosfor.
Titel: SV: Saab funderingar
Skrivet av: Ett svart får skrivet 07 nov-18 kl 22:57
Frågan är vad du skall göra med tändningslåset. Gamla saab var ju kända för att kunna startas med en glasspinne om man inte hade nyckeln, låsen var helt enkelt inte bättre än så. Men att ge anmärkning på att det gick att ta ur nyckeln utan att backen är i var väl för hårt, det är ju tillåtet på alla vanliga bilar?
Titel: SV: Saab funderingar
Skrivet av: Tännlappen skrivet 07 nov-18 kl 23:26
 :D...Kollade en gammal bok om glödtändning...Observera inte baktändning  :D.... Motorn är för varm...Tändstiften är för varma...Sot i förbräningsrummet...Felaktigt ventilspel....Motorn får för mycket luft....Kan ju bero på lite olika saker... När det gäller anmärkning på avgassystemet så spelar det ingen roll om det står Merecedes eller Volvo på gummit utan det måste ju hängt och sladdrat något vansinnigt... Köper man piratgummi så står det väl inget på gummit men går igenom ändå....Bara systemet hänger som det är tänkt från början....
Titel: SV: Saab funderingar
Skrivet av: torbjorn skrivet 08 nov-18 kl 08:06
Om man nu - lätt offtopic - går in på mer ovanliga orsaker till glödtändning så finns  ett par ytterligare att nämna:

-Förr i tiden då ventiler höll dåligt och man ofta fick slipa om ventilerna, så kunde det hända att kanten mellan tätningsyta och ventiltallrik blev så tunn och skarp att den började glöda av förbränningsvärmen och sedan orsakade glödtändning.

-I stora långsamtgående motorer som drevs med t ex lysgas eller masugnsgas, kunde det inträffa vid fel bränsleblandning att bränslet inte hann brinna färdigt förrän nästa insugningstakt började.

-Hemgjorda topplockspackningar som inte har någon metallskoning  längs kanten mot förbränningsrummet kan orsaka glödtändning om utstickande fibrer och krafs från packningsmaterialet blir glödande.
Titel: SV: Saab funderingar
Skrivet av: ensamhet skrivet 08 nov-18 kl 08:51
Frågan är vad du skall göra med tändningslåset. Gamla saab var ju kända för att kunna startas med en glasspinne om man inte hade nyckeln, låsen var helt enkelt inte bättre än så. Men att ge anmärkning på att det gick att ta ur nyckeln utan att backen är i var väl för hårt, det är ju tillåtet på alla vanliga bilar?

1. Laga
2. Se om någon av de 2 extra som följde med den andra bilen funkar.
3. Låna från den andra bilen.
Titel: SV: Saab funderingar
Skrivet av: torbjorn skrivet 08 nov-18 kl 10:38
Blås ur låscylindern med tryckluft. Det är möjligt att den krånglar bara för att den är full med damm och ludd.
Titel: SV: Saab funderingar
Skrivet av: ensamhet skrivet 08 nov-18 kl 10:42
Blås ur låscylindern med tryckluft. Det är möjligt att den krånglar bara för att den är full med damm och ludd.

Kan vara så då nyckeln går lite trögt att sätta i och ur, ska testa.

Men nu håller jag på att åtgärda garaget, så det går att jobba på ett vettigt sätt.
Titel: SV: Saab funderingar
Skrivet av: Karlsdotter skrivet 08 nov-18 kl 16:57
Frågan är vad du skall göra med tändningslåset. Gamla saab var ju kända för att kunna startas med en glasspinne om man inte hade nyckeln, låsen var helt enkelt inte bättre än så. Men att ge anmärkning på att det gick att ta ur nyckeln utan att backen är i var väl för hårt, det är ju tillåtet på alla vanliga bilar?

Att backen skulle ligga i var en säkerhetsgrej. Tror det hade att göra med bromsarna mm.
När man lägger i backen och vrider av nyckeln så slår en magnet till som håller växelspaken i läge. Var man hårdhänt eller om nån försökte starta med icke nyckel eller om låset blivit väldigt slitet kunde växelspaken komma ur läget. Då gick inte bilen att starta med mindre än att riva för att komma åt magneten och dra lös kablarna för att bryta strömmen. Var ganska omständigt men något jag gjort på mina SAABar. Ut med förarstolen och lyfta på mittkonsollen. De som inte ville ha så mycket jobb filade ner taggarna på det halva kugghjulet typ som sitter under tändningslåset och hugger i när bilen stannas och backen läggs i. En SAAB jag köpte där tog man ur både nyckel och tändningslås när man stannade.
Titel: SV: Saab funderingar
Skrivet av: piggetröska skrivet 08 nov-18 kl 19:15

Däremot är ju Saab V4 ökänd för att ha mycket dåligt material i ventilsätena

Läst lite på internet om V4 motorn. Det kom olika generationer av blocken som tydligen kan särskiljas genom färgen. Vad jag inte lyckats hitta är förslag på ersättningsmotor när/ifall V4  motorn är så sliten att den inte går att renovera. Med ersättningsmotor avser jag här en motor som kraftmässigt motsvarar originalet. Den enda jag vet om var en vagn på Blocket där ersättningen var en Golf dieselmotor+växellåda, vilket måste ha inneburit ett större ingrepp på Saaben.
Titel: SV: Saab funderingar
Skrivet av: ensamhet skrivet 08 nov-18 kl 19:36
Verkar gå att fixa nya ventilsäten till V4, så de går på blyfritt.

