Alternativ.nu

Övriga ämnen => Redskap, verktyg och maskiner => Ämnet startat av: Weasel skrivet 07 jun-10 kl 09:38

Titel: Hur funkar LGF-skylt?
Skrivet av: Weasel skrivet 07 jun-10 kl 09:38
Vi har en hästtransport som inte blivit besiktigad, är en del att fixa. Har nu ställt av den. Kan man hänga på en lgf-skylt och köra kortare ärenden, tex flytta djur mellan hagar med den, lagligt? Hjälper det om man tar av reg.-plåten..?
Titel: SV: Hur funkar LGF-skylt?
Skrivet av: Existens? skrivet 07 jun-10 kl 09:41
Då ska du ju inte kunna köra fortare än som med en traktor..
Titel: SV: Hur funkar LGF-skylt?
Skrivet av: Weasel skrivet 07 jun-10 kl 09:46
Då ska du ju inte kunna köra fortare än som med en traktor..

Inte kunna eller inte göra? Vi kan visst dra den med traktorn om det skulle vara nödvändigt, men det var att köra långsamt med bilen vi helst skulle göra.
Titel: SV: Hur funkar LGF-skylt?
Skrivet av: Existens? skrivet 07 jun-10 kl 09:56
Jag tänkte på vad jag skrev.. ;)  Inte kunna...  Kör du med bilen så skulle ju alla kunna säga att dom kör bara sakta, och därför inte behöver besiktiga släpet..

Sen vet du ju bäst själv hur tätt frekventerat det är med poliser just hos dig.. :)
Titel: SV: Hur funkar LGF-skylt?
Skrivet av: Weasel skrivet 07 jun-10 kl 09:59
Okej!

Får väl hänga en lgf-skylt på bilen också och säga att det är en epa-traktor ;)
Titel: SV: Hur funkar LGF-skylt?
Skrivet av: softarn skrivet 07 jun-10 kl 11:26
I praktiken går det nog bra, men ska du följa reglerna får man inte göra så.

Är kärran registrerad och avfjädrad ska den vara besiktad för att få användas.
Ett efterfordon får inte ha fjädring och det får heller inte vara en släpvagn som man kan transportera vad som helst på (ordalydelsen är att ett efterfordon inte ska vara avsett för godstransport). En djurtransportkärra med körförbud försedd med LGF-skylt är bara just en kärra med körförbud som försetts med en skylt på ett sätt som man inte får.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Efterfordon (http://sv.wikipedia.org/wiki/Efterfordon)

Vill du vara laglig så borde du
1 - Avregistrera transportsläpet
2 - Steloperera axeln
Titel: SV: Hur funkar LGF-skylt?
Skrivet av: Imp skrivet 08 jun-10 kl 16:04
"Undantagna från förbudet om godstransport är efterfordon utan fjädring om de är husvagnar, tankvagnar eller är avsedda för båttransport"

Svaret är nej.Du får dra den med traktor enbart om den är obesiktigad.
Men som sagt,har ni mycket poliser?

Titel: SV: Hur funkar LGF-skylt?
Skrivet av: Skytten skrivet 08 jun-10 kl 19:11
En möjlighet är att kalla efterfordonet (hästdriven)cementblandare, det finns inga riktlinjer för hur en sån ska få se ut.  ;D
Titel: SV: Hur funkar LGF-skylt?
Skrivet av: Skogsvilde skrivet 08 jun-10 kl 19:46
I princip så går det inte.
Detta för att det är ett lastfordon som skall rulla i 80 km på allmän väg.
Men, drar du vagnen med traktor så är det inga större problem.
Eller om dina transportsträckor e korta och på bakvägar så skulle jag dra med personbilen.
Titel: SV: Hur funkar LGF-skylt?
Skrivet av: take skrivet 09 jun-10 kl 21:10
Jag har en hel uppsättning med kärror och en bil som har körförbud. De är dock inte avställda och skatt samt försäkring är betald. De använder jag ganska frekvent i husets direkta närhet.
Titel: SV: Hur funkar LGF-skylt?
Skrivet av: ersam skrivet 09 jun-10 kl 21:14
Det skiter sig rejält om man blir inblandad i nått. Även om man inte är vållande egentligen kan det hamna på dig istället då man tycks resonera att om du följt reglerna och inte släpat ut vagnen på vägen så hade olyckan aldrig hänt.

