Alternativ.nu
Bygga & Bo => Uppvärmning => Ämnet startat av: Hook skrivet 05 jul-10 kl 21:21
-
Har ett hus med elradiatorer och köksspis. Efter denna kalla vinter måste något göras för att sänka elförbrukningen. Hade tänkt mig att ersätta vedspis med kökspanna och ett par ackutankar. Samt dra rör för vattenelement. Vad behövs? Finns något schema för rördragning koppling av pumpar shuntar? Vilken rördimension på elementrör? Köper jag beg vattenelement? Många frågor, kanske nån gjort denna operation. Tacksam för tips!
-
Bara ett snabbt råd:
Se till att ha en värmekälla som inte är elberoende för den händelse att strömmen går.
-
Vilken dimension på rör beror på dels hur mycket värme som ska flyttas (antal kw) och dels hur varmt vattnet är som pumpas runt i rören.
Har man varmare vatten så kan samma mängd vatten föra med sig mer energi varför man kan ha smalare rör som har lägre flöde.
Har man lågtemp på värmevattnet men ändå måste kunna flytta stora mängder energi så måste man däremot ha högre flöde = grövre rör.
Så för att svara på din fråga så behöver man veta dels hur mycket energi (kw) som ska flyttas runt i systemet och dels hur varmt vatten du vill ha i rören för att man ska kunna räkna ut hur stort flödet igenom rören måste vara.
Sen beror det även på om det är ett 1 eller 2 rörsystem...
Det kan vara krångligt att köpa begade element.
Sätter du in ett 2-rörsystem så beror storleken på elementet på hur varmt vatten du pumpar runt och hur mycket energi som behöver lämnas över till rummet där elementet sitter, på ett 1-rörsystem däremot måste storleken räknas upp för varje ny radiator på slingan - element 1 på slingan har en storlek medan element 2 ska vara minst 1,07 ggr sås stort...
Köper man då begat så kan det vara svårt att passa ihop elementen med det system man håller på att bygga, i såna fall måste man börja med att köpa på sig alla element aom behövs innan man konstruerar resten av systemet.
-
Strunta i element, lägg in golvvärme på nedervåningen! Enligt mig både enklare och bättre.
-
Fast det beror ju på vad man har för isolering under golvet, det kan vara ett ganska stort ingrepp om man måste bryta upp golven för att få dit de 25-30 cm isolering som man bör ha under golvet vid golvvärme.
Annars är ju golvvärme fenomenalt bra med stor värmeavgivande area, vid nybygge är ju golvvärme en självklarhet.
-
det kan bli att kallras ifrån fönster känns mycket tydligare
samt kolla vad golvvärmen ger för effekt åxå går ju inte å ha tokvarma golv
-
Det finns termostatstyrning till vattenburen golvvärme...det hade ju varit lite saftigt att ha 85 grader i värmeslingorna i golvet om en eldat hårt ;D ...
-
:) Oj! det trillar in svar.
Jag är nog inne på vanliga element, gamla med stor värmeavgivande yta. Tänkte på golvvärme först men släpper den idén pga av kostnader och omfattning på arbete..
Rör dragning med prisol där dom går i golv/vägg 15mm måste räcka. Övr. med kopparrör 15mm.. Kollade priser, det är inte helt gratis med rör. Är Rinkaby prisledande? 2-rörsystem är nog bäst. Då blir det enkelt att bygga vidare.
-
Ett 2-rörsystem med så grova rör som möjligt är det som är mest utbyggbart eftersom det går att köra på rejält låg framledningstemperatur - vilket möjligör framtida tex solvärme eller värmeväxling från tex jord, dyngstack eller avlopp m.m.
Vi håller på och byter just nu (hamnade i stiltje under sommaren då det är en massa andra saker som höskörd m.m.) och vi valde att ha 22 mm hårda kopparrör på själva slingan och 15 mm dito mellan slinga och element, vi kör ju då med synliga rör "inne" i huset pga av både enklare jobbmässigt + bättre ur energisynpunkt (ett grovt rör avger ganska mång watt även med isolering så då är det ju bättre att spillet blir där det ändå ska värmas upp).
Vi har ju ett gammalt timmerhus med mycket synligt timmer så det är svårt att dra inne i väggen och att bryta upp vartenda plankgolv för att lägga rören där känns inte heller så lockande... så då blir det synligt rörmontage istället men med de dimensioner som vi har så är steget inte så långt från ett "gammalt" rörsystem (vilket satt i huset fram till 80-talet när dom rev ut allt och satte in direktverkande el :-X)
Gammla element har ju inte nödvändigtvis största ytan, idag finns det många olika element att välja på.
Vi kör på nya kompaktradiatorer fast dom är dubbla med konvektorer mellan, dessa har så stor area att vi borde kunna gå ner på 45-50 grader på värmevattnet.