https://saabklubben.se/forum/amne/blyfria-topplock-saab-v4/
Titel: SV: Saab funderingar
Skrivet av: torbjorn skrivet 08 nov-18 kl 20:03
Att backen skulle ligga i var en säkerhetsgrej. Tror det hade att göra med bromsarna mm.
När man lägger i backen och vrider av nyckeln så slår en magnet till som håller växelspaken i läge. Var man hårdhänt eller om nån försökte starta med icke nyckel eller om låset blivit väldigt slitet kunde växelspaken komma ur läget. Då gick inte bilen att starta med mindre än att riva för att komma åt magneten och dra lös kablarna för att bryta strömmen. Var ganska omständigt men något jag gjort på mina SAABar. Ut med förarstolen och lyfta på mittkonsollen. De som inte ville ha så mycket jobb filade ner taggarna på det halva kugghjulet typ som sitter under tändningslåset och hugger i när bilen stannas och backen läggs i. En SAAB jag köpte där tog man ur både nyckel och tändningslås när man stannade.

Nja, det var helt enkelt det att Saab föredrog att ha växelspakslås (det hade man haft redan på den rattväxlade V4:an) istället för rattlås, för att uppfylla ECE-reglementenas krav på stöldskydd.
Så vitt jag vet så finns inga elektromagneter i Saabs växelspakslås, såna där låsanordningar måste fungera både för låsning och upplåsning även om bilen är helt strömlös (myndighetskrav).
Titel: SV: Saab funderingar
Skrivet av: torbjorn skrivet 08 nov-18 kl 20:11
Läst lite på internet om V4 motorn. Det kom olika generationer av blocken som tydligen kan särskiljas genom färgen. Vad jag inte lyckats hitta är förslag på ersättningsmotor när/ifall V4  motorn är så sliten att den inte går att renovera. Med ersättningsmotor avser jag här en motor som kraftmässigt motsvarar originalet. Den enda jag vet om var en vagn på Blocket där ersättningen var en Golf dieselmotor+växellåda, vilket måste ha inneburit ett större ingrepp på Saaben.

Den äldsta V4-motorn som har stora skillnader i gjutgodset mot de senare, var sällsynt redan då det begav sig och ännu mer sällsynt idag. Den hade en del barnsjukdomar som gjorde att den inte blev särskilt långlivad (bl a sprickbenägna topplock). Bortsett från färgen känner man igen den på att den har kortare gänglängd på tändstiften än de senare V4-motorerna.

Det har pratats om att man skulle kunna ersätta V4-motorn med en trecylindrig radmotor, t ex från en Daihatsu Charade från 80-talet. Eller en trecylindrig tvåtaktsmotor från någon snöskoter. Det har funderats på små fyrcylindriga radmotorer, dock blir en sådan förmodligen så lång att man måste flytta kylaren någon annanstans (t ex sätta den framför grillen eller på taket), och en sådan motor bör nog vara så lätt som möjligt (aluminiumblock) för att inte bilen ska bli för framtung.  En möjlig kandidat till liten fyrcylindrig motor är Citroën/Peugeot "TU" -motorer, de fanns på 1,1 och 1,4 l och satt bl a i Citroën AX och snikmodeller av Peugeot 205 m fl i slutet av 80-talet och början av 90-talet.  1,1 l -motorerna heter TU1 och 1,4 l-motorerna heter TU3. Efteråt finns det ett M om  motorn har centralinsprutning, CP om den har elektronisk förgasare.
En annan tänkbar ganska kort motor är den 1,3 eller 1,4 l stötstångsmotor som satt i Skoda Felicia de första åren den såldes i Sverige, innan Skoda gick över helt till VW-motorer.
Titel: SV: Saab funderingar
Skrivet av: Ett svart får skrivet 08 nov-18 kl 20:18
Kanske den trecylindriga dieseln i VW Lupo 3L?
Titel: SV: Saab funderingar
Skrivet av: Karlsdotter skrivet 08 nov-18 kl 20:26
Nja, det var helt enkelt det att Saab föredrog att ha växelspakslås (det hade man haft redan på den rattväxlade V4:an) istället för rattlås, för att uppfylla ECE-reglementenas krav på stöldskydd.
Så vitt jag vet så finns inga elektromagneter i Saabs växelspakslås, såna där låsanordningar måste fungera både för låsning och upplåsning även om bilen är helt strömlös (myndighetskrav).

Då kan du förklara varför växelspaken på inget vis gick att manipulera milt eller med våld tillbaka in i backläget om den lossnat från detta när den varit avstängd med backväxel i.
Och när alla dessa kablar dragits ur så gick växelspaken in i backläget hur enkelt som helst. För mig finns det bara en sak och det är magnet.
Titel: SV: Saab funderingar
Skrivet av: torbjorn skrivet 08 nov-18 kl 20:51
Då kan du förklara varför växelspaken på inget vis gick att manipulera milt eller med våld tillbaka in i backläget om den lossnat från detta när den varit avstängd med backväxel i.
Och när alla dessa kablar dragits ur så gick växelspaken in i backläget hur enkelt som helst. För mig finns det bara en sak och det är magnet.