Men det är väl bara att konstatera att man sällan blir stoppad eller är inblandad i olyckor!  ;)
Titel: SV: Hur funkar LGF-skylt?
Skrivet av: Skogsnatt skrivet 09 jun-10 kl 21:43
Jag har en hel uppsättning med kärror och en bil som har körförbud. De är dock inte avställda och skatt samt försäkring är betald. De använder jag ganska frekvent i husets direkta närhet.
Många gör så utan att tänka på vilka följder det kan få. Tänk dig att du skadar en bil i miljonklassen och ska betala allt själv. (Ingen försäkring gäller) Eller ännu värre om det blir en olycka där någon dör eller blir invalid. Det där kan lätt kosta mer än det smakar
Titel: SV: Hur funkar LGF-skylt?
Skrivet av: take skrivet 09 jun-10 kl 21:49
Många gör så utan att tänka på vilka följder det kan få. Tänk dig att du skadar en bil i miljonklassen och ska betala allt själv. (Ingen försäkring gäller) Eller ännu värre om det blir en olycka där någon dör eller blir invalid. Det där kan lätt kosta mer än det smakar

Skada på motparten betalar försäkringen, sedan kan försäkringen klä av mig om de har lust. Vi pratar här dock om grusvägar kring direkta gården och inga grusvägar som är genomgående. Störst chans att krocka är nog med nån annan från vårt hushåll på väg åt andra hållet.
Titel: SV: Hur funkar LGF-skylt?
Skrivet av: Skogsnatt skrivet 09 jun-10 kl 21:53
Skada på motparten betalar försäkringen, sedan kan försäkringen klä av mig om de har lust. Vi pratar här dock om grusvägar kring direkta gården och inga grusvägar som är genomgående. Störst chans att krocka är nog med nån annan från vårt hushåll på väg åt andra hållet.
Helt rätt. Ditt försäkringbolag betaler inledningsvis, men du blir krävd på varenda krona i efterhand. Vill man ta den risken, så är det väl upp till var och en. Men jag hade inte gjort det
Titel: SV: Hur funkar LGF-skylt?
Skrivet av: emeralda skrivet 06 nov-10 kl 21:38
Kan man göra om en gammal hästtransport till ett långsamtgående fordon och använda den som spånkärra? Dvs åka och hämta spån på allmän väg? 
Titel: SV: Hur funkar LGF-skylt?
Skrivet av: torbjorn skrivet 06 nov-10 kl 22:19
Kan man göra om en gammal hästtransport till ett långsamtgående fordon och använda den som spånkärra? Dvs åka och hämta spån på allmän väg?

Se #5 i den här tråden.
Man kan tillägga att ett "ful-alternativ" till avregistrering är att avlägsna all identitetsmärkning (instansade chassinummer osv) från fordonet.
För att steloperera fjädringen är det enklaste sättet att ersätta stötdämparna med stumma stag (t ex fyrkantrör med hål borrade i båda ändar så att man kan montera dem med samma gummibussningar som de gamla stötdämparna). Då kan man ju återställa fjädringen om man skulle vilja göra det någon gång i framtiden.

Men jag tycker för min del att om en gammal risig släpvagn inte längre låter sig godkännas vid besiktning så bör man ta en närmare funderare på vad det är för slags fel som hindrar besiktningen. Om det är saker som är svåra, dyra eller omöjliga att reparera och som gör vagnen trafikfarlig även om man bara kör 20 km/h (t ex havererade hjullager, sprickor i bärande delar, övergången mellan länkarm och länkarmslager sönderrostad) så är det ändå ingen bra idé att försöka avregistrera den och bara köra den hemmavid.
Rör det sig om andra slags fel (t ex problem med lyse eller bromsar) så är det ofta lika enkelt att fixa till vagnen så att den går att besiktiga.
Titel: SV: Hur funkar LGF-skylt?
Skrivet av: Jorlan skrivet 07 nov-10 kl 17:04
Släpvagnar måste registreras och kontrollbesiktigas. Det räknas som släpvagn om det är avsett för att transportera gods.
Det går alltså inte att bara ta av skylten och hänga på en lgf på ett gammalt släp.

