Alternativ.nu
Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: Lars-Göran skrivet 19 jun-10 kl 20:17
-
Nu kommer ämnet upp igen.
Växelspaken har låst sig totalt efter en misslyckad bogsering.
Traktorn går att dra med nertrycktkoppling och lågväxeln i.
Har försökt att rycka i maskinen men spaken sitter fast.
Kan det vara något fel på den "låda" som sitter före själva växellådan som "fin justerar" växelspaks rörelsen?
Vad jag förstår så sittar allt ihop väldigt kompakt bakaxel och växellåda.
Har försökt att titta uppeifrån men det går inte .Vi är nu inne på att lossa kardanen och ta bort låda och bakaxel och lägga på ett bord och öppna växellådan och sedan gå efter sprängskissen som jag har fått på maskinisten.
Någon som har något tips inför ev neddemontering.
Tänkte börja med detta om någon vecka när jag skall vara pappa"ledig" åt tvillingar .
Lars
-
Det vanliga - åtminstone på personbilar - när växelspaken plötsligt fastnar ohjälpligt är att något har hakat upp sig i den mekanism som ska hindra iläggning av flera växlar samtidigt. Det kan t ex röra sig om urtag i stängerna för skiftgafflarna och kulor eller pinnar som ligger mellan dem som gör att var och en av stängerna inte kan röras så länge någon annan inte ligger i friläge.
När växellådan börjar bli gammal och sliten kan det uppstå grader och nötmärken som gör att förreglingen vill haka fast på olämpliga sätt. På många växellådor kommer man åt de där sakerna under ett särskilt litet lock, så man behöver inte riva hela lådan för att få loss det som har hakat fast. Om man däremot måste putsa av och bearbeta saker för att felet inte ska upprepas kanske man måste plocka isär mer så att man har alla stänger lösa.