Återkommer till helgen när jag har kollat i elschemor och verkstadshandböcker.
Titel: SV: Saab funderingar
Skrivet av: Ett svart får skrivet 08 nov-18 kl 21:05
Är det grejen man ser i nederkant här som eventuellt är en magnet?

Bild från
https://saabklubben.se/forum/amne/stoldskydd/
Titel: SV: Saab funderingar
Skrivet av: ensamvarg_17 skrivet 08 nov-18 kl 21:50
Jag är tveksam till någon elektromagnet eftersom backväxellåset var saabs variant av stöldskydd vilket skulle betyda att en biltjuv bara skulle behöva lyfta av pluskabeln från batteriet och peta ur backen å tjuvstarta bilen och se till att dom inte behöver backa.
Saab var ju biltjuvarnas favvoritbil att sno eftersom dom inte behövde vara rädd för att rattlåset skulle hoppa i under körning vilket kan hända om man "bara" knäcker rattlåset eftersom den lösa biten från låse då kan hamna fel under körning, osannolikr svar ja men det har hänt.

Postat med Alternativ.nu´s app (http://Alternativ.nu´s app)

Titel: SV: Saab funderingar
Skrivet av: ensamhet skrivet 08 nov-18 kl 21:56
Är det grejen man ser i nederkant här som eventuellt är en magnet?

Bild från
https://saabklubben.se/forum/amne/stoldskydd/

Om du menar där man sätter fast flatstiften, så gissar jag på backljus kontakten.
Titel: SV: Saab funderingar
Skrivet av: Ett svart får skrivet 08 nov-18 kl 22:56
Om du menar där man sätter fast flatstiften, så gissar jag på backljus kontakten.
Jo, det är det nog. Den tänkte jag inte ens på, den brukar ju sitta på lådan. Men vi får se om det är den som misstagits för en magnet.
Titel: SV: Saab funderingar
Skrivet av: Karlsdotter skrivet 09 nov-18 kl 03:15
Det jag menar sitter på sidan under kåpan för mittkonsollen bredvid förarstolen. Det är en flat del ca 15 cm i diameter och har kontakter som skruvas fast med skruv, inget som sticker ut utan helt plant. 7-9 kablar kommer inte ihåg exakt men det var fler än 3 och inte heller flatstift att enkelt dra av eller montera.
Det satt alltså inne i kupen under plasten mellan stolarna mellan växelspaken och tändningslåset och på sidan inte uppepå som lås eller spak
Titel: SV: Saab funderingar
Skrivet av: Kontorsråttan skrivet 09 nov-18 kl 08:12
Var det en automat du hadde?
Titel: SV: Saab funderingar
Skrivet av: Karlsdotter skrivet 09 nov-18 kl 09:07
Nej ingen automat helt vanlig 4 växlad låda
Titel: SV: Saab funderingar
Skrivet av: ensamvarg_17 skrivet 09 nov-18 kl 09:35
En elektromagnet behöver inte så många kablar som du beskriver att den har, den behöver endast en plus å en jord för att funka karlsdotter

Postat med Alternativ.nu´s app (http://Alternativ.nu´s app)

Titel: SV: Saab funderingar
Skrivet av: Karlsdotter skrivet 09 nov-18 kl 10:34
Det är möjligt att jag endast behövt dra ur en av dessa kablar för att få det att fungera men nu tog jag alla då det var snabbare för att hitta rätt då jag stod trångt till på parkeringen utanför ICA
Titel: SV: Saab funderingar
Skrivet av: torbjorn skrivet 09 nov-18 kl 10:51
Vilken årsmodell var det? 99 eller 900? Förgasarmotor eller insprutning?
Titel: SV: Saab funderingar
Skrivet av: ensamvarg_17 skrivet 09 nov-18 kl 10:57
Kan det vara så att din saab var/är utrustad med larm eller imobilizer (stavning) för som sagt jag tvivlar starkt på elektromagnet och det står ingenting om magneter alls i handboken jag har förövrigt så är startspärren en fyrkantig låda som sitter delvis under förarstolen, backspärren är om jag förstått det rätt helt mekanisk utan några kablar alls.

Postat med Alternativ.nu´s app (http://Alternativ.nu´s app)

Titel: SV: Saab funderingar
Skrivet av: ensamhet skrivet 09 nov-18 kl 11:26
Jag har inga magneter på mina två Sabbar och inte på de två extra växelmekanismerna, så ni kan sluta spekulera i om nåt sånt fel.
Titel: SV: Saab funderingar
Skrivet av: ensamvarg_17 skrivet 09 nov-18 kl 11:35
Som sagt inga magneter. Troligast är det väl slitet tändlås och på undersidan av tändlåset ska det sitta några plas historier som tydligen "brukar" gå sönder även någon fjäder ska det sitta där vilka kan gå av eller hoppa bort

Postat med Alternativ.nu´s app (http://Alternativ.nu´s app)

Titel: SV: Saab funderingar
Skrivet av: Karlsdotter skrivet 09 nov-18 kl 11:35
Vilken årsmodell var det? 99 eller 900? Förgasarmotor eller insprutning?

Förgasarmotor 99a både 81a och 84 med samma fel och åtgärdades på samma sätt.
Titel: SV: Saab funderingar
Skrivet av: Karlsdotter skrivet 09 nov-18 kl 11:37
Kan det vara så att din saab var/är utrustad med larm eller imobilizer (stavning) för som sagt jag tvivlar starkt på elektromagnet och det står ingenting om magneter alls i handboken jag har förövrigt så är startspärren en fyrkantig låda som sitter delvis under förarstolen, backspärren är om jag förstått det rätt helt mekanisk utan några kablar alls.

Postat med Alternativ.nu´s app ([url]http://Alternativ.nu[/url]´s app)


Det fanns inget extra på min SAAB det var en helt vanlig snikmodell
Titel: SV: Saab funderingar
Skrivet av: Karlsdotter skrivet 09 nov-18 kl 11:43
Som sagt inga magneter. Troligast är det väl slitet tändlås och på undersidan av tändlåset ska det sitta några plas historier som tydligen "brukar" gå sönder även någon fjäder ska det sitta där vilka kan gå av eller hoppa bort

Postat med Alternativ.nu´s app ([url]http://Alternativ.nu[/url]´s app)


Det förklarar inte hur kablarna löste problemet. När växelspaken kommit ur läge men med backspärren låst så fanns inga möjligheter i värden att få växelspaken tillbaka till backposition eller ens att vrida nyckeln och starta bilen. Men när kablarna skruvades ur så kunde man blåsa på växelspaken för att den skulle gå in i backläget igen. Skruva tillbaka kablarna och starta bilen och allt funkade precis som det skulle. Backspärren funkade perfekt så kan inte ha varit trasiga plastdetaljer eller borthoppade fjädrar då problemet borde ha funnits kvar. Men allt var precis som det var innan det hände första gången
Titel: SV: Saab funderingar
Skrivet av: ensamvarg_17 skrivet 09 nov-18 kl 11:47
Karlsdotter
Märkligt att jag hittat någon bild på någon rund historia med ca 15 cm i diameter och 7-9 kablar monterade, jag har hittat något som var halmåneformat som skulle ha kunnat stämma in på din beskrivning med den skilladen att den var just halvmåneformad och hade endast 2 kablar monterade. Vad var det för årgång å motor?

Postat med Alternativ.nu´s app (http://Alternativ.nu´s app)

Titel: SV: Saab funderingar
Skrivet av: torbjorn skrivet 09 nov-18 kl 11:51
Jag tror att jag har en 99-handbok från sent 70-tal och några 900-verkstadshandbokshäften från slutet av 80-talet, bl a elschema, hemma. Får som sagt kolla under helgen.

Förresten, vet du om de båda bilarna var svensksålda från början eller var de privatimporterade? Om de var privatimporterade skulle det ju kunna tänkas att de var utrustade för något annat lands eventuella märkliga myndighetskrav, som man sällan har sett här i Sverige.

Det står i ett inlägg på förra sidan i tråden att båda var 99:or med förgasarmotor, årsmodell '81 resp 84.
Titel: SV: Saab funderingar
Skrivet av: ensamvarg_17 skrivet 09 nov-18 kl 11:53
Torbjörn jag syftade på karlsdotter angående elektromagneter och årgång

Postat med Alternativ.nu´s app (http://Alternativ.nu´s app)

Titel: SV: Saab funderingar
Skrivet av: torbjorn skrivet 09 nov-18 kl 11:55
Och det är Karlsdotters bilar som årsmodelluppgifterna avser.
Titel: SV: Saab funderingar
Skrivet av: ensamvarg_17 skrivet 09 nov-18 kl 12:12
Oki
Vad gäller glödtändningen, är det rätt tändstift som sitter monterade? Har du för högt värmetal s kan motorn glödtända. Har du kollat så inte tändfördelaren kärvar och har fastnat i fel läge?

Postat med Alternativ.nu´s app (http://Alternativ.nu´s app)

Titel: SV: Saab funderingar
Skrivet av: ensamvarg_17 skrivet 09 nov-18 kl 12:19
En sak till jag kom att tänka på är att det kan vara så att den drar tjuvluft då blir förbränningen för varm och saker typ ventiler kan bli nog varma för att motorn skall glödtända. Tjuvluft letar man ju bäst med startgas där man tror/anar att det kan läcka man sprayar stattgasen vid packningar å anslutningar och ökar varvet så har man hittat en läcka

Postat med Alternativ.nu´s app (http://Alternativ.nu´s app)

Titel: SV: Saab funderingar
Skrivet av: torbjorn skrivet 09 nov-18 kl 12:47
Nej, tjuvluft kan inte orsaka för hög förbränningstemperatur. Värmeutvecklingen blir som högst vid lambda = 1, dvs då det går jämnt ut med bränsle och luft. Vid magrare blandning, som man får då motorn drar tjuvluft, späs ju blandningen ut med onödig kalluft så att temperaturen sjunker. Det är precis som att elda en kamin med luckan öppen - det brinner bra men rökgaserna späs ut med kalluft och det går inte att ta vara på värmeenergin.

Små tjuvluftproblem brukar framför allt märkas på dålig tomgång, i synnerhet om luftläckan finns på ett ställe som bara berör en enda cylinder. När man kör med belastad motor och har gasspjället mer öppet så att mer luft kommer in "rätt väg" och undertrycket i insugningsröret inte är så stort, spelar tjuvluften mycket mindre roll.
Titel: SV: Saab funderingar
Skrivet av: ensamhet skrivet 09 nov-18 kl 13:17
Tjuvar i luften är det i alla fall.
Pippifåglarna snor isolering.
Titel: SV: Saab funderingar
Skrivet av: ensamvarg_17 skrivet 09 nov-18 kl 13:18


Postat med Alternativ.nu´s app (http://Alternativ.nu´s app)

Titel: SV: Saab funderingar
Skrivet av: Karlsdotter skrivet 09 nov-18 kl 13:20
Mina SAABar var helyllesvenskar. En var såld via bilfirma i S-vall där jag är uppvuxen. Har haft flera SAABar från modell 96/98 till 99or. Som mest 3 samtidigt.
Men sålde av dessa bilar slutet på 90-talet-början 2000talet
Titel: SV: Saab funderingar
Skrivet av: Karlsdotter skrivet 09 nov-18 kl 13:22
Det sitter en liten bimetallfjäder under förgasaren som kan ge rätt lustiga symptom om den är trasig
Titel: SV: Saab funderingar
Skrivet av: ensamhet skrivet 09 nov-18 kl 13:27
Nån har markerat fördelarens läge genom ett streck och kamkedjan är ny.
Om de inte justerat tändningen efter byte av kamkejan, kan inte tändningen vara för tidig och den glödtänder därför?
Titel: SV: Saab funderingar
Skrivet av: ensamvarg_17 skrivet 09 nov-18 kl 13:53
Du har ju en tändförställning och en vakumklocka som skall ändra tändningen beroenda på vilket varvtal motorn håller och om den delen kärvar så kan du få totalt fel tändning i alla fall

Postat med Alternativ.nu´s app (http://Alternativ.nu´s app)

Titel: SV: Saab funderingar
Skrivet av: torbjorn skrivet 09 nov-18 kl 15:04
Det sitter en liten bimetallfjäder under förgasaren som kan ge rätt lustiga symptom om den är trasig

Hmm, Saab har väl aldrig haft någon förgasare med bimetallfjäder undertill? Däremot har ju Stromberg-förgasarna en temperaturkompensator på sidan av förgasaren, med en bimetallfjäder som ska öppna en shuntluftkanal när förgasaren är mycket varm. Detta för att inte tomgångsblandningen ska bli för fet då bensinen i flottörhuset är varm, lättförångad och tunnflytande. Jag vet inte när den infördes på Saab, på Volvos Strombergförgasare kom den till på 1971 eller 1972 års modeller och fanns sedan kvar Stromberg-tiden ut.

Bimetallfjäder i flottörhuset finns däremot på SU, som vad jag vet Saab aldrig har använt. Den ger samma funktion som Strombergs temperaturkompensator men genom att flytta munstycket i höjdled beroende på temperatur.
Pierburg/DVG flyttar också munstycket efter temperaturen, men inte med bimetallfjäder utan med en vaxtermostat.

Dock gäller för alla dessa anordningar att de har mest inverkan vid tomgång och gradvis mindre inverkan vid större gaspådrag och/eller högre varvtal.
Titel: SV: Saab funderingar
Skrivet av: torbjorn skrivet 09 nov-18 kl 15:11
Du har ju en tändförställning och en vakumklocka som skall ändra tändningen beroenda på vilket varvtal motorn håller och om den delen kärvar så kan du få totalt fel tändning i alla fall

Postat med Alternativ.nu´s app ([url]http://Alternativ.nu[/url]´s app)


Centrifugaltändförställningen (vikter och fjädrar innanför brytarplattan) ställer om tändningen efter varvtalet, vakuumdosan efter gaspådraget.

Det är lätt att kolla med stroboskoplampa, om man (med lossad slang till vakuumdosan) tittar på tändinställningsmärket när motorn går på tomgång och sedan ökar varvtalet försiktigt, så ska det börja ställas tidigare strax över 1000 r/min, och som mest kanske tändläget blir 20-30 grader tidigare än vid tomgång.  Om centrifugaltändförställningen sätter in redan vid tomgångsvarv eller ännu lägre, så är någon av fjädrarna i mekanismen utmattad och det bör åtgärdas i så fall.  Om tändinställningsmärket börjar "fladdra" vid något visst varvtal så är kamkedjan så sliten att spännaren inte klarar att hålla den sträckt, då bör man sätta körförbud på bilen tills kedjan är bytt - fladdret betyder att det är nära haveri.

