Alternativ.nu
Övriga ämnen => Ekonomi => Ämnet startat av: alternaiv skrivet 24 maj-10 kl 11:37
-
En kund har efter 2 månader skickat tillbaka en vara som hon inte vill ha.
Dessutom vill hon ha ersättning för portot som hon har lagt i en 84:-kronors påse som hade fått plats i en 44:-kronors påse. Det är inga stora summor det är fråga om, men jag undrar vad det är som gäller.
När jag har skickat tillbaka kläder tex som jag köpt på postorder har jag fått betala portot själv.
-
Portokostnaden brukar man väl få stå för.
Men har du angett det på fakturan?
två månader är ju lite lång tid,eller hur?
-
Portokostnaden brukar man väl få stå för.
Men har du angett det på fakturan?
två månader är ju lite lång tid,eller hur?
Jag menar returportokostnaden.
-
ja det menar jag oxå!
-
Jag vet inte säkert vad som gäller, men får återigen bekräftat att det är många saker man bör specificera i köpeavtal. Det är inte helt lätt att köpa och sälja saker lagligt och skattat. Två saker till man bör skriva in är alltså ågerrättstid och vem som står för returporto... Kan bli en lång lista det där, kanske inte så konstigt att det måste bli finstilt på baksidan på olika avtal. Även om jag själv hoppats på att inte behöva ha så många paragrafer på mina avtal när jag säljer :-\. Tyvärr får man alltför ofta bekräftat att god vilja och ärlighet är en bristvara bland folk.
Själv har jag alltid trott att man får betala portokostnaden om man returnerar pga att man ångrat sig, men att säljaren ska betala om man skickar tillbaka en vara pga att den är defekt.
Om någon hittar ett regelverk för detta så vill jag gärna läsa det.
-
Det finns nog standardformuleringar som är tänkta att fungera i många olika situationer.
Det är väl därför att erfarenheten talar sitt tydliga språk och då blir det mycket som ska få plats.
-
Vet inte om kunden verkligen har rätt att kräva pengar tillbaka efter så lång tid ! man har ju rätt att sända en vara i retur inom 14dagar efter det måste man nog behålla varan men som sagt är inte 100% säker
-
14 dagar gäller...
http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Angerratt/?WT.ac=tema_ehandel/int/angerratt (http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Angerratt/?WT.ac=tema_ehandel/int/angerratt)
-
Ångerrätt är 14 dagar(från avtalets ingående om det är fjärrhandel och du är företag), och då ska det skickas tillbaka oöppnat.
Är det reklamation, så kan det vara så att man skulle kunna kräva ersättning för portot, allt beror på om reklamationen är obestridlig eller ej.
-
Tack för alla svar :)
Jag har haft postorderföretag i flera år och skickat tusentals försändelsen och har fortfarande inte skrivit något "köpeavtal", det har funkat bra ändå,
ja förutom betalningar då som många är mycket slarviga med.
-
Tack för alla svar :)
det har funkat bra ändå,
ja förutom betalningar då som många är mycket slarviga med.
Är inte det det viktigaste i hela alltet...? ;)
-
Är inte det det viktigaste i hela alltet...? ;)
Jo just det och det har jag ju tjatat om på andra ställen :)