Fördelen med att köpa nya element är ju att man kan få just den storlek man vill och man får tydliga uppifter om antal watt vid ett visst DT - med begade element blir det ju lite mera gissningslek hur mycket värme man får ut från elementen vid en viss tempskillnad mellan värmevatten och innetemp.
Det är ju så att "spillet" från rör m.m. blir mindre med lägre temp på värmevattnet, men å andra sidan krävs grövre rör för det är ju fortfarande samma energimängd som ska flyttas mellan panna/acktank och elementen.
Det är ju så att Rinkaby och Ahlsell är de enda som har nått ordentligt sortiment där vi bor, vanliga röraffärerna vill ju mest bara sälja handfat ::). Rinkaby är ju då billigare än Ahlsell om du inte är storkund och på det andra stället måste du även ha företag då dom inte handlar med privatpersoner.
-
här är en sida som kanske hjälper dig med val av radiatorer http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?sid=516&lang=sv&action=artikel&cat=7&id=36&artlang=sv (http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?sid=516&lang=sv&action=artikel&cat=7&id=36&artlang=sv)
-
golvvärme funkar endast med nya lågenergi glasfönster, har man gamla två glas så kommer kallraset direkt. Har i kök nya fönster o golvvärme, i vardagsrum både golvvärme o element då gamla fönster sitter där, men nu bytte jag just ett 14x20 fönster till ett nytt med u-värde 1,1 så nu behövs det inte köras element under det fönstret nästa vinter
-
Skippa golvvärmen. Vi har sådant och det är väldiga "ställtider" på systemet. Vid plötsliga omslag i utetemp så får man en oönskad sänkning/höjning av innetempen som det tar en 12 timmar innan den orkar ikapp.
-
:)
Tack. Bra med lite åsikter och erfarenheter. Det är ju en ganska stor investering så det måste bli rätt.
Går det att elda i en vattenmantlad kökspanna om manteln ej är fylld, eller bränner man sönder den då?
Frågar pga av att jag tänkte bygga systemet succesivt...........
-
Är pannan byggd för att vara vattenmantlad så finns mycket riktigt risken att den bränns sönder om du eldar utan vatten, det måste inte bli så men risken finns.
Har du en manual så står det säkert där, har du ingen manual så bör du ta det säkra före det osäkra och spara veden tills du har fyllt på med vatten.
Sen ger det ju i ärlighetens namn inte nå mycket värme att elda i en sån panna utan att ha den vattenfylld, manteln kommer ju att fungera som isolering runt eldstaden utan det är möjligen om den försedd med nån form av kokplatta så kan den avge en del värme till omgivningen.
Förhoppningsvis så har du inte ens nån kokplatta då det gör pannan mindre effektiv, det är effekten som överförs till vattnet som är mest intressant så därför ska så stor del av eldstaden som möjligt vara vattenmantlad så att all den goa värmen verkligen hamnar i acktanken.
-
???
Hittade kökspanna hos denna leverantör. Bra priser, men hur är kvalitén?????????
Nån som har nån åsikt??
http://www.braland.se/sida11.html (http://www.braland.se/sida11.html)
-
Hur stort är huset? Flera våningar? oisiolerat?
Min tanke är en modern braskamin, ger ju en utmärkt värme om huset är väl isolerat och inte alltför stort.
Och du slipper all rördragning, som garanterat kommer bli rätt komplicerad.
-
En o halvplans hus. Ska nog satsa på vattenburet iaf. Vill ha varmvattenberedning med i det hela. Inbillar mig att elektrisk vvb tar en del ström.
-
såg att vill ha acktank i ditt system, har du källare eller annan yta å ha den/de på ?
om du har källare kan du inte ha en vedpanna ist.
-
Ingen källare! Enda stället för panna är där köksspisen sitter idag. Begränsad mao.
Ack.tankar tänkte jag plac där vi idag har några garderober.
-
Tacitus: Vad räknar du på att det kommer att kosta?
-
En hisklig massa pengar kostar det, materialet hamnade på ca 100 000 och jobbet gör jag själv.
-
Ok, det har man ju inte liggande under huvudkudden direkt, men jag ficj fram ungefär detsamma när jag kollade runt lite.
Men när jag räknar på det så skulle vi nog kunna tjäna ca 15 000 kr/år på det vilket gör en payoff på ca 7 år. Då räknar jag med att vi eldar med ved och ved har vi gratis i vår skog. Så det blir isf vedpanna.
Alternativt bergvärme, men det tjänar vi mindre på (fast man kan vara latare :P). Tror ändå detta är en av de bästa investeringarna man kan göra.
-
Hittade en räknesnurra på värmepumpsforumet som man kan använda för att räkna på Payoff tiden. http://www.jsenergi.com (http://www.jsenergi.com) under kalkyl
Kanske kan vara till hjälp!