Vakuumtändförställningen kollar man genom att suga med munnen i en slang ansluten till fördelarens vakuumdosa medan motorn går på tomgång, då ska tändningen ställas tidigare.   En sak att se upp med är att Saab 99/900 ska ha en fördröjningsventil inkopplad på slangen mellan förgasare och vakuumdosa, om den saknas kan det bli en 2:a hos bilprovningen och om den är felvänd kan det bli diverse mystiska fenomen.
Titel: SV: Saab funderingar
Skrivet av: Karlsdotter skrivet 09 nov-18 kl 15:12
En liten kapslad plastlåda under förgasaren. Fanns på mina SAABar och jag fick byta den en gång annars nåt som inte brukade gå sönder. Satt inte inne i förgasaren utan strax under.
Titel: SV: Saab funderingar
Skrivet av: torbjorn skrivet 10 nov-18 kl 19:13
Återkommer till helgen när jag har kollat i elschemor och verkstadshandböcker.

Nu har jag lusläst del 3:2 , "Elektriskt system, delscheman, funktion och felsökning" för Saab 900 '89-90 , utan att hitta ett spår av något som skulle kunna vara en elektrisk förregling för växelspakslåset.  Det närmaste är en summer som ska  varna om nyckeln sitter kvar i tändningslåset när man öppnar dörren, men den finns tydligen bara på bilar sålda i USA och Canada, på '89 även i Japan.
Har inte hittat Saab 99-handboken än.
Titel: SV: Saab funderingar
Skrivet av: ensamhet skrivet 16 nov-18 kl 16:45
Sabben verkar laga sig själv.
Körde nästan tom tank och tankade fullt.

Nu har jag dragit en tung släp, så jag har fått legat mest på trean och ner på tvåan i uppförsbackarna.
Tempmätaren ligger normalt hela tiden och den glödtänder inte längre.

Det enda jag är lite missnöjd med är att den går lite dåligt på tomgång och är svag en stund, när den stått någon dag.
Titel: SV: Saab funderingar
Skrivet av: ensamhet skrivet 18 dec-18 kl 15:50
Nu håller jag på att fixa felen för ombesiktning och kan konstatera att Saab är bra mycket mekarvänliga än Volvo av samma årgång.
Men i vilket fall som helst så är jag inte så imponerad av bensin bilar, är bra mycket bättre med gamla dieslar.
Har dieseln startat så går den jämt och bra direkt, jämfört med bensinare och det blir mycket billigare att åka gammal diesel.

Nu till konstiga fel.
Skottade fram sen och startade igår efter att den stått nån vecka.
Tog tid innan laddningslampan slocknade.
När den nu tinat upp i garaget och skulle börja meka, så tänds laddningslampan när man lyfter upp den på höger fram. Provade att greja med tändningslåset men den slocknade inte.



 
Titel: SV: Saab funderingar
Skrivet av: torbjorn skrivet 18 dec-18 kl 16:09
Avskavda kablar nära generatorn så det kan bli kortslutning mellan B+ och D+ ? I så fall borde lampan slockna när du slår på tändningen.
Eller också krångel med tändningslåset så det blir spänning på den utgående ledning som matar andra änden av laddningslampan ibland.
Titel: SV: Saab funderingar
Skrivet av: Tännlappen skrivet 18 dec-18 kl 19:49
 :D...Gissar att man kan uppleva att en del grejor kan vara mer lättskruvade...Som helhet är säkerligen Volvon mer bekväm när det gäller mekande...Men som sagt det är bra att skruva med olika modeller och därmed bli förundrad över varför vissa saker är lätta och varför har dom inte gjort så på min bil  :D
Titel: SV: Saab funderingar
Skrivet av: ensamhet skrivet 18 dec-18 kl 20:29
:D...Gissar att man kan uppleva att en del grejor kan vara mer lättskruvade...Som helhet är säkerligen Volvon mer bekväm när det gäller mekande...Men som sagt det är bra att skruva med olika modeller och därmed bli förundrad över varför vissa saker är lätta och varför har dom inte gjort så på min bil  :D

Volvo är absolut inte bekväm att skruva med. Stoppa in handen under/bakom instrumenteringen och ta sen fram plåsterlådan, bara vassa plåtbitar och skruv överallt.
Titel: SV: Saab funderingar
Skrivet av: torbjorn skrivet 18 dec-18 kl 21:59
En generell sak för svenska plåtverkstäder verkar ju vara att stansade plåtdelar aldrig gradas utan det finns vassa kanter kvar på dem som man skär sig på.  Sånt ser man aldrig i produkter som kommer från t ex en fransk eller japansk fabrik!
Titel: SV: Saab funderingar
Skrivet av: Tännlappen skrivet 18 dec-18 kl 23:01
Volvo är absolut inte bekväm att skruva med. Stoppa in handen under/bakom instrumenteringen och ta sen fram plåsterlådan, bara vassa plåtbitar och skruv överallt.