Finns lite mer info här : http://publikationswebbutik.vv.se/upload/1567/88560_dra_skylift_vissa_batvagnar_och_andra_efterfordon_vad_galler.pdf (http://publikationswebbutik.vv.se/upload/1567/88560_dra_skylift_vissa_batvagnar_och_andra_efterfordon_vad_galler.pdf)


Och här om man orkar : http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr020.pdf (http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr020.pdf)
Titel: SV: Hur funkar LGF-skylt?
Skrivet av: pålle skrivet 07 nov-10 kl 17:48
Släpvagnar måste registreras och kontrollbesiktigas. Det räknas som släpvagn om det är avsett för att transportera gods.
Det går alltså inte att bara ta av skylten och hänga på en lgf på ett gammalt släp.

Finns lite mer info här : [url]http://publikationswebbutik.vv.se/upload/1567/88560_dra_skylift_vissa_batvagnar_och_andra_efterfordon_vad_galler.pdf[/url] ([url]http://publikationswebbutik.vv.se/upload/1567/88560_dra_skylift_vissa_batvagnar_och_andra_efterfordon_vad_galler.pdf[/url])


Och här om man orkar : [url]http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr020.pdf[/url] ([url]http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr020.pdf[/url])
Ok om ja har fatta sken rätt då så får ja dera med traktor en villa vagn då  på 8*3.1m?
Titel: SV: Hur funkar LGF-skylt?
Skrivet av: Jorlan skrivet 07 nov-10 kl 23:09
Ok om ja har fatta sken rätt då så får ja dera med traktor en villa vagn då  på 8*3.1m?

När det gäller traktorer har jag ingen egentlig koll, men det verkar kunna stämma.
Häng på belysning också. Och läs på om bred last. Det är mitt förslag.


EDIT : Nej föressten, 2.60 står det ju i den foldern. Men å andra sidan så ser man ju manskapsbodar i rullning lite då och då. Du får nog läsa på speciellt om bred last.
Titel: SV: Hur funkar LGF-skylt?
Skrivet av: torbjorn skrivet 07 nov-10 kl 23:31
När det gäller traktorer har jag ingen egentlig koll, men det verkar kunna stämma.
Häng på belysning också. Och läs på om bred last. Det är mitt förslag.


EDIT : Nej föressten, 2.60 står det ju i den foldern. Men å andra sidan så ser man ju manskapsbodar i rullning lite då och då. Du får nog läsa på speciellt om bred last.

I det här fallet är det ju fordonet självt som är för brett, inte lasten.
Titel: SV: Hur funkar LGF-skylt?
Skrivet av: Jorlan skrivet 07 nov-10 kl 23:36
I det här fallet är det ju fordonet självt som är för brett, inte lasten.

Ja det är ju ekipaget som räknas. Fordon inklusive eventuell last alltså.
Titel: SV: Hur funkar LGF-skylt?
Skrivet av: Jorlan skrivet 07 nov-10 kl 23:41
Här har vi ju Dispenstransporter också : http://publikationswebbutik.vv.se/upload/1825/88170_Dispenstransporter_tunga_breda_och_langa_transporter_utg_3.pdf (http://publikationswebbutik.vv.se/upload/1825/88170_Dispenstransporter_tunga_breda_och_langa_transporter_utg_3.pdf)


Verkar som det räcker med skyltning för upp till 3.10.
Titel: SV: Hur funkar LGF-skylt?
Skrivet av: pålle skrivet 08 nov-10 kl 00:04
Oki tack för info