Bekväm o bekväm  :D...Min poäng är att olika modeller har olika lösningar...En del bilar som sagt har väldigt bra lösningar på en sak men resten kan vara totalknas...Helt vanvettigt  :o ... Men jag tror man får liksom se helheten och inte stirra sig blind på en enstaka grej...Som tidigare sagt gissar jag Volvon är mer lättskruvad än Saaben...Saaben kan nog ha rätt skumma lösningar...Typ såga upp hela motorrummet för att få dit en fläkt  :o...Därmed inte sagt att operationen kan vara lätt på en Volvo....Som sagts tidigare...Bra att skruva med olika bilar för att se vad olika lösningar innebär i mekandets konst...Värsta bilen man kan tänka sig kanske har den bästa och enklaste lösningen på en speciell mekarpunkt  :D
Titel: SV: Saab funderingar
Skrivet av: torbjorn skrivet 18 dec-18 kl 23:18
Sen beror ju mycket på när bilen, eller en viss del av den konstruerades.

Ett exempel är ju att det bilkonstruktörer från sent 60-tal och drygt 10 år framåt tycks ha varit övertygade om att de bilar de ritade aldrig skulle hålla så länge att det kunde bli aktuellt att reparera eller byta värmefläkten eller något annat i värmepaketet. Och således har vi fått dras med sådana jubelkonstruktioner till värmepaket som på t ex Volvo 140/240, VW transporter T3 och Citroën CX, där man först måste riva hela instrumentbrädan för att få ut värmepaketet komplett och sedan dela på det, för att komma åt fläktmotorn.
En bit in på 80-talet tycks verkstadsfolket ha nått viss framgång i sin blåslampsjakt på konstruktörerna, och plötsligt började riktigt lättåtkomliga fläktmotorer dyka upp - t ex på Volvo 400- och 700-serie, Saab 900, generation II av Citroën CX. I bästa fall gick det även att byta värmeelementet utan att riva alltför mycket.
Och sen finns det naturligtvis fall där en konstruktör har tänkt klokt, men sen har kollegan passat på att smälla dit något annat som är i vägen och förstör hela servicevänligheten medan den första konstruktören satt i möte en förmiddag och inte kunde bevaka sitt revir. Ta t ex Peugeot 307, där fläktmotorn sitter monterad utifrån på värmepaketet med bajonettfattning och till och med går att ta loss och sätta dit utan verktyg - om det inte vore för att rattstången är i vägen!

Sist men inte minst ska vi komma ihåg att vi som mekar med gamla bilar ser ju bilen som en komplett hopsatt enhet där vi vill lätt kunna skruva loss och sätta dit vilken del som helst utan att något annat är i vägen.
När konstruktören en gång i tiden ritade bilen, såg han den som en tom kaross som ska fyllas med prylar i en förutbestämd ordning.
Titel: SV: Saab funderingar
Skrivet av: Tännlappen skrivet 18 dec-18 kl 23:49
 :D...Kanske inte så lätt att vara konstruktör....Trycka dit bensintanken över bromsrören som gör det till en mardröm att byta rören....Gömma termostaten, så onödigt mycket behöver demonteras....Tyvärr en småsak går sönder mycket behöver skruvas ner...Verkstadskostnad blir i princip orimlig för åtkomst till en pryl som kostar några tior...
Titel: SV: Saab funderingar
Skrivet av: ensamhet skrivet 25 dec-18 kl 18:04
Nu har jag lagt de de anmärkte på.
Handbroms och spindelled var inge problem.

Att man inte kan ta ut nyckeln annat än när backen är i var klurigare.
Först så var flera skruvar lösa, så jag drog fast allt, men det hjälpte inte.
Tog lös hela skiten och började leta fel, tyckte det mesta var lelöst i mekanismen och hittade en lös del som är en trasig fjäder.
Kollade på några extra växelspakar med nyckel och allt, men alla var trasiga på olika sätt.

Skruvade lös det på den andra bilen som det är helt på och monterade.
Då funkade allt utom att nyckeln går att plocka ut med fyran i ibland.
Lossade stången till växelföraren vid växellådan och vred lite så att spaken vreds mot vänster och nu funkar det med nyckeln, så den bara går att ta ut när backen är i.

Men det skumma elfelet med att tändningslampan lyser ibland fast tändningen är av kvarstår.
Tändningslåset kan uteslutas eftersom det är samma fel med tre olika lås.
Slänger man igen dörren eller sparkar på bilen slocknar tändningslampan och när man startar den när den står ute i kylan så glimrar och blinkar laddningslampan en stund, men när den står inne i värmen så slocknar den direkt.
Misstänker att kolen i generatorn kan vare ett fel.

Men en annan sak jag blir brydd på är att när jag skulle sätta fast kablarna vid tändningslåset, så råkade tändningen vara på och strömförande kabel var inget problem.
Men när jag satte dit en av de andra, ej den till startmotorn, så skakade bilen till.
När alla kablar var på plats, så provstartade jag och det var inget problem.

Men när jag vred på och av tändningen, så skakade bilen till igen, men bara första gången jag vrider av och på.
Startar jag och upprepar med av och på, så skakar den till vid första gången.
Provade flera gånger och fyra gånger blev det lika, sen upphörde det.

Kan det vara så tokigt att tändningen ger en gnista och det är lite bensin/ bensinångor i förbränningsutrymmet som antänds?
 
Titel: SV: Saab funderingar
Skrivet av: ensamhet skrivet 09 jan-19 kl 13:05
Nu är den besiktigad och godkänd, ska bara fixa lite småsaker, så som att sätta tillbaka rätt växelspak med tändningslås som är lagat, byta alla trasiga lampor, laga generatorfästet som glappar och byta givare till oljetrycket, samt städa ur den.
Nu har jag en besiktad och reparerad bil, för under 1 000 kr.
Det räcker nog inte till ett oljebyte på verkstad för de som åker nyare dyrare bilar, grannen betalade ca 7 000 för service på sin från 2011

Har börjat med reservdelsbilen jag fick och den är för fin att skrota.
Kopplingen funkade inte och det var bara lamellerna som var felvända, men slavcylindern började läcka, men det är tur man har mycket saker, efter lite sökande hittade jag några O-ringar som passade.
Har provkört den och hittar inga allvarliga fel, så nu ska jag fixa några småfel och åka och besikta.
Titel: SV: Saab funderingar
Skrivet av: ensamhet skrivet 13 jan-19 kl 16:42
Nu är allt klart med den besiktigade bilen.

Och den andra är färdiglagad inför besiktning nu.
Tänkte besikta imorgon, men det snöar ganska ymnigt, så jag skiter i det.

Har konstaterat att den är påkostad en hel del, så känns lite konstigt att förra ägaren inte gjorde klart?

Har hittills sett flera nya saker på den.
Spindelled, bromsokena fram, alla bromsklossar och kupévärmaren.
Stötdämparna och avgassystemet är nästan nytt.
Titel: SV: Saab funderingar
Skrivet av: piggetröska skrivet 13 jan-19 kl 20:12


Har konstaterat att den är påkostad en hel del, så känns lite konstigt att förra ägaren inte gjorde klart?

Ser alla grejorna ut att vara ditsatta samtidigt? För det kan ju vara en förr-förra ägare som gjort det.

Annars kan det vara droppen-som-får-bägaren att rinna över effekten: förra ägaren trodde tyckte att han monterade kopplingen rätt men den funkade ändå inte... så kände hen att det fick vara nog med den bilen.

Ett annat tråkigare alternativ skulle vara att bilen har ett fel som man inte kommit tillrätta med. Som att bilen plötsligt dör under färd, bogseras hem eller till verkstad. Inget fel hittas, men bilen startar utan åtgärd efter 1 - 3 dygn. Varit med om att sådana fordon efter ett tag skänks bort eller skrotas.

Eller så inträffar ngt oväntat. Fick för längesedan ett Akai kassettdäck då inspelningen inte funkade på ena kanalen. Gick till en rep firma med liten skylt i källarlokal. När jag kom tillbaka fick jag reda på att de inte vågat göra ngn reparation! De hade öppnat däcket men tyckte det såg för svårt ut och stängt igen. Väl hemkommen prövade jag däcket på skoj, och då funkar inspelningen som den ska. Och fortsatte att göra det.
Titel: SV: Saab funderingar
Skrivet av: ensamhet skrivet 13 jan-19 kl 23:16
Ser alla grejorna ut att vara ditsatta samtidigt? För det kan ju vara en förr-förra ägare som gjort det.

Annars kan det vara droppen-som-får-bägaren att rinna över effekten: förra ägaren trodde tyckte att han monterade kopplingen rätt men den funkade ändå inte... så kände hen att det fick vara nog med den bilen.

Inte så många ägare på den.
1. Hade den i 10 år
2. 7 år
3. Ett äldre par hade hade den i 10 år. De bytte stötdämpare och avgassystem och vid besiktningen några månader senare så blev det ombesiktning.
4. Han lagade alla fel med de nya sakerna för besiktningen, men tredje ägaren tyckte det blev för dyrt, så han köpte av dom bilen.
Sedan skulle han laga lite annat, monterade extraljus mm. och fick hjälp av någon att byta kopplingen och sen stannade det av.
6 år senare fick jag den.

Det jag har lagat är.
Vänt lamellerna rätt väg, bytt plats på kabeln till oljetrycket och laddningen, som var skiftade, monterat två torkarblad och bytt två lampor till instrumentbelysningen.
Eftersom motorn varit urtagen, så har jag kollat att allt är fastskruvat riktigt.
Titel: SV: Saab funderingar
Skrivet av: ensamhet skrivet 16 jan-19 kl 18:16
Blev ingen ombesiktning, bara att fixa fukten i framlyset, som blev att fixa på eget ansvar
De var imponerad av att den var i så bra skick.

Nu är det bara att städa och sälja dom och börja med nån annan bil
Titel: SV: Saab funderingar
Skrivet av: ensamhet skrivet 22 jan-19 kl 17:05
Upptäckte att det var oljigt runt bränslepumpen.
Tog lös och den trasiga oringen såg ut att vara lagad med ett tuggummi.
Tog lös fästet för pumpen med då jag misstänkte att nån grejat där med, det satt med tre olika skruvar och mycket riktigt hemmagjord packning av flera lager konsumkasse.

Tur man har prylar, knackade en riktig packning, tre lika skruvar och ny oring, så nu är det tätt.

Kan tillägga att det är kanonvärme i SAAB 900. -35 ute och efter nån mil får man sänka värmen till